اقتصادی

انجمن پلی‌ یورتان هند تلاش برای استانداردسازی صنعت

پلی‌یورتان یک پلیمر همه کاره است که به شکلی در زندگی روزمره ما کاربرد دارد و تقریباً به تمام صنایع بزرگ مانند خودروسازی، لوازم خانگی، ساختمان و ساختمان، انرژی، دفاع، رنگ و پوشش، مبلمان نرم و کفش پاسخ می‌دهد.

خبرنگار: مینا باقری

پلی‌یورتان به عنوان یک ماده عایق برای صرفه جویی در انرژی در صنعت ساختمان و ساختمان و انبارهای سرد همگی در حال افزایش است. در بخش پوشش ها، پلی‌یورتان با مزایای برتر محصول خود به خوبی تثبیت شده است. در مورد الاستومرها نیز همینطور است، جایی که جایگزین مواد معمولی مانند لاستیک می‌شود.

PU یک ماده بسیار همه کاره با شیمی بسیار متنوع است که باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از خواص و منجر به طیف گسترده ای از کاربردها می شود. این یک پلیمر طراح هوشمند است و می تواند کارهای بیشتری را با کمتر انجام دهد. بسیاری از مواد با پلی اورتان جایگزین شده‌اند زیرا مواد جایگزین دیگر منسوخ شده اند و مسائل مربوط به تولید، محیط زیست، بهداشت، ایمنی و غیره را دارند. رشد این صنعت در دنیا، رشد انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و NGOهای مرتبط با این صنعت را در پی داشته است. یکی از این انجمن‌ها، انجمن بزرگ و توانمند پلی‌یورتان هند است که در ادامه نگاهی به فعالیت‌های آن داریم.

انجمن پلی‌یورتان هند (IPUA) در سال ۱۹۹۲ به همت چند تن از فعالان این صنعت بنیانگذاری شد، انجمنی که امروز بیش از ۳۰۰ عضو قوی دارد و همچنان رو به رشد است. اعضای این انجمن را شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و شرکت‌های متوسط و کوچک تشکیل می‌دهند که با گردش مالی عظیمی که دارند (سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار آمریکا) برای حدود ۱۸۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشتغالزایی ایجاده کرده‌اند و همچنان پتانسیل‌های بزرگی در گسترش این صنعت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر دارند.

انجمن از همان زمان آغاز به کار سعی کرد تمام فعالان این صنعت اعم از تولیدکنندگان مواد خام، تولیدکنندگان ماشین‌آلات، پردازشگرها، قالب‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره را زیر چتر انجمن پلی‌یورتان هند (IPUA)  گرد هم آورد؛ در حقیقت این انجمن از زمان شکل‌گیری یک حرکت سازمان یافته و هدفمند با نقشه راه روشن و مشخص بود و تمام برنامه‌های آن حول «استانداردسازی صنعت در تمام بخش‌ها» می‌چرخید و امروز فعالان تمام این بخش‌ها از کوچک و بزرگ که در ابعاد داخلی یا جهانی فعالیت می‌کنند زیر نظر انجمن برای توسعه صنعت با یکدیگر همکاری می‌کنند و همگی تکنولوژی محور هستند.

دستاوردهای IPUA در طول سال‌ها

IPUA  همواره به عنوان عضوی فعال در گروه انجمن‌های صنایع هند فعالیت داشته و به عنوان صدای صنعت، نظرات اعضای خود در مورد سیاست‌های اصلی اقتصادی و مالی و پیامدهای آن برای صنعت را به گوش دولت رسانده است.

یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انجمن برگزاری موفقیت‌آمیز نمایشگاه بین‌المللی PUTECH هند از سال ۲۰۰۵ بوده است. همچنین انجمن در زمینه تحقیق و آزمایش تکنولوژی‌های پیشرو برای صنعت نیز پیشگام بوده و موفق شده است با همکاری وزارت محیط زیست هند، استراتژی خاصی را برای حذف تدریجی ماده تخریب‌کننده لایه ازن (HCFC) به روشی خاص و به نفع محیط زیست و صنعت طراحی کند.

همچنین با همکاری این انجمن و اداره بهره‌وری انرژی هند، «کارگروه عایق‌بندی» برای تثبیت و تقویت اجرای عایق در بخش ساختمان راه‌اندازی شد. این کارگروه که در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت، برنامه‌هایی را برای آگاهی و آموزش علمی و کاربردی اجرا می‌کند.

انجمن پلی‌یورتان هند همچنین با همکاری مرکز جذب سرمایه‌گذاری و چند سازمان غیردولت، «مرکز فنی مجازی» را در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرد، مرکزی که به دفتر اجرای برنامه‌های آموزشی برای اعضای خود در بخش‌های فرعی مختلف تبدیل شده است و نیز به توسعه تخصص و پشتیبانی می‌پردازد.

علاوه بر این، اتحادیه فوم اسپری هند نیز به طور همزمان در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تا استفاده ایمن از فوم پلی‌یورتان اسپری در عایق ساختمان را ترویج کند.

IPUA  از ابتدای تأسیس خود با اجرای بیش از ۴۰ برنامه به نفع صنعت که شامل نوآوری فناوری، آموزش، به روزرسانی، ایمنی بهداشت و محیط زیست و غیره می‌شود، یک انجمن برای تعامل، بحث و رشد در صنعت فراهم کرده است. در رویدادهای مختلف بین المللی در صنعت شرکت کرده و پلی‌یورتان هندی را در نقشه جهانی قرار داده است. در نهایت باید گفت پس از دهه‌ها فعالیت این انجمن، هدف اصلیIPUA، افزایش کاربردهای پلی‌یورتان و توسعه فناوری‌های مرتبط با آن در تمام زمینه‌هاست.

همچنین در نظر گرفتن تدابیری برای ترویج و پیشبرد تولید، تجارت، صادرات، فروش و مصرف مواد برای صنعت پلی‌یورتان و محصولات وابسته تولید شده در هند، حمایت و حفاظت از وضعیت ساخت مواد پلی‌یورتان و محصولات وابسته، راهنمایی در وضع و حفظ استانداردهای کیفیت، برای ارتقای همکاری بین همه افراد درگیر در ساخت و ایجاد، تشویق، توسعه و پیشرفت انواع تحقیق و توسعه علمی و اقتصادی مرتبط با صنعت پلی‌یورتان و محصولات وابسته از دیگر اهداف اصلی فعالیت‌های این انجمن هستند.

این انجمن ماموریت‌هایی را برای خود تعریف کرده است که اهم آن عبارتند از:

  • ترویج رشد سالم صنعت پلی‌یورتان در هند به نفع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و به طور کلی جامعه
  • ایجاد بستری برای مشارکت تعاملی در بین صنعتگران
  • تعامل با ارگان‌های دولتی و نشان دادن دیدگاه صنعت با هدف تدوین شیوه‌های تولید سالم
  • انجام برنامه‌های آموزشی برای اطلاع‌رسانی نوآوری‌های صنعت، ایجاد آگاهی پیشرفته و تشویق ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست
  • برگزاری نمایشگاه ها و سمینارها برای به روزرسانی صنعت و ایجاد آگاهی عمومی
  • ترویج استفاده از پلی‌یورتان ها در عایق برای افزایش صرفه‌جویی در انرژی، در محصولات Comfort برای بهبود کیفیت زندگی، در کاربردهایی مانند زیره کفش، پوشش ها، چسب‌ها و درزگیرها به منظور افزایش طول عمر و راحتی بیشتر و کاهش استرس.

IPUA چشم انداز وسیعی برای آینده دارد و گروه‌های کاری آن دائماً در حال نوآوری برای بهبود همه جانبه صنعت و کیفیت زندگی هستند.

روهیت رلان (Rohit Relan) رئیس کنونی هیات مدیره این انجمن در پیامی به تمام اعضای این انجمن از آنها خواسته تا همگی مشارکتی فعالانه و همکاری صمیمانه در مسیر رشدصنعت خود داشته باشند. وی اعلام کرد:«پلی‌یورتان یک بازار رو به رشد در هند است و ما می‌خواهیم همه اعضا با ایده‌هایی برای تقویت بیشتر این رشد مستمر مشارکت کنند. به نظر من کار تیمی اساس موفقیت هر سازمانی است.»

صنعت پلی‌یورتان هند به دلیل شهرنشینی سریع و رشد طبقه متوسط ​​با درآمد قابل تصرف بالاتر با سرعت ثابتی در حال رشد است. این کاملا طبیعی است که فروش یخچال، تشک، کفش افزایش یافته است که همگی منجر به افزایش استفاده از پلی‌یورتان می شود.

سایر عوامل مطلوب عبارتند از: نیروی انسانی کمتر، در دسترس بودن ماشین آلات قابل اعتماد توسعه یافته، در دسترس بودن خدمات متخصص، مصرف سرانه پایین که فرصت رشد بالا را ارائه می دهد، افزایش سرمایه‌گذاری در هند.

برگزاری نمایشگاهPU TECH  با حمایت کامل انجمن

اگرچه صنعت PU در اواخر دهه ۶۰ در هند متولد شد، اما تنها در دهه ۹۰ تلاش شد تا فرصت‌ها و نقاط برجسته این صنعت به نمایش گذاشته شود. در نهایت پس از برگزاری یک سمینار بزرگ در پونا در سال ۲۰۰۰، با مذاکرات انجام شده در انجمن، اولین نمایشگاه PU TECH در سال ۲۰۰۵ به همت اعضای انجمن در دهلی برگزار شد. از آن زمان تاکنون در هر دوره برگزاری، ابعاد و کیفیت برگزاری آن بزرگ‌تر و بیشتر می‌شود.

اینک انجمن پلی‌یورتان هند (IPUA) ششمین دوره نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی پلی‌یورتان (PU TECH 2023) را ۱۲ تا ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ در مرکز نمایشگاه هند، نزدیک دهلی نو برگزار می‌کند.

نمایشگاه و کنفرانس PU TECH 2023 تولیدکنندگان مواد خام، تامین‌کنندگان تجهیزات و تمام فعالان این صنعت را در زیر یک سقف گرد هم می‌آورد تا رشد فناوری و گسترش بازارهای این صنعت را نشان دهد.

تولیدکنندگان ایزوسیانات، تولیدکنندگان پلی‌ال، سیستم هاوس‌های پلی‌یورتان، تامین‌کنندگان مواد افزودنی و مواد شیمیایی، سایر تامین‌کنندگان مواد خام، تولیدکنندگان ماشین‌آلات، پردازنده‌های پلی‌اورتان، تامین‌کنندگان تجهیزات تست، آزمایشگاه‌ها، خدمات مشاوره و غیره،… از جمله شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه هستند.

ورود به این نمایشگاه با ثبت نام و نشان بازدیدکننده رایگان خواهد بود.

انجمن پلی‌ یورتان هند حامی صنعت و صنعتگر

طی سه دهه گذشته، ابتکارات زیادی برای افزایش آگاهی و استفاده از پلی‌ یورتان‌ها در هند انجام شده است. صنعت پلی‌یورتان یکی از صنایع با رشد سریع در هند است که طی پنج سال گذشته رشد دو رقمی را به ثبت رسانده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در دهه آینده هر چهار سال یکبار دو برابر شود. انتظار می‌رود هند به عنوان دومین بازار بزرگ پلی‌یورتان در حاشیه آسیا و اقیانوسیه ظاهر شود.

بخشی از این رشد سریع مرهون فعالیت‌های انجمن پلی‌یورتان هند است. این انجمن که در سال ۱۹۹۲ توسط گروهی از فعالان صنعت پلی‌یورتان به منظور رابط برای ارتباط دولتی و ایجاد بستری برای بیان نظرات و پیشنهادات آغاز به کار کرد، امروزه به پشتوانه اعضای خود به طرز شگفت‌انگیزی برای ترویج استفاده از پلی‌یورتان ها فعالیت می‌کند. این انجمن یک بدنه منحصر به فرد است که همه سهامداران از غول‌های چند ملیتی گرفته تا صنعتگران هندی، مشاوران و کاربران نهایی را شامل می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و یا ارتباط با این انجمن می‌توانید به سایت انجمن به نشانی www.ipua.in مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا