دانش و فناوری

دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران؟

در هفته‌ی اخیر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در میان طرح‌های مورد بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفت و تقریبا بلافاصله مورد انتقاد کاربران فضای مجازی و اهالی رسانه قرار گرفت.

اکثر فعالان رسانه به انتقاد شدید از این طرح پرداخته و آن را در راستای محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت بین الملل و اپلیکیشن‌های خارجی نظیر واتساپ و اینستاگرام در کشور دانستند، هرچند که برخی از نمایندگان مجلس به نفی این موضوع پرداختند.

سلبریتی‌ها نیز به‌شدت این طرح را در فضای کنونی کشور مورد انتقاد قرار دادند. یکی از این سلبریتی‌ها، بهنوش بختیاری بود که آنقدر از این موضوع به خشم آمده بود که با انتشار ویدیویی از فالوورهایش به خاطر اینکه مردم را به رای دادن فراخوانده بود، عذرخواهی کرد.

حالا اما در میان این هیاهو بحث قرار گرفتن ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده و بسیاری آن را به منزله‌ی تحقق آرزوهای اینترنتی خود می‌دانند. اما اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست این نوع اینترنت از طریق دسترسی به ارتباطات ماهواره‌ای امکان‌پذیر است. اگرچه این گونه از اینترنت پدیده‌ی جدیدی نیست و دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) پیش از این، سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه داده‌اند، ولیکن اینترنت استارلینکِ SpaceX با این دو تفاوت‌هایی دارد که آن را جذاب‌تر کرده است. یک این که استارلینک قرار است جهانی و بدون هیچ محدودیت جغرافیایی باشد. دوم این که به دلیل ماهواره‌های بیشتر (۱۸۰۰ ماهواره)، استارلینک به کاربران بیشتری سرویس ارائه خواهد داد و در نهایت این که سرعت آن بیشتر از سایر رقبا خواهد بود.

اینترنت ماهواره ای به ایران رسید

در مورد نحوه‌ی راه‌اندازی لوازم مورد نیاز برای دریافت این اینترنت، پیش‌تر ایلان ماسک در قالب توئیتی گفته بود که راه‌اندازی سیستم‌های سرویس استارلینک بسیار آسان خواهد بود: «آن را به برق متصل کنید و آنتن را رو به آسمان بگیرید.»

به گفته‌ی کارشناسان حوزه‌ی فناوری این گونه از اینترنت انقلاب مهمی در عرصه فناوری و عرصه ارتباطات ایجاد می‌کند و بحث‌هایی نظیر فیلترینگ را به کلی از میان خواهد برد.

وسایل مورد نیاز برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای

اخیرا تصویری از وسایل مورد نیاز برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای در فضای مجازی وایرال شده که یک دیش کوچک آنپک شده را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که عکس در ایران گرفته شده.

آیا این بدین معنی است که کاربران فضای مجازی می‌توانند امید داشته باشند که اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر از هر زمانی به آن‌ها نزدیک‌تر و قابل دسترس‌تر است؟ باید کمی صبر کرد و دید…

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا