اقتصادی

ایجاد ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار شغل در دولت سیزدهم

عملکرد دولت سیزدهم در ایجاد اشتغال بر مبنای داده‌های سامانه ملی رصد اشتغال، پس از صحت‌سنجی نشان می‌دهد تا ۱۵ خرداد امسال ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶ شغل به‌وجود آمده که ایجاد ۴۶ هزار و ۳۱۷ شغل در فصل بهار ۱۴۰۳ بوده است.

به گزارش روند بازار، نقشه بازار کار در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد از کل جمعیت ۸۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری کشور (طبق آخرین آمار) ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۱۵ ساله و بیشتر هستند.

نرخ مشارکت در سال ۱۴۰۲ به ۴۱.۳ درصد و نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد رسید. اشتغال ناقص، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال و نرخ بیکاری به عنوان شاخص‌های کلیدی بازار کار به حساب می‌آیند.

بر اساس این گزارش، در کمتر از سه سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، نرخ بیکاری از ۹.۲ به ۸.۱ درصد، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲۳.۶ به ۲۱.۲ درصد، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان از ۱۳.۷ به ۱۱.۸ درصد و اشتغال ناقص از ۱۰.۲ به ۸.۲ درصد کاهش داشته. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی (جمعیت فعال) نیز ۰.۴ درصدی افزایش یافته است.

احیای هفت هزار واحد راکد و نیمه‌فعال، افزایش دقت و توسعه نظارت بر اشتغال، ابلاغ ایجاد یک میلیون شغل در سال به استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تقسیم کار ملی و هماهنگی دستگاه‌ها، پرداخت بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و تولید با اهرم منابع مردمی، افزایش ایجاد مشاغل خانگی از طریق تسهیل صدور مجوز و رشد ۴ برابری نسهیلات مشاغل خانگی، افزایش اعلام فرصت‌های شغلی به میزان ۳۰۰ هزار نفر توسط بنگاه‌ها و به کارگیری نیروی کار از طریق توسعه سامانه ملی جستجوی شغل، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها، مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی و افزایش موثر حداقل دستمزد از مجموعه عوامل و مجموعه اقدامات موثری است که در حوزه اشتغال انجام شده است.

کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان

نتیجه این اقدامات به کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان، خالص اشتغال ایجادی ۷۷۵ هزار شغل، ثبت ۱ هزار و ۳۰۰ اشتغال ایجادی توسط دستگاه‌ها، یک هزار و ۱۵ شغل ایجادی پس از صحت سنجی و تحقق ۱۰۰ درصدی ایجاد یک میلیون شغل سالانه، کاهش تعدیل نیروی کار بر اساس آمار بیمه بیکاری که از ۱۶۶ هزار نفر به ۱۴۸ هزار نفر رسیده است.

ایجاد ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶ شغل در دولت سیزدهم

تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال

عملکرد دولت سیزدهم در ایجاد اشتغال بر مبنای سامانه ملی رصد اشتغال پس از صحت‌سنجی نشان می‌دهد تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تعداد ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶ شغل ایجاد شده است.

بنا بر این گزارش ۵۴۸ هزار و ۴۵۶ شغل در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۰ هزار و ۸۲۳ شغل در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۵۵ هزار و ۴۱۰ شغل در سال ۱۴۰۲ و ۴۶ هزار و ۳۱۷ شغل تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ جزئیات مربوط به تحقق وعده ایجاد شغل دولت سیزدهم است.

فرایند صحت‌سنجی به این شکل است که ابتدا درخواست در سامانه به ثبت می‌رسد، پس از آن صحت‌سنجی پیامکی انجام می‌شود، مرحله بعدی صحت‌سنجی تلفنی است و درنهایت صحت‌سنجی حضوری نیز اتفاق می‌افتد. در این مسیر تا کنون ۳ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۲۵ ثبت اولیه بدون صحت‌سنجی انجام، یک میلیون و ۶۴ هزار و ۹۶۲ پیام صحت‌سنجی ارسال، ۶۱۴ هزار و ۷۱۹ تماس موفق برقرار و ۱۵۵ هزار و ۶۰۵ نظارت میدانی انجام شده است.

در سامانه جستجوی شغل، ۳۶۶ هزار کارجو و ۳۳ هزار و ۵۰۰ کارفرما ثبت‌نام کرده‌اند که در این بین ۳۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. از طریق این سامانه ۱۳۷ هزار معرفی‌نامه‌های صادر شده و به این واسطه ۳۸ هزار نفر به کار گرفته شده‌اند.

در دولت مردم سیزدهم، هفت جلسه شورای‌عالی اشتغال برگزار و در آن‌ها ۷۲ مصوبه به تصویب رسید که میزان پیشرفت کلیه مصوبات را به ۷۲.۳ رساند. از این تعداد ۱۳ مصوبه مربوط به هماهنگی‌های ملی، ۶ مصوبه هماهنگی‌های دستگاهی، ۴ مصوبه مربوط به نهادسازی، ۲ مصوبه اقشار خاص و ۴ مصوبه مربوط به هماهنگی منطقه‌ای بوده است.

منبع
خبرگزاری ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا