اقتصادی

بازار شب عید پوشاک کساد شد/ استقبال مردم از دست‌فروشان لباس

بازار پوشاک کساد است. حتی شب عید هم نتوانست این بازار را تکان دهد. چراکه به دنبال تامین مایحتاج اساسی و افزایش لجام‌گسیخته قیمت لباس، مردم قدرت خرید پوشاک را از دست داده‌اند. فعالان صنفی می‌گویند که بیشتر مردم به خرید از دست‌فروشان و لباس دست دوم روی آورده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تقاضا برای خرید پوشاک عید کاهش قابل توجهی پیدا کرد. آمار نشان می‌دهد میزان تولید به اندازه قابل توجهی رسیده، اما متقاضیان اقدام به خرید نمی‌کنند. گویا شلوغی بازارها هم صرفا برای بازدید از اجناس است و در نهایت خریدی صورت نمی‌گیرد.

فروشندگان می‌گویند مشتریان پس از شنیدن قیمت‌ها از خرید صرف نظر می‌کنند. حتی بخشی از لباس‌ها از سال گذشته فروش نرفته‌اند و دوباره به رگال‌ها برگشته‌اند. برخی از مغازه‌داران به بساط‌کردن و دستفروشی با قیمت حراج روی آورده‌اند تا شاید بدین ترتیب موفق به خالی‌کردن انبار خود شوند.

کاهش قابل توجه تقاضا برای پوشاک شب عید

در همین رابطه یک عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به تجارت‌نیوز گفت: تولید پوشاک چندین برابر تقاضاست. طی سال‌ها اخیر تولید پوشاک آنقدر کاهش یافت که برخی تولیدکنندگان دیگر تقاضایی برای تولید ندارند.

مجید افتخاری تشریح کرد: شرایط بازار پوشاک عید امسال متعادل نیست. گویا اکثر مردم دیگر لباس نمی‌خرند. برخی خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دهند پوشاک خود را از دست فروشان، مزون خانگی و شبکه‌های آنلاین تهیه کنند.

او ادامه داد: حتی شب عید هم تاثیری در رشد تقاضا نداشت و برخلاف سال‌های قبل از کرونا بازار تکان نخورد. وقتی قدرت خرید آنقدر کاهش یافته که مردم از نیاز غذایی خود می‌زنند، نمی‌توان انتظار بازگشت رونق به بازار پوشاک را داشت.

افتخاری افزود: به‌رغم اینکه تورم پوشاک کمتر از مواد غذایی بود، اما چند مولفه دست به دست هم دادند که فروش پوشاک ایرانی کاهش پیدا کند.

وی توضیح داد: شبکه‌های زیرزمینی بخش توزیع پوشاک را در دست گرفته‌اند. این‌ شبکه‌ها اکثرا کالاهای قاچاق را می‌فروشند. بخشی از مراکز اصلی توزیع را در اختیار دارند.

عرضه پوشاک قاچاق در فروشگاه‌های آنلاین

افتخاری با اشاره به باب‌شدن فروش آنلاین پوشاک بیان کرد: برخی فروشگاه‌های آنلاین به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی کالای قاچاق و مسافری توزیع می‌کنند. متاسفانه هیچ نظارتی هم بر فروش شبکه‌های آنلاین یا دست‌فروشی وجود ندارد.

بازار در قبضه پوشاک قاچاق بنگلادشی

او تصریح کرد: اخیرا قاچاق کالاهای مسافری رونق پیدا کرد. پوشاک بنگلادشی بازار را به قبضه درآورده‌اند. همین مساله در بازار پوشاک ایران تاثیر گذاشته است. هر چند تولیدکنندگان پوشاک به‌روز تولید می‌کنند، اما به دلیل گرانی از آن‌ها استقبال نمی‌شود.

براساس این گزارش شرایط اقتصادی مردم اجازه خرید لباس‌های نو را نمی‌دهد. گویا بخشی از مردم برای خرید لباس عید به سراغ دست‌فروشان که عمدتا کالاهای قاچاق و ارزان‌تری است، رفته‌اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا