اقتصادی

بازار جهانی کفش های دست دوم در حال افزایش است

بازار جهانی کفش‌های دست دوم در حال افزایش است و بسیاری از افراد در سراسر جهان به خرید کفش‌های دست دوم روی آورده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از اخبار صنعت چرم و کفش،‌ این اتفاق موجب شده تا یک شرکت تجاری با نام «Bank & Vogue» با جمعی از نیروهای متخصص در حوزه تجارت و بازاریابی در کانادا و با هدف حفظ محیط زیست فعالیت گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد.

در اوایل دهه ۹۰ میلادی «استیون بتل» و همسرش «هلن کارتر بتل» با جمع‌آوری لباس و کفش‌های دست دوم در زیرزمین خانه خود و ترمیم و بازسازی آنها، لباس‌‌ها و کفش‌های قابل استفاده  را در اختیار خیریه‌ها قرار می‌دادند و موارد غیرقابل استفاده را بازیافت و به کالای دیگری تبدیل می‌کردن. ‌

آنها معتقد بودند دور انداختن لباس و کفش دست دوم در محل دفن زباله باعث آزاد شدن مواد سمی در اثر تجزیه این مواد و در نتیجه آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌شود. در حالی که می‌توان با جمع‌آوری، بازیافت یا نوسازی کفش و لباس‌های دست دوم علاوه بر حفظ محیط زیست، بخشی از نیاز خیریه‌ها را تأمین کرد.

فعالیت این زوج رفته رفته در قالب یک شرکت بزرگ گسترش پیدا کرد تا جایی که سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون پوند کالای دست دوم توسط این شرکت در سراسر جهان جابجا شد.  این شرکت ، کالاهای دست دوم را از سراسر جهان برای فروشگاه‌های خرده فروشی خود در اروپا و به صورت آنلاین خریداری می‌کند. در بخش تجارت الکترونیک این شرکت به طور میانگین سالانه ۵۰۰ هزار مورد از انواع کفش را بازیافت و دوباره به فروش می‌رسد.

آمارهایی که از سوی شرکت «بانک اند وگ»  ارائه شده نشان می‌دهد که  بازار جهانی پوشاک دست دوم طی دهه گذشته روند صعودی داشته است تا جایی که  ارزش این بازار در سال ۲۰۲۰ معادل ۳۲ میلیارد دلار برآورد شده و قرار است تا سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵۱ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که ارزش بازار پوشاک دست دوم در سال ۲۰۱۲ فقط ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

جالب است بدانید که خرید پوشاک و کفش دست دوم در یک دهه گذشته تنها در کشورهای آفریقایی و آسیایی رواج داشت اما اکنون به یک روال جهانی تبدیل شده به حدی که بازار کفش‌های دست دوم در آمریکا حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 البته خرید کفش دست دوم چیزی نیست که مطابق میل و سلیقه همه افراد باشد، به ویژه اینکه برای بسیاری از افراد پوشیدن کفش های راحت و با کیفیت مهم‌ترین اصل در انتخاب کفش است. اما شرکت «بانک اند وگ» پس از خرید کفش و لباس‌های دست دوم، درصورتی که امکان ترمیم و بازسازی کفش وجود داشته باشد، طی فرایند پیچیده‌ای کفش یا لباس را بازسازی کرده و توسط خرده‌فروشی‌های زیرمجموعه خود می‌فروشد، اما در صورتی که غیر قابل استفاده باشد، به چرخه بازیافت منتقل می‌شود.

یکی از دلایل اصلی افزایش مداوم بازار جهانی کفش‌های دست دوم این است که بسیاری از مارک‌های لوکس و شرکت های مشهور  تولیدکننده کفش در حال پیوستن به این بازار هستند. برند‌های معروفی مانند LVMH ، Richemont  و Stella McCartney  از جمله شرکت‌هایی هستند که به این پویش وارد شده‌اند. از طرف دیگر خرید کفش‌های دست دوم که قیمت نویِ آن بسیار گران است، برای علاقمندان به کفش‌های مارک‌دار راه مقرون به صرفه‌ای است. متخصصان شرکت «بانک اند وگ» معتقدند که خرید و فروش کفش دست دوم به معنای بازگرداندن کالاهای دست دوم به چرخه مصرف است و در نتیجه این کفش‌ها به محل دفن زباله منتقل و باعث آلودگی هوا، زمین و آب نمی‌شوند.

منبع: bankvogue

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا