بورس

انتخابات هیجان موقت برای بورس ایجاد می کند

یک کارشناس اقتصادی ضمن این که بورس تهران تا پایان سال کج دار و مریز ادامه خواهد داشت معتقد است چشم انداز روشنی درمورد بودجه عمرانی یا رشد اقتصادی در کشور دیده نمیشود.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از خبرآنلاین بورس تهران در پایان معاملات امروز با رشد ۱۵ هزار و ۶۸۲ واحد به رقم یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۳۹ واحد رسید. شاخص کل نیز با معیار هموزن با رشد ۱۶۷ واحد به رقم ۴۲۷ هزار و ۴۵۰ واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از ۴ میلیون و ۸۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۶ میلیارد سهام‌، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۷۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۳۷۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبزپوش شدند و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی ۱.۳ درصد افزایش یافت. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام ۴ صدم درصد رشد کردند.

بورس 11893 واحد رشد کرد

شاخص آزاد شناور ۱.۱ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۱.۶ درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم بورس ۹۸ صدم درصد، رشد کرد.

علی حیدری، کارشناس اقتصادی، در خصوص روند بازار سرمایه تا پایان سال گفت: روند بازار سرمایه تا پایان سال کج دار و مریض ادامه خواهد داشت. اول این که از لحاظ اقتصادی چشم انداز روشنی درمورد بودجه عمرانی یا رشد اقتصادی از نظر اعداد و ارقام واقعی دیده نمیشود. دوم این که بانک مرکزی به خوبی ارز را مدیریت میکند و انضباطی که ایجاد کرده هرچند خیلی آهسته است اما باعث شده انتظارات تورمی در سطح جامعه کاهش پیدا کند. از طرفی فضای آشفته سیاسی داخلی و خارجی سبب نوسانات شدید در بازار خواهد شد.

وی افزود: از نظر پولی و مالی نیز روند بازار سرمایه تا بهمن ماه یک روند یکنواخت و در بیشتر مواقع نزولی است اما اگر از نظر تنش‌های سیاسی نگاه کنیم روند بازار سرمایه تا پایان سال با صعودهای هیجانی لحظه‌ای همراه است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ارجاع دادن به این که فلان سازمان بین المللی عنوان کرده که ما رشد اقتصادی خواهیم داشت یعنی تایید تعمدی یک اشتباه. چرا که مبنای محاسبات این این سازمان‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی است در صورتی که نرخ دلار این رقم نیست. در سال ۱۴۰۰ در بهترین حالت رشد اقتصادی صفر خواهیم داشت.

حیدری با اشاره به این که برای بازار سرمایه، این که چه کسی و چه جناحی در انتخابات امسال پیروز میشود اهمیت ندارد، گفت: تقریبا ۳ سال است که اجماع‌ها در سطح مسئولین و نهادها همسو میشود با رویکرد حاکمیتی و یک طرفه شده است. اما اگر رییس جمهور آینده دیدگاه سیاست گذاری او حتی در کلام همسو با حاکمیت باشد بازار از شوک‌های سیاسی دور خواهد ماند و روند یکنواختی میگیرد. اگر هم رویکرد مالی و تجاری دولت همسو با سیاست‌های بانک مرکزی باشد میشود امیدوار بود که یک رویکرد مثبتی باشد اما کلا به جایگاه اقتصادی ویژه‌ای نخواهد رسید.

وی افزود: به طور کل انتخابات هیجان موقتی در بازار سرمایه ایجاد میکند و بعد از آن بازار خود را با تورم و تنش‌های سیاسی موجود وفق میدهد. 

وی در خصوص این که چه سهم‌هایی در حال حاضر شانس بیشتری در بازار دارند گفت: در مرحله اول سهام‌های پتروشیمی و بعد از آن گروه فولادی شانس بالایی دارند چرا که رویکردهای بین المللی دارند. گروه سوم خودرویی‌ها است. علاوه بر این‌هه میتوان بیمه را هم نام برد. ولی هیچکدام را بدون یک منبع خبری موثق پیشنهاد نمیکنم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا