اقتصادی

ایران دومین قطب تولید کننده خرما در جهان

حجم تولید خرما در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که بیش از نیاز داخلی و نیازمند دیپلماسی اقتصادی برای عرضه در بازارهای بین‌المللی است.

به گزارش روند بازار به نقل از بازار، تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما در سطح کشور، ایران را به دومین قطب‌ تولید خرمای جهان پس از مصر تبدیل کرده است.

در کشور حدود ۲۶۰ هزار هکتار باغ زیر کشت نخل رفته و ۱۰۰ گونه مختلف نخل وجود دارد، در حال حاضر ۶ واریته خرمای کشور شامل استعمران خوزستان، پیارم حاجی آباد هرمزگان، ربّی سیستان و بلوچستان، مضافتی بم و کبکاب و زاهدی طلایی بوشهر ثبت جهانی شده است.

ایران دومین قطب تولید کننده خرما در جهانحجم تولید خرما در کشور بالا است و مازاد بر مصرف داخلی است، تبدیل آن به دیگر محصولات هم نمی‌تواند باعث فروش کل خرمای تولیدی شود لذا بازاریابی خرما باید توسعه یابد.

حجم بالای تولید خرما باعث شده تا کشاورزان نقاط مختلف کشور، همواره در فصل برداشت با مشکلات جدی برای فروش محصول خود روبرو شوند و این موضوع باعث ایجاد تلاطم در بازار خرما می‌شود.

در کنار توسعه صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش چالش‌های بازار این محصول، راهیابی آن به بازارهای جهانی و پیدا کردن مشتری‌های بین‌المللی است.

از مهمترین اقدامات در این زمینه، توسعه فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی ایران در دیگر کشورها است تا محصولات تولید داخل راهی بازارهای گسترده خارجی شوند.

خرما می‌تواند ارزش افزوده بسیار زیادی داشته باشد و با توجه به اینکه قابلیت تبدیل به فرآورده های مختلف را دارد، انتظار می‌رود با بازاریابی مناسب، بهتر و بیشتر از گذشته در صادرات و ارزآوری ایفای نقش کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا