اجتماعیدانش و فناوری

امتناع مسوولان به ارائه‌ی اینترنت رایگان به اقشار کم‌درآمد

با گذشت بیش از یک ماه از وعده‌ی وزیر ارتباطات برای ارائه‌ی اینترنت رایگان به سه دهک پایین جامعه و ثبت نام بیش از ۷۵۸ هزار سرپرست خانوار برای دریافت بسته‌ی اینترنت رایگان، پیگیری خبرنگار سیتنا از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون تحقق این وعده‌ بی‌پاسخ ماند و سازمان‌های فناوری اطلاعات و تنظیم مقررات هر کدام توپ راه‌اندازی این پروژه را در زمین دیگری می‌اندازند

به گزارش روند بازار به نقل از سیتنا، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم تسهیل در کسب‌وکارهای اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت بود، در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده اینترنت رایگان برای اقشار ضعیف را داده بود.

از سوی دیگر در حالی که در ماه‌های گذشته، اپراتورهای همراه و ثابت، بسته‌های اینترنتی که پیش از این ارائه می‌شد را تغییر دادند و اگر چه در چارچوب مصوبه قانونی کمیسیون تنظیم مقررات، اقدام به افزایش تعرفه‌ها کردند، صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ دنبال برنامه‌ای برای جبران افزایش قیمت اینترنت برای اقشار کم‌ برخوردار است.

پس از برگزاری جلسات هماهنگی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نهایتا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۱۵ تیرماه سال جاری از اختصاص بسته اینترنتی چهار ماهه و دائمی رایگان به سه دهک پایین جامعه خبر داد.

زارع‌پور در این خصوص اعلام کرد: کسانی که یارانه ۴۰۰ تومانی دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir یا با شماره‌گیری کد #۱۲۳۴۴ جهت دریافت اینترنت رایگان اقدام کنند.

وی همچنین درباره مدت زمان استفاده از بسته‌های اینترنت، توضیح داد که این بسته‌ها دائمی است، البته بسته‌ها چهار ماهه بوده، اما به‌صورت دائمی هر چهار ماه یک‌بار برقرار می‌شود و می‌توانند از آن استفاده کنند.

جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات هم تعداد حدودی خانوارهای مشمول این طرح را هشت میلیون سرپرست خانوار برآورد کرد و بر اساس آخرین اطلاعات از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، که مربوط به تیرماه سال جاری می باشد، ۷۵۸۵۶۲ سرپرست خانوار از سه دهک اول یارانه بگیر از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و کد USSD برای دریافت اینترنت رایگان ثبت‌نام کرده‌اند.

۱۰۲۹۰۳ سرپرست خانوار از بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای ثبت‌نام اینترنت رایگان اقدام کرده و ۶۵۵۶۵۹ نیز از طریق بستر کد ussd ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۱۰۱۴۹۷۱۰ استعلام از طریق بستر کد USSd انجام شده است.

در همین راستا پیگیری خبرنگار سیتنا از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون تحقق وعده‌ی ارائه‌ی اینترنت رایگان برای اقشار کم درامد جامعه بی‌پاسخ ماند. روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات به سیتنا گفت که مسوولیت فنی این پروژه با سازمان فناوری اطلاعات است و مسوولیت راه‌اندازی اینترنت رایگان با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که پیگیری خبرنگار سیتنا از مسوول ارتباط با رسانه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرامون روند اجرای این پروژه بی‌پاسخ ماند و رگولاتوری، سازمان فناوری اطلاعات را مسوول پاسخگویی به این پروژه دانست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا