اقتصادی

بازدهی بازارها در دولت سیزدهم/ بیشترین رشد؛ قیمت پراید/ افت بورس

بازدهی بیشتر بازارها، در دوران ۸ ماهه دولت سیزدهم مثبت بوده است. در این مدت طلا، سکه و مسکن رشد و دلار و بورس افت کردند. بیشترین بازدهی را قیمت پراید داشته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در دولت سیزدهم، شرایط متفاوتی داشته. در حالی که روند بازار دلار و سرمایه در این مدت، نزولی بوده است، خریداران پراید، بیشترین بازدهی مثبت را کسب کرده‌اند.

قیمت دلار


قیمت دلار در هشت ماهی که از ریاست‌جمهوری سیدابراهم رئیسی گذشت، ۱٫۰۳ درصد افت کرد. آخرین اعلام صرافی ملی، در سال ۱۴۰۰ روز شنبه ۲۸ اسفند بود. در این روز، نرخ دلار ۲۴,۹۹۴ تومان به ثبت رسید.

این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز ۱۴ مرداد (روز تحلیف)، ۲۵۲۵۵ تومان بود.

نرخ دلار در بازار آزاد نیز در این مدت نوساناتی داشت. به گونه‌ای که حدود آذر، از ۳۰ هزار تومان هم گذشت. اما انتشار اخبار مثبت از مذاکرات، قیمت‌ها را در بازار ارز کاهشی کرد. قیمت دلار سال را نزولی و با نوسان در کانال ۲۶ هزار تومان به پایان رساند.

قیمت طلا


در وجه دیگری از بازدهی بازارها در دولت سیزدهم، طلا در این مدت، با ۱۱٫۶۴ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری سال، ۲۸ اسفند، یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۶۷ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۱۵ مرداد، به قیمت یک میلیون و ۹۸ هزار تومان رسیده بود.

قیمت اونس نیز در این مدت بین کانال ۱۸۰۰ تا دو هزار در نوسان بود. طلای جهانی اسفند ۱۴۰۰ را در کانال ۱۹۰۰ دلاری به پایان رساند.

قیمت سکه


خریداران بازار سکه نیز در ۸ ماهه دولت سیزدهم، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۸٫۲۹ درصد بود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری سال گذشته، ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان اعلام شد، اما سکه طرح جدید، در روز تحلیف با قیمت ۱۱ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت طلا و سکه در این مدت، تحت تاثیر اخبار مذاکرات، تحرکات بازار ارز و قیمت اونس، نوساناتی داشتند. طلا، هم کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ را تجربه کرد و هم کانال ۱٫۲ میلیون تومان را. سکه نیز بین کانال ۱۱ و ۱۲ میلیونی در نوسان بود و به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسید.

مطالعه بیشتر:
بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۰/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

بورس


در وجه دیگری از بازدهی بازارها در دولت سیزدهم، شاخص کل بورس افت کرد. بورس سال ۱۴۰۰ را در سطح یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰ هزار واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس یک روز پیش از سوگند ریاست‌جمهوری رئیسی (چهارشنبه ۱۴ مرداد)، حدود یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۹۳۷ واحد بود. این ارقام به معنای افت ۳٫۶۵ شاخص کل است.

در کل، بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ روزهای پر افت و خیزی را تجربه کرد. شاخص تا محدوده یک میلیون واحدی رفت و به سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت. اما در مقایسه با سال گذشته بازدهی کمتری داشت.

مطالعه بیشتر:
عملکرد عجیب بورس در سال ۱۴۰۰ + نمودار


مسکن


در نمودار بازدهی بازارها، مسکن در این مدت با رشد همراه بود. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار، متوسط قیمت هر متر مسکن در بهمن سال گذشته، ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان است.

بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مسکن در مرداد را ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

این در حالی است که بازار مسکن سال گذشته را در رکود تورمی به سر برد. مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی، در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: کلیت بازارها در ایران در رکود تورم هستند. پس از یک رشد بزرگ، بازارها به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر امکان افزایش قابل توجه قیمت وجود ندارد. از طرفی تورم در اقتصاد هنوز به طور کامل از میان نرفته است، در نتیجه رکود تورمی ایجاد می‌شود.

مطالعه بیشتر:
بازدهی بازارها در اسفند ۱۴۰۰/ افت دلار، صعود طلا، سکه و بورس


پراید


در وجه دیگری از بازدهی بازارها در دولت سیزدهم، قیمت پراید با رشد همراه بود و با ۳۳٫۸۱ درصد افزایش قیمت، از نظر میزان بازدهی در جایگاه نخست قرار گرفت.

پراید ۱۱۱ در نیمه‌های مرداد ۱۳۹ میلیون تومان و در پایان اسفند ۱۸۶ میلیون تومان معامله می‌شد.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۰، تحت تاثیر مذاکرات وین و انتشار اخبار متناقض در مورد واردات خودرو در میانه‌های سال، با رکود مواجه بود.

بازدهی بازارها در دولت سیزدهم، نوسان عجیبی داشت به گونه‌ای که بورس با افت و قیمت پراید با بیشترین رشد همراه بود.

بازدهی بازارها در دولت سیزدهم
بازدهی بازارها در دولت سیزدهم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا