اقتصادی

بازدهی بازارها در نخستین هفته مرداد ۱۴۰۲

در هفته نخست مرداد بازدهی بازارهای مالی مثبت بود اما بورس با افت شاخص بازدهی منفی داشت. این در حالی بود که بازار تهران در تعطیلات سوگواری محرم قرار داشت اما رشد قیمت دلار و سکه معامله‌گران را غافلگیر کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، نخستین هفته مرداد با وجود شروع محرم و پیش‌بینی معامله‌گران مبنی بر روند باثبات، اما قیمت در بازارهای مالی روند افزایشی داشت. قیمت دلار در کریدور ۴۰ هزار تومانی یک پله صعود کرد. تمام قطعات سکه نیز یک پله رشد داشتند. در هفته اخیر سکه با نزدیک به چهار درصد رشد بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی داشت.

بازدهی بازارها هفته اول مرداد 1402

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۹ تیر تا امروز پنجم مرداد نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبتی در نخستین هفته مرداد داشته است. بازدهی ۰.۶۱ درصدی دلار در پی برگشت قیمت این اسکناس به کانال ۴۹ هزار تومانی رخ داد.

با وجود روند نزولی قیمت دلار در هفته پایانی تیر اما این اسکناس در بیشتر روزهای هفته اخیر افزایش محدودی داشت. کارشناسان اقتصادی معتقدند باید انتظار حرکت قیمت دلار به سمت کانال ۵۰ هزار تومانی را داشته باشیم. زیرا دست سیاستگذار به اندازه‌ای باز نیست که بتواند این سیاست را ادامه دهد. آنها معتقدند حفظ فاصله قیمت دلار با ارزش ذاتی آن، تداوم ندارد و منجر به جمع‌شدن فنر دلار خواهد شد.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز پنجم مرداد با قیمت دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در نخستین هفته ماه‌جاری افزایش قیمت ۱۴ هزار تومانی داشت. بازدهی طلا در هفته اخیر رشد ۰.۶۰ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۵۵ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۹ دلار کاهش قیمت داشته است.

مطالعه بیشتر:ایران خودرو در پی عددسازی برای نمایش زیان/ ۳ برابر شدن دستمزد مستقیم تولید منطقی است؟

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی یک پله رشد داشت و در نهایت با قیمت ۲۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان مبادله شد. در نخستین هفته مرداد این قطعه نزدیک به یک میلیون تومان رشد قیمت داشته است. در هفته اخیر بازدهی سکه امامی رشد ۳.۶۰ درصدی داشت.

این هفته قیمت سکه بیشترین مقدار رشد قیمت را داشت. کارشناسان دلیل این موضوع را افزایش قیمت دلار و معاملات پشت‌خطی بزرگان بازار می‌دانند.

بورس

برآیند معاملات اولین هفته از مرداد ۱۴۰۲ سبب افت ۰.۷۹ درصدی شاخص کل شد. به طوری‌که نماگر اصلی بازار از دو میلیون و ۱۶ هزار واحد به دو میلیون واحد رسید. کاهش نامحسوس شاخص کل خبر از آن دارد که کمی بستر رشد برای سهم‌های بورسی مهیا شده است.

بیشترین بازدهی نمادهای هفته

نگاهی به فیلترهای بورسی نشان می‌دهد، عملکرد سهام شرکت‌ها در این هفته بهتر از هفته گذشته بوده و تا حدودی می‌توان گفت تب عرضه در بورس ایران پایین آمده است.

برای مثال سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در این هفته بهترین عملکرد را میان رقبای بورسی خود به ثبت رساند. به طوری‌که با جهش ۲۶ درصدی طی این هفته، توانست قیمت هزار و ۱۶۶ تومان را تاچ کند و به نوعی مقاوت مهم خود را شکست دهد.

همین تغییر قطبیت سطح هزار و ۱۵۵ تومان سبب شد تا مقاومت گذشته، تبدیل به مهم‌ترین حمایت برای این سهم شود. حال این فاصله کم بین قیمت فعلی و حمایت سهم، می‌تواند فرصت خوبی برای پایین آوردن ریسک شود. از طرفی باید توجه داشت تا وقتی که سهم بالای این سطح تثبیت نکند، حمایت فعلی متزلزل است.

سخزر نیز همین روند را در هفته پیش طی کرد. به طوری که این سهم به تازگی از مقاومت خود عبور کرده و در انتظار تثبیت برای ادامه رشد است. سهام شرکت سیمان خزر در این هفته موفق شد ۲۴ درصد به قیمت خود بیافزاید و خود را به سطح چهار هزار و ۷۱۵ تومان برساند.

کمترین بازدهی

بررسی معاملات هفته اول مرداد نشان می‌دهد، دتوزیع با افت ۲۰ درصدی پرچمدار نمادهای قرمز بازار بوده و تا سطح دو هزار و ۹۴۰ تومان نزول کرده است. تحلیل تکنیکال این سهم نشان می‌دهد نزدیکترین حمایت سهم دو هزار و ۹۱۶ و نزدیکترین مقاوت دتوزیع سه هزار و ۴۳۵ تومان است.

شاوان و قشهد نیز در این هفته عملکرد خوبی نداشتند و هر یک ۱۹ درصد ارزان شدند و به سطوح هزار و ۸۰۵ و دو هزار و ۱۱۸ تومان رسیدند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا