اقتصادی

الزام سهامداران عدالت به ثبت نام در سامانه سجام

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: همه سهامداران سهام عدالت در روش مستقیم و غیر مستقیم باید در سامانه سجام ثبت نام کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، محمدرضا معتمد در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت گفت: با مصوبه شورای عالی بورس، به مدت یکسال فرایند آزادسازی سهام عدالت بر اساس آئین نامه تعیین شده است و براساس آن در این بازه زمانی، ۳۶ شرکت سرمایه پذیر باید از محل سود انباشته، تجدید ارزیابی‌ها یا مطالبات، افزایش سرمایه دهند و این افزایش سرمایه از سهامداران سهام عدالت سلب نمی‌شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره افرادی که تمایل دارند سهام عدالت خودشان را بفروشند، گفت: شورای عالی بورس دو مصوبه را ابلاغ کرد که بر اساس آن صندوق‌های با درآمد ثابت باید تا ۵۰ درصد پرتفوی سهام صندوق را سهام عدالت بخرند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته صندوق‌ها باید تنها ۲۰ درصد سبد سهام خودشان را به سهام اختصاص می‌دادند افزود: این افزایش سقف خرید سهام عدالت از سوی این صندوق‌ها باعث می‌شود تا همه سفارش‌های فروش سهام عدالت در سامانه‌ها خریداری شود.

گشایش فروش سهام عدالت با ایجاد صندوق سهامی

معتمد در خصوص مصوبه شورای عالی بورس برای گشایش فروش سفارش‌های سهام عدالت هم اعلام کرد: با توجه به ارزنده بودن سهام عدالت، صندوق‌های با درآمد ثابت درخواست داده‌اند تا یک صندوق سهامی تأسیس شود و منابع آن را نیز نهادهای مالی بازار سرمایه همانند تأمین سرمایه‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها تأمین کنند و سهم را بخرند که در هفته‌های آینده با این راهکار ۵,۰۰۰ میلیارد تومان سفارش فروش سهام عدالت انجام می‌شود.

ساز و کار فروش سهام عدالت در سامانه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره ساز و کار فروش سهام عدالت در سامانه معاملات تصریح کرد: برای اینکه اطلاعات فروش سهام عدالت منتشر و افشا نشود ابتدا همه درخواست‌های فروش تجمیع می‌شود و سپس از طریق یک کارگزاری در خارج از ساعات معاملات، سهام عدالت به فروش می‌رسد و منابع مالی آن به کارگزاری‌ها تخصیص داده می‌شود و در نهایت به حساب سهامدار واریز می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا