سیاسی

بازداشت ۳ نفر در آمریکا به اتهام انتقال فناوری به ایران و چین

وزارت دادگستری آمریکا در دو پرونده جداگانه چند نفر را به تلاش برای صادرات غیرقانونی و طرح‌ریزی برای انتقال فناوری و اطلاعات حساس ایالات متحده به ایران و چین متهم کرد.

به گزارش روند بازار، وزارت دادگستری آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در دو پرونده جداگانه اتهاماتی را در رابطه با آنچه انتقال «طرح‌های پیچیده برای انتقال فناوری، کالاها و اطلاعات حساس» به نفع دولت‌های چین و ایران دانسته، علیه چند تن مطرح کرده است.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، در یکی از این پرونده‌ها در کالیفرنیا، چنگوانگ گونگ، یک شهروند آمریکایی ۵۷ ساله که در چین به دنیا آمده، به سرقت اسرار تجاری که برای استفاده توسط دولت ایالات متحده برای شناسایی پرتاب موشک‌های هسته‌ای و ردیابی موشک‌های بالستیک و مافوق صوت طراحی شده، متهم شده است.

بر اساس اسناد دادگاهی که در پرونده علیه این فرد دو تابعیتی ساکن شهر سن‌خوزه ثبت شده است، این فناوری «در صورت دستیابی بازیگران بین‌المللی به آن، برای امنیت ملی ایالات متحده خطرناک خواهد بود.»

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، گونگ به انتقال بیش از ۳۶۰۰ پرونده از شرکت تحقیق و توسعه لس‌آنجلس متهم است که از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ در آنجا کار می‌کرد. ظاهرا این پرونده‌ها شامل طرح‌هایی برای ساخت حسگرهای مادون قرمز است که در سیستم‌های فضایی برای شناسایی پرتاب موشک‌های هسته‌ای و ردیابی موشک‌های بالستیک و موشک‌های مافوق صوت استفاده می‌شود.

در پرونده دیگر نیز دو شهروند ایرانی در نیویورک به توطئه برای صادرات تجهیزات مورد استفاده در صنعت هوافضا به ایران و تلاش برای صادرات غیرقانونی کالاها و فناوری آمریکایی بدون مجوزهای لازم و برخلاف قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی متهم و بازداشت شده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، ابوالفاضی بزازی ۷۹ ساله و پسرش محمدرضا بزازی ۴۳ ساله متهم هستند که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ با تلاش برای تهیه کالاها و فناوری غیرقانونی از شرکت‌های آمریکایی برای دولت ایران به دنبال فرار از تحریم‌ها و قوانین صادرات ایالات متحده بوده‌اند.

آکسیوس افزود: این موارد یک سال پس از راه‌اندازی گروه ضربت فناوری مخرب در وزارت دادگستری آمریکا مطرح می‌شود که هدف آن جلوگیری از سرقت فناوری‌های حیاتی ایالات متحده توسط «دشمنان» دولتی در این کشور است.

جیم مانکوسو، دستیار مدیر بخش تجارت جهانی در تحقیقات امنیت داخلی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز مدعی شد که دولت‌های ایران، چین و روسیه همگی در تلاش برای دستیابی غیرقانونی به فناوری آمریکایی هستند.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا