اقتصادی

کدام سپرده‌گذاری بانکی بهتر است؟

یکی از راه‌های حفظ و نگهداری ارزش پول، سپرده‌گذاری در بانک‌ها است. بانک‌ها چند نوع سپرده‌گذاری دارند؟ سپرده‌گذاری در کدام طرح بهتر است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در خصوص انواع سپرده در بانک، در حال حاضر دو نوع سپرده ارزی و ریالی دارند. سپرده‌گذاری غیرریالی با ارزهای یورو، پوند، دلار، ین، فرانک، درهم و دینار انجام می‌شود، اما سود سپرده‌گذاری ریالی بیشتر از سپرده‌گذاری ارزی است.

انواع سپرده‌ ریالی

حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز سپرده‌ای است که به آن سود تعلق نمی‌گیرد. در سال‌های گذشته برای این نوع حساب‌ها قرعه‌کشی برگزار می‌کردند تا مردم را به افتتاح این نوع حساب علاقه‌مند کنند.

برای دریافت دسته چک نیز می‌توان حساب قرض‌الحسنه جاری افتتاح کرد اما سودی برای متقاضی ندارد.

یکی از پرکاربردترین حساب‌ها، سپرده کوتاه‌مدت است. با استفاده از این سپرده می‌توان از خدماتی کارتی و اینترنت بانک نیز استفاده کرد. سود این نوع سپرده بین ۶ تا ۱۴ درصد متغیر است.

سپرده بلندمدت نسبت به سپرده کوتاه‌مدت سود بالاتری دارد. مدت زمان قرارداد سپرده‌گذار یک تا سه سال است و در این مدت بانک از ۱۰ تا ۲۵ درصد سود به فرد پرداخت می‌کند.

بیشتر بانک‌ها سپرده‌گذاری دانش آموزی ندارند. اما اپراتور بانک پارساگاد می‌گوید که طرح سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دانش‌آموزی با سود هشت درصد دارند و ۱۰۰ هزار تومان پس از افتتاح حساب به عنوان هدیه در حساب دانش‌ آموز قرار می‌گیرد.

سپرده ارزی بانک‌ها

حساب‌های سپرده ارزی را می‌توان به دو صورت بلندمدت و کوتاه مدت افتتاح کرد. سود این نوع سپرده‌گذاری ماهانه و به صورت ارزی یا ریالی پرداخت می‌شود.

بیشترین سود سپرده‌گذاری ارزی یک ساله در بانک‌ها چهار درصد است. اگر فردی ۱۰۰ میلیون تومان حدودا سه هزار و ۵۰۰ دلار در بانک‌ سپرده‌گذاری کند، ماهانه ۳۱۸ هزار تومان سود دریافت می‌کند.

سپرده‌گذاری ارزی تنوع کمی دارد، متقاضی می‌تواند تنها بانک و مدت زمان سپرده‌گذاری را تعیین کند و بقیه شرایط در بانک‌ها در مشترک است.

اوراق گواهی سپرده

اوراق گواهی سپرده بانک‌ها به دو صورت کوتاه‌‌مدت و بلند‌مدت است؛ این اوراق بی‌نام و قابل انتقال به‌ غیر است و در هر زمان قابل تبدیل به وجه نقد هستند. سررسیدهای این اوراق یک تا چند ماه است. بانک متعهد می‌شود که اصل و سود سپرده را در سررسید پرداخت کند.

همچنین معامله اوراق گواهی سپرده در بازار سرمایه است. گواهی سپرده کمتر از یک سال محبوبیت بیشتری دارد.

طی سال‌های گذشته سپرده‌گذاری مبنی بر طلا در بانک‌ها وجود داشت که این سپرده‌گذاری به گواهی سپرده طلا در بورس تبدیل شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا