اقتصادی

بازار بورس به زودی اشتباه خود را جبران می‎کند

امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۳۷ هزار و ۶۲۱ واحدی روبرو شد. یک کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی بازار را دچار هیجان منفی دانست.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۳۷ هزار و ۶۲۱ واحد به رقم یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۸۸ واحد رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۶.۹ میلیارد سهام و سایر اوراق مالی در قالب ۷۷۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷ هزار و ۹۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس به بیش از ۴ میلیون و ۵۱۴ هزار میلیارد تومان رسید. این رقم در روزهای اوج بورس به نزدیک ۷ میلیون میلیارد تومان هم رسیده بود. امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که نشان از ریزش شاخص‌ها دارد بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارزشی امروز ۳.۲ درصد کاهش یافتند.

فرابورس ایران هم امروز شاهد افت شاخص بود، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش ۲۹۴ واحدی شاخص کل به رقم ۱۷ هزار و ۱۳۹ واحد رسید.شب گذشته شورای عالی بورس در طی جلسه‌ای چهار موضوع مهم را به تصویب رساند که به نظر می‌رسید این مصوبات تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد.

شاخص کل بورس 23 هزار واحد افت کرد

محمدرضا آرام‌ بنیار، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: بازار در شرایطی قرار گرفته که عمده سرمایه‌گذاران حقیقی تصمیمات اشتباهی می‌گیرند و بسیاری از سهم‌های ارزشمند را با قیمت‌های پایین‌تر می‌فروشند. علت اصلی آن هم این است که معیار دقیقی برای ارزش‌گذاری سهام ندارند.
آرام بنیار در رابطه با دلایل نامتعادل بودن بازار گفت: قطعا زمانی که همه بازار یکپارچه مثبت یا منفی میشود میت‌وانیم بفهمیم که اتفاق درستی پیش نیامده است از این رو در شرایط فعلی بازار در یک هیجان منفی است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: عامل کلان و فاندامنتالی که در سهام موثر است بحث نرخ ارز است. صحبت‌هایی که مقامات رسمی کشور درباره نرخ ارز کرده‌اند و پیش‌بینی‌هایی که روی کاهش نرخ ارز دارند، به عنوان آثار منفی روی سهام ارزیابی می‌کنم؛ اولین نکته این است که بررسی آثار کاهش نرخ ارز روی سهام عمده صنایع یا خیلی از آن‌ها تاثیری ندارد یا اگر تاثیر دارد بسیار ناچیز است. مثلا کاهش نرخ ارز در عمده بانک‌های ما اثرات بسیار مثبتی دارد. رفع تحریم روی صنعت بانکی ما بسیار موثر است. حتی روی شرکت‌هایی هم که صادراتی هستند در دوران رفع تحریم تاثیر بهتری دارد. منتها مسئولین چه در بورس و چه در بانک مرکزی و دولت بهتر است که سیاست‌های خودشان را در رابطه با نرخ ارز اعلام بکنند.

وی افزود: این که عمده سهامداران ما تصوری از ارزش‌ سهام خود ندارند، ریشه در همین نکته دارد که مقامات سیاستگذار نیز تصور درستی از ارش پول ملی ندارند. در حقیقت اگر مقامات سیاستگذار مدیریت صحیحی بر پول ملی داشته باشند، سهامدار نیز ارزش پول خود را درواهد یافت و در نتیجه ارزش سرمایهها روشن می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اخیرا دیدیم شرکت‌هایی که می‌خواهند سود سالیانه آینده را مشخص کنند معیار منطقی و درستی نداشتند و نمی‌دانستند ارز را به چه قیمتی در نظر بگیرند. اگر این ابهام رفع شود سرمایه‌گذاران هم تصمیمات بهتری می‌گیرند و این شرایط یکپارچه مثبت یا منفی شدن تمام شود.
وی افزود: بازار مالی نیاز به آرامش دارد. آن کسی که تخصص دارد و می‌داند که فلان سهم اوضاع مثبتی دارد، اصلا نگران نیست و می‌داند بازار اشتباه خود را اصلاح می‌کند و به زودی برمی‌گردد. پیشنهاد من این است که مدیران رسمی آرامش داشته باشند و در شرایط نرمال تصمیمات نرمال بگیرند. این که در روز تعطیل به طور غیررسمی جلسه گذاشته می‌شود نشان دهنده این است که شرایط بحرانی است و به تبع بازار واکنش نشان می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص هفته پیش رو گفت: وضعیت بازار در روزهای آینده بستگی دارد به این که چه تصمیماتی گرفته میشود. الان بازار آمادگی این را دارد که شرایط نرمال را پیش بگیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا