اجتماعی

ایران از کدام کشور واکسن کرونا خریده است؟

رئیس جمعیت هلال احمر ایران در یک برنامه ی زنده ی تلویزیونی درباره ی منبع واکسن کرونا خریداری شده توسط ایران صحبت کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از روزیاتو، پس از آنکه طی روزهای گذشته مقامات کشور از قطعی شدن خرید واکسن کرونا خبر دادند، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر که صبح امروز مهمان برنامه ی زنده ی صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما بود، به صحبت در اینباره پرداخت.

واکسن کرونا

در بخشی از این گفتگو مجری با اشاره به مشکلات ارزی که در خصوص تأمین واکسن آنفولانزا وجود داشت، درباره ی محدودیت های ارزی پیش روی هلال احمر ایران در رابطه با واکسن کرونا سؤال کرد. مجری همچنین پرسید این سازمان واکسن کرونا را از چه منبعی خریداری کرده و ابلاغ خرید واکسن کرونا از جانب دولت بوده یا مجلس.

همتی در پاسخ به سؤالات مجری گفت: «ابلاغ بیشتر از جانب دولت بود. ستاد کرونا در هفته ی گذشته مخالفتی با این امر نداشت که هلال احمر با توجه به ویژگی ها و آمادگی هایی که از قبل دارد در این مورد اقدام کند. بحث انتقال ارز کماکان یک مشکل هست اما در جلسه ای که اخیراً با رئیس فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر برگزار شد تأکید شد که دسترسی آسان همه به واکسن فراهم شود و از لحاظ انتقال ارز با توجه به بحث واکسن مشکلی نباشد. اما محدودیت ها کماکان هست. علیرغم آنکه آمریکا اعلام می کند درمورد غذا و دارو محدودیت خاصی نیست اما در مورد دارو و تجهیزات پزشکی به افراد طرف معامله ی ما فشار می آورند. خیرین هم اعلام آمادگی کرده اند. البته مقدار آن کم هست. قرار شد خودشان تأمین کنند ما هم همکاری کنیم. دیشب تا دیر وقت پیگیر بودیم بخشی از این واکسن ها، حداقل بخش خیرین را وارد کنیم که از یک منبع مطمئن هست. اما منبعی که خود هلال احمر می خواهد از آن خرید کند منبع چینی هست. به دلیل ارتباطات بیشتری که وجود دارد اینگونه راحت تر هستیم.»

سپس مجری درباره ی دغدغه ی مطمئن بودن واکسن صحبت کرد و با توجه به بدنامی کالاهای چینی در ایران درباره ی مطمئن بودن واکسن مدنظر هلال احمر پرسید.

همتی در جواب گفت: «در این زمینه مشکل خاصی نیست. همه ی واکسن ها و داروهایی که وارد کشور می شود کنترل های شدیدی توسط سازمان غذا و دارو بر روی آن ها اعمال می شود. حتی در مورد واکسن آنفولانزا که تست شده بود این اتفاق افتاد. داروها قبل از عرضه حتماً توسط سازمان غذا و دارو کنترل می شوند. در این قسمت مشکلی نیست. مسأله بر سر پیدا کردن منبع مطمئن است که پیدا شده و چینی هست و به علاوه وزارت بهداشت به خصوص سازمان غذا و دارو در هر مرحله ای نظارت خود را اعمال می کند.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا