بورس

بازار سرمایه مناسب عرضه اولیه جدید نیست

یک تحلیلگر ارشد بورس و بازارهای مالی با اشاره به این موضوع عرضه اولیه فزر را به مرثیه‌خوانی برای رویای بربادرفته ورود مردم به بازار سرمایه تشبیه کرده است.

روند بازار – رویکردها و سیاست‌های متولیان بازار سرمایه طی دو سال اخیر، با ناکامی‌هایی همراه بوده است. یکی از این سیاست‌ها، عرضه اولیه سهام شرکت‌های بزرگ و استقبال چند میلیون نفری برای خرید آنها بود که طی یک‌سال گذشته و با کاهش شدید قیمت سهام عرضه اولیه شده، تا حدودی به شکست انجامید. نمونه بارز آن را می‌توان عرضه اولیه نماد «فزر» دانست که شمار خریداران این سهم نسبت به روزهای اوج بازار، تا یک‌پنجم کاهش یافت.

نیما میرزایی، تحلیلگر ارشد بورس و بازارهای مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، با اشاره به این موضوع، عرضه اولیه فزر را به مرثیه‌خوانی برای رویای بربادرفته ورود مردم به بازار سرمایه تشبیه کرده و معتقد است:

بعد از استقبال خوب و کم‌نظیر مردم و افراد عادی جامعه برای ورود به بورس طی دو سال گذشته، مشارکت اندک سهامداران خُرد در عرضه اولیه نماد فزر را می‌توان به مرثیه‌خوانی برای رویای ورود مردم به بازار سرمایه تشبیه کرد. این اتفاق نشانه شکست سیاست‌ها و رویکردهای تصمیم‌سازان بوده است. هرچند، عرضه انجام شد و با توجه به تضمین رشد ۱۸ درصدی آن، برای خریداران سود خوبی خواهد داشت.

به نظر من، عرضه اولیه سهام شرکت‌های دیگر مانند استقلال و پرسپولیس، در شرایطی که بازار سرمایه دچار پیچیدگی‌هایی شده است، تصمیم درستی نیست و بازار ظرفیت و گنجایش عرضه‌های دیگر را ندارد. عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، در این وضعیت، برای باشگاه‌ها، دولت و سهامداران چند میلیونی بورس، چالش برانگیز است. شرایط بازار پیچیده شده است و ورود دو باشگاه در این شرایط اتفاق خوبی نیست.

ناگفته نماند، بازار سرمایه محل پذیره‌نویسی و عرضه‌های اولیه است و بورس با همین عرضه‌ها و پذیره‌نویسی‌ها معنا می‌یابد اما الان در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد. بازار سهام، نیاز به برنامه‎‌های توسعه‌ای و تقویتی دارد و تقویت بازار، یک شرایط برد برد است. کاهش نرخ بهره یکی از این موارد است که  برای تثبیت و تصعید بازار سرمایه در شرایط کنونی، راهکار خوبی به‌شمار می‌رود. در غیر این‌صورت، همچنان معتقدم که بازار، فعلا ظرفیت عرضه‌های اولیه دیگر را ندارد.

دولت سیزدهم که در ابتدا اولویت‌های نخست اقتصادی خود را بر پایه توسعه و تقویت بورس بنا نهاده بود، با یک چرخش، تمرکز خود را روی کنترل تورم تغییر داد. البته هر تصمیم اقتصادی مزایا و معایبی دارد اما تصمیم‌هایی که طی چند ماه اخیر اتخاذ شده، بیش‌تر تمرکز دولت را روی کنترل تورم نشان داده است. با توجه به موضع برجام و احتمال توافق در آینده نزدیک، انتظارات تورمی جامعه هم کمی فروکش کرده است، بنابراین وقت آن رسیده که دولت حالا به مسایل مهم دیگر، ازجمله بورس که تا پیش از این، اولویت نخست کابینه‌اش بود، بپردازد. بسته حمایتی ستاد اقتصادی از بازار سرمایه هم می‌تواند به کمک بازار بیاید.

درمجموع، روند بازار سهام، کمابیش در محدوده معاملات متعادل ادامه می‌یابد. از یک‌سو سهم‌های دلاری که درپی خبرهای مثبت برجامی، نگرانی داشتند، دوباره به کف قیمت نزدیک شده‌اند و حمایت حقوقی‌ها را نیز به همراه دارند. از سوی دیگر، سایر سهم‌ها مانند سهم‌های ریالی نیز وضعیت بهتری دارند و متاثر از خبرهای مثبت برجام و توافق آینده، شاهد معاملات مثبت روزانه هستند. طی هفته‌های آینده، احتمالا سهم‌های ریالی نوسان رو به بالا را تجربه می‌کنند، اما همچنان نشانه‌های موج صعود قوی حتی برای سهم‌های ریالی در بازار سهام، مشهود و متصور نیست. در مجموع بازار روند متعادل و نوسانی را تداوم خواهد داد.

درباره توافق برجام هم، نباید فراموش کنیم که این یک پروسه زمانبر است و تصمیم‌های لحظه‌ای و در مسیر کوتاه امکان ندارد. خبرهای مثبت ممکن است کمی روی معاملات بازار سرمایه تغییر ایجاد کند، اما در بلندمدت به نفع بورس خواهد بود.

مصاحبه و تنظیم: مولود غلامی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا