اقتصادی

امسال فرصت شغلی بیشتر و بیکاری کم می‌شود

سازمان جهانی کار پیش‌بینی کرده است که طی دهه پیش روی میلادی، جهان با افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش عمومی نرخ بیکاری مواجه شود.

به گزارش روند بازار، طبق این گزارش، دسترسی نابرابر به فرصت‌های شغلی همچنان یک مشکل در سراسر جهان است، حتی با وجود پیش‌بینی‌های جدید ILO که نشان می‌دهد بیکاری جهانی در سال جاری بهبود یافته است. 

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی کار (ILO)، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال حتی با وجود افزایش نابرابری‌ها در بازار کار، نرخ بیکاری جهانی در سال جاری به میزان متوسطی کاهش خواهد یافت. 

چشم‌انداز اجتماعی و اشتغال جهانی ILO می‌گوید: نرخ بیکاری جهانی در سال ۲۰۲۴ به ۴.۹ درصد خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ روند کاهشی دارد. با این حال، انتظار می‌رود روند کاهشی بیکاری در سال ۲۰۲۵ تداوم یابد و نرخ بیکاری به کمتر از این مقدار برسد. 

با وجود این چشم انداز، این گزارش بر کمبود فرصت‌های شغلی به نسبت جمعیت رو به افزایش زمین تاکید می‌کند. ILO تخمین می‌زند که «شکاف شغلی» – که تعداد افراد بدون شغل جویای کار را به نسبت جمعیت فرصت‌های شغلی اندازه‌گیری می‌کند – در سال ۲۰۲۴ به ۴۰۲ میلیون نفر می‌رسد. این شامل ۱۸۳ میلیون نفر است که به عنوان بیکار کامل محاسبه می‌شوند. 

گیلبرت هونگبو، دبیرکل ILO، گفته است: «گزارش اخیر چالش‌های بازارکار جهانی را نشان می‌دهد؛ چالش‌هایی که براساس آن باید اقداماتی فوری و عاجل در دستور کار قرار گیرد. علیرغم تلاش‌های ما برای کاهش نابرابری‌های جهانی، بازار کار همچنان یک میدان بازی نابرابر است، به‌ویژه برای زنانی که جویای شغل هستند، این نابرابری کماکان وجود دارد.» 

به طور کلی، با وجود تصویب دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار در سال ۲۰۱۵، پیشرفت در کاهش فقر و مشاغل غیررسمی در مقایسه با دهه گذشته کند شده است. تعداد کارگران شاغل غیررسمی از حدود ۱.۷ میلیارد در سال ۲۰۰۵ به ۲ میلیارد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. این گزارش نتیجه می‌گیرد که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، «یک رویکرد جامع» برای کاهش فقر و نابرابری به فوریت مورد نیاز است که افزایش اشتغال زمینه آن را ایجاد کرده تا به آرمان «کار شایسته» و کاهش مشاغل زیرزمینی و غیررسمی، نزدیک‌تر شویم.

منبع
خبرگزاری ایلنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا