دانش و فناوری

رونمایی از اینترنت کودکان و نوجوانان / اینترنت طبقاتی جدی می‌شود!

با وجود اینکه طرح صیانت به علت مغایرت با قانون اساسی و مداخله بیش از حد در حریم شخصی افراد برای بررسی‌های بیشتر متوقف شده است. اما همراه اول در نمایشگاه تل‌کام ۱۴۰۰ از اینترنت مخصوص سنین مختلف رونمایی کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه، پس از دو سال وقفه به مدت سه روز برگزار شد. در این نمایشگاه، علاوه بر شرکت‌های ارتباطی، اپراتورهای مطرح کشور شرکت کرده و از نوآوری‌های جدید خود در زمینه ارتباطات رونمایی کردند.

اپراتور همراه اول در این نمایشگاه از سرویس «بومینو» زیرمجموعه راهکار خانواده همراه اول که با هدف مدیریت والدین بر استفاده فرزندان از اینترنت طراحی شده، رونمایی کرد.

طرح صیانت و اینترنت طبقاتی

براساس گزارش‌های به دست آمده یکی از هدف‌هایی که در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی دنبال می‌شود، مساله اینترنت طبقاتی است، به این صورت که هر یک از طبقات جامعه به سطح مشخصی از اینترنت دسترسی داشته باشند.

با وجود اینکه اجرای طرح صیانت از فضای مجازی به علت تشخیص مرکز پژوهش‌ها و مغایرت با قانون اساسی، موقف شده است؛ اما همراه اول در نمایشگاه تل‌کام ۱۴۰۰ از اینترنت کودکان و خانواده رونمایی کرده است.

همچنین بومینو چهار طرح محتوایی دیگر به به غیر از اینترنت مختص به کودکان را در برمی‌گیرد. بومینو شامل «نوبوم»، «ده بوم»، «صدبوم» و «هزار بوم» می‌شود.

این طرح‌های محتوایی برای سنین سه تا هفت، هفت تا ۱۱، ۱۱ تا ۱۵ و بالای ۱۵ سال پیشنهاد می‌کند که با توجه به سن فرزندان یا براساس شیوه تربیتی که خانواده‌ها انتخاب کردند، در دسترس والدین قرار می‌گیرد.

این سرویس روی سیمکارت‌های همراه اول به راحتی فعال می‌شود و به والدین همراه اولی این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت تر گوشی را برای استفاده از اینترنت در اختیار فرزندانشان قرار دهند.

در سامانه بومینو سرویس‌های گوگل و ویکی‌پدیا برای کودکان تا سنین ۱۵ سال در دسترس نیست، همچنین سرویس‌های آپارات، دیجی‌کالا و اسنپ مارکت در دسترس کودکان زیر ۱۵ سال قرار نمی‌گیرد.

این سرویس در حالی رونمایی شده که یکی از ایرادتی که مرکز پژوهش‌ها به طرح صیانت وارد شده است مداخله بسیار زیاد طرح در شئون مختلف زندگی مردم است. اما به نظر می‌رسد همراه اول قصد دارد اینترنت را برای سنین مختلف محدود کند.

در این نمایشگاه ایران تلکام عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید فتاحی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، ستار هاشمی حضور یافتند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا