دانش و فناوری

انرژی تجدیدپذیر ارزان‌تر از زغال سنگ؟/ تولید برق با کدام به صرفه‌تر است؟

با وجود افزایش نگرانی‌ها در خصوص افزایش آلاینده‌های کربنی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق در اولویت بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. اخیرا هزینه تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هستند. سرمایه‌گذاران در مورد عملکرد محیط زیستی شرکت‌ها تحقیق می‌کنند. مصرف‌کنندگان نیز به تدریج از تولید کربن خود آگاه می‌شوند. اما صرف نظر از ذی‌نفعان این مساله، تولید انرژی با سوخت‌های فسیلی یکی از بزرگترین عوامل تولید آلاینده‌هاست. در واقع منابع انرژی‌ تجدیدپذیر در هیچ زمانی بیشتر از زمان حاضر، حائز اهمیت نبوده‌اند. آگاهی از تغییرات اقلیمی آینده اقتصاد جهان را متحول می‌کند.

فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر، نیروی خورشید، باد و حرارت هسته‌ی زمین را گرفته و سپس آن را به شکل‌های قابل استفاده‌ای از انرژی مانند گرما، برق و سوخت تبدیل می‌کنند.

به نقل از ویژوال کاپیتالیست، در میان منابع انرژی تجدیدپذیر، «آب» بزرگترین منبع تجدیدپذیر تولید برق است. پس از آن، باد و سپس نور خورشید بیشترین سهم را در تولید برق دارند. در مجموع پنج منبع اصلی انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱ روی هم رفته ۲۸ درصد از کل برق جهان را تولید کردند. باد و خورشید برای اولین بار ۱۰ درصد از تولید برق جهان را به خود اختصاص دادند.

هزینه تراز شده انرژی، هزینه‌های یک نیروگاه انرژی را در تمام طول عمر آن بر میزان برق تولید شده نیروگاه تقسسم می‌کند. هزینه تراز شده انرژی خورشید و باد حدود یک پنجم زغال سنگ است. به این معنی که امروزه در طولانی‌مدت، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به صرفه‌تر از نیروگاه‌های زغالی هستند.

انواع منابع انرژی تجدیدپذیر


در مجموع پنج منبع برای انرژی تجدیدپذیر وجود دارد.

باد


توربین‌های بادی از پره‌های بزرگی تشکیل شده‌اند که انرژی جنبشی باد را از طریق چرخنده توربین که به یک ژنراتور متصل است، به برق تبدیل می‌کنند.

خورشید (فوتوولتائیک)


فناوری خورشیدی، نیز یکی دیگر از منابع انرژی تجدیدپذیر است. نیروگاه‌ها نور یا همان امواج الکترومغناطیسی خورشید را می‌گیرند و آن را به برق تبدیل می‌کنند.

سلول‌های خورشیدی، ویفرهای نیمه‌رسانایی دارند که میدان الکتریکی تشکیل می‌دهند. هنگامی که نور خورشید به این سلول‌ها می‌خورد، قطعه نیمه رسانا نور خورشید به الکترون تبدیل می‌کند. این الکترون‌ها در قالب یک جریان الکتریکی در میدان الکتریکی به دام می‌افتند. میزان تولید برق به جنس نیمه رسانا و شرایطی مانند گرما، آلودگی و سایه بستگی دارد.

انرژی زمین گرمایی، منبعی برای انرژی تجدیدپذیر


گرمای هسته زمین مخزن‌های زیرزمینی آب را به جوش می‌آورد. نیروگاه‌ها، از طریق چاه این آب داغ را از زمین خارج می‌کنند و برای به حرکت درآوردن ژنراتور، توربین آن را به بخار تبدیل می‌کنند. آب و بخار خارج شده دوباره می‌توانند به زمین زمین برگردند و به همین دلیل تجدیدپذیر محسوب می‌شوند.

توربین آبی


در توربین‌های آبی نیز انرژی جنبشی به برق تبدیل می‌شود. از طریق بستن سد در نزدیکی منابع آبی برای تغییر جریان آب، می‌توان از آب انرژی گرفت.

زیست توده‌ها


انسان‌ها در طول تاریخ از زیست توده‌ها یا انرژی زیستی به عنوان منبعی از انرژی تجدیدپذیر، برای تولید گرما استفاده کرده‌اند.

مواد ارگانیک مانند چوب، برگ‌های خشک و ضایعات کشاورزی معمولا سوزانده می‌شوند اما قابل تجدید در نظر گرفته می‌شوند زیرا می‌توان آنها را دوباره رشد داد یا دوباره ذخیره کرد. زیست توده‌ها را در دیگ‌های بخار می‌سوزانند. بخار فشار بالا تولید می‌کند که یک ژنراتور توربین را برای تولید برق می چرخاند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا