اقتصادی

بازار دلار مستعد کاهش قیمت است یا افزایش؟

دلار روزهای پرنوسانی را در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ تجربه کرد.

 به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، در حالی که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در اولین روز بازگشایی بازارها برابر با ۲۳ هزار و ۹۹۵ تومان بود، در میانه دومین هفته فعالیت بازار ارز در نوروز، قیمت دلار به کانال ۲۴ هزار تومان ورورد کرد و در ادامه پیشروی، در محدود ۲۵ هزار تومن جاخوش کرد.

 هر چند دلار در آخرین روز کاری این هفته در محدوده قیمت ۲۵ هزار و دویست تومان ایستاد اما پیشروی آن تا مرز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان به ثبت رسید.

پیش‌بینی اثرات تورمی بودجه سال ۱۴۰۰ بر رشد قیمت‌ها از یک سو و آغاز پرنوسان دلار از سوی دیگر سبب شده است ابهاماتی درباره آینده پیش‌روی بازار ارز مطرح شود.   با این حال برخی با استناد به این نکته که توافق ایران و چین می‌تواند زمینه را برای رشد صادرات نفت فراهم کند، از احتمال ریزش قیمت ارز سخن می‌گویند.

پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شوند؟

یکی از داغ‌ترین خبرها در ماه‌های پایانی سال گذشته ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و دیگر کشورها بود. هر چند توافق‌هایی در این زمینه حاصل شد اما در عمل تغییری، خصوصا در مراودات صورت گرفته با کره جنوبی، رخ نداد.

 در بیست و یکمین روز اسفند سال گذشته، در حالی که شمارش معکوس برای آزادسازی یک میلیارد دلار از منابع بلوکه شد ایران در این کشور آغاز شده بود وزیر امور خارجه امریکا موضوع را مشروط به بازگشت ایران به توافق هسته‌ای کرد.

 همتی، در صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: از ابتدا هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. موضوع دیگر به آزادسازی پول‌های ایران در عراق باز می گشت.

 ایران به واسطه فروش گاز و برق به عراق، مقادیری را از این کشور طلب دارد. رسانه‌های عراق اما در یازدهمین روز فروردین گزارش دادند معافیت عراق از تحریم‌های نفت و گاز ایران را برای چهار ماه تمدید کرده است اما به نظر می رسد با توجه به موضوع اف‌ای‌تی‌اف، قرارگیری ایران در لیست سیاه این کنوانسیون، همچنان مانعی بر سر راه ورود پول های ایران به کشور باقی باشد.

ارزش دلار به بالاترین سطح ۱ ساله رسید

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟

به نظر می رسد بازار ارز بیش از آنکه در انتظار اجرایی شدن توافق ایران و چین یا افزایش صادرات نفت باشد، خود را وابسته به موضوع اف‌ای‌تی‌اف می‌داند.   محمد جواد ظریف در گفتگویی در یکی از شبکه‌های اجتماعی صراحتا تاکید کرده است همین الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می شود.

نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف سبب می‌شود همچنان کشور با بحران ورود ارز حاصل از صادرات روبرو باشد و در نتیجه حتی قرارداد همکاری ایران و چین نیز نمی‌تواند تغییری در این روند ایجاد کند.

 بررسی لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد. در حالی که انتظار می‌رفت تعیین تکلیف این لوایح در اسفند سال گذشته انجام گیرد، این موضوع به سال ۱۴۰۰ موکول شد.

 به این ترتیب بازار ارز در شرایط کنونی تحت تاثیر سه عامل بودجه تورم زا، تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف و آزادسازی پول های بلوکه شده است اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که تا زمانی که موضوع لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف تعیین تکلیف نشود و ایران از لیست سیاه این کنوانسیون خارج نشود، تغییری ملموس در رابطه با بازار ارز رخ نخواهد داد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا