اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته سوم فروردین/ افت دلار، رشد طلا و بورس

بازدهی بازارها در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دلار صرافی ملی با اندکی افت و طلا، سکه و بورس با رشد همراه بودند. طلا بیشترین بازدهی مثبت را داشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته گذشته سه بازار مالی با رشد همراه بودند و یکی از آنها افت کرد. بازدهی بازارها در هفته سوم فروردین، به تفکیک چگونه بود؟

قیمت دلار


قیمت دلار در هفته جاری، ۰٫۱۳ درصد افت داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه، ۱۱ فروردین، نرخ فروش دلار را ۲۵ هزار و ۳۱۳ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که این رقم در روز گذشته، ۱۷ فروردین، ۲۵ هزار و ۲۷۹ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در بازار آزاد اما روندی متفاوت داشت. در هفته سوم فروردین نرخ ارز آمریکایی وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و تا ۲۷ هزار و ۷۸۰ تومان نیز صعود کرد. کارشناسان طولانی شدن توقف مذاکرات وین و اخبار ضد و نقیض در این زمینه را عامل رشد قیمت دلار در بازار آزاد می‌دانند.

قیمت طلا


اما بازدهی بازار طلا در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱، با ۲٫۵۹ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته، پنجشنبه، ۱۱ فروردین یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز گذشته، به قیمت یک میلیون و ۲۸۸ هزار ۳۷۳ تومان رسید.

قیمت اونس هفته گذشته در کانال ۱۹۰۰ دلاری نوسان داشت. روز پنج‌شنبه قیمت فلز زرد افزایشی بود و به ۱۹۲۴ دلار رسید.

قیمت سکه


خریداران بازار سکه نیز در هفته سوم فروردین، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۱٫۲۷ درصد بود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری هفته گذشته، ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان اعلام شد، اما روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه هر دو در هفته جاری تحت تاثیر تحرکات بازار ارز و قیمت اونس نوساناتی داشتند و در مجموع روند صعودی را تجربه کردند.

بازدهی بازارها در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱
بازدهی بازارها در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱


بورس


در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱، شاخص کل بورس رشد کرد. بازار سرمایه، هفته گذشته را در سطح یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۷۹ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین به حدود یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۴۸ واحد رسید. این ارقام به معنای رشد ۲٫۲۱ درصدی شاخص کل است.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بورس هفته دوم فروردین ۱۴۰۱، به تجارت‌نیوز گفت: از اولین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، بازار شرایط خوبی داشت. گروه خودرویی خصوصا نمادهای خودرو و خساپا لیدر بازار بودند. ارزش معاملات نیز شرایط خوبی را پشت سر گذاشت.

او افزود: اما روز شنبه آینده احتمالا بورس روند منفی به خود می‌گیرد. کلیت بازار در هفته آینده مثبت نیست و بر اساس معاملات تا روز دوشنبه می‌توان میزان اصلاح بازار تا پایان ماه را بررسی کرد.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها


در هفته‌های اخیر بازارهای مالی در ایران، تحت تاثیر تحولات مربوط به مذاکرات وین قرار دارد.

تردیدها در مورد گفتگوها و طولانی شدن روند توقف آن دلار را افزایشی کرده است. البته اخبار مربوط به احتمال خروج سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا می‌تواند روند را تغییر دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا