اقتصادی

الگوی کشت در روز‌های آینده ابلاغ می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از اصلاح و ابلاغ طرح الگوی کشت در روز‌های آتی خبر داد.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال زراعی یک انرژی و اعتماد به نفس به فعالان بخش کشاورزی می‌دهد که امیدواریم در سال زراعی جدید رکورد‌های بیشتری را در بخش کشاورزی ثبت کنیم و عملکرد بهتری داشته باشیم.

به گفته او، با حضور رئیس جمهور در وزارت جهاد و برگزاری نشست نظارت ستادی طرحی را به عنوان ماموریت وزارت جهاد کشاورزی با عنوان تامین غذای با کیفیت، سالم و ارزان با منشا داخلی ابلاغ شد که یک اتفاق و ریل جدید در آغاز سال دوم دولت سیزدهم برای این وزارتخانه است.

ساداتی نژاد می‌گوید: طرح اصلاح الگوی کشت که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، در روز‌های آتی ابلاغ می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح انتقال محصولات آب بر گلخانه و ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در کشور از فعالیت‌هایی است که در سال زراعی جدید پیگیری می‌شود.

بنابر گفته ساداتی نژاد، طرح مشوق بخشودگی پلکانی آب‌بهای بخش کشاورزی که در جلسه نظارت ستادی مطرح شد با وزارت نیرو در حال تکمیل است که قبل از فصل زراعی ابلاغ خواهد شد.

وی می‌گوید: در سال زراعی کنونی اتفاقات بسیار مهمی در حوزه کشاورزی همچون ابلاغ قیمت‌های خرید تضمینی قبل از شروع فصل کشت بود، همچنین نرخ گندم ناشی از بحران اوکراین به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که در نتیجه به سبب ایجاد انگیزه و رغبت در بین تولیدکنندگان، تولید گندم به ۱۱ میلیون تن رسید.

ساداتی نژاد گفت: امسال تولید برنج ۲۷ درصد و جو ۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت.

به گفته او، امسال در خصوص آفات سال نمونه‌ای را پشت سر گذاشتیم، چرا که به رغم خرید بیش از ۷ میلیون تن گندم، میزان سن زدگی ۷ هزار تن بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص حمایت‌های مالی از کشاورزان سال بی نظیری را پشت سر گذاشتیم به طوریکه ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، درحالیکه سال قبل این رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

بنابر گفته ساداتی نژاد، بسیاری از کشور‌ها به سبب بحران جنگ روسیه و اوکراین با کمبود غذا، سهمیه بندی و صف روبرو شدند که خوشبختانه ما به رغم اصلاح نظام یارانه مشکلی در تامین غذا نداشتیم که این امر را تا حدود زیادی مدیون کشاورزان هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعداد زیادی از کشاورزان در این مراسم به عنوان کشاورز پیشرو و نمونه مورد تجلیل قرار می‌گیرند، اما از نظر بنده همه کشاورزان کشور، نمونه هستند.

به گفته او، تلاش ما در این جهت است که به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا دست پیدا کنیم و ظرفیت‌های لازم در این زمینه وجود دارد.

در ادامه مراسم به ۱۴ نفر از کشاورزان پیشرو به عنوان نمونه، لوح تقدیر داده شد و در حضور رئیس‌جمهور از آن‌ها قدردانی به عمل آمد.

در این مراسم از ۱۷۱ نفر کشاورز پیشرو و ۳۸ نفر گندمکار نمونه تقدیر می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا