اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته اول بهمن ۱۴۰۲ / بورس از رقبا جا ماند!

قیمت دلار و قیمت طلا و سکه در هفته اول بهمن برخلاف بازدهی منفی بورس، در روندی مثبت بسته شدند. در روز پایانی دی و روزهای نخست بهمن، بازارهای مالی تخت تاثیر افزایش قیمت دلار بازدهی مثبت داشتند. از سوی دیگر اما شعله‌ورشدن دلار، بازار سهام را سوزاند!

به گزارش روند بازار، بازارهای مالی در آخرین روز دی و نخستین روزهای بهمن در روندی مثبت به کار خود پایان دادند. با این حال، بورس با افت سنگین شاخص کل بسته شد.پ

در هفته نخست بهمن، قیمت دلار افزایش قابل توجهی داشت و بازار طلا و سکه از روند افزایشی دلار تبعیت کردند. هر چند برخی معامله‌گران معتقد بودند برگزاری دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارزی ایران مانع رشد شارپی قیمت‌ها در بازار طلا شده است.

بازدهی بازارها از 28 دی تا 4 بهمن 1402

تحلیلگران اقتصادی موضوع رخدادهای خاورمیانه را همچنان در صدر توجه معامله‌گران بازارهای مالی می‌دانند. برخی از فعالان اقتصادی معتقدند اگر سیاست‌گذار در هفته آتی در بازارهای مالی مداخله نکند،  دلار به راحتی در محدوده ۵۶ تا ۵۸ هزار تومانی پیشروی خواهد کرد و به دنبال آن، سایر بازارها نیز آرایش افزایشی به خود می‌گیرند.

قیمت دلار ۳.۰۷ درصد رشد کرد

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۸ دی تا روز چهارشنبه چهارم بهمن نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با رشد بازدهی ۳.۰۷ درصدی و افزایش قیمت هزار و ۶۵۰ تومانی این هفته را به پایان رساند. این اسکناس روز گذشته با قیمت ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومانی بسته شد، اگرچه امروز در برخی معاملات به ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسیده بود.

قیمت طلا ۲.۱۱ درصد بالا رفت

هر گرم طلای ۱۸ عیار، روز چهارشنبه چهارم بهمن  به قیمت دو میلیون و ۷۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و با رشد ۵۷ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، به کار خود پایان داد. امروز هم قیمت طلا بدون تغییر در همین قیمت قرار دارد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۲.۱۱ درصدی داشت. در هفته نخست بهمن هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۱ میلیون و ۹۲۱ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۱۸ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل هفت دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه ۳.۶۱ درصد صعود کرد

قیمت سکه امامی برخلاف بازدهی منفی هفته گذشته، این هفته رشد بازدهی ۳.۶۱ درصدی داشت. این قطعه در روز چهارشنبه با قیمت ۳۲ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان به کار خود پایان داد و رشد قیمت یک میلیون و ۱۴۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. امروز هم سکه امامی در همین حوالی معامله می‌شود.

روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی با رشد ۹۰ هزار تومانی در سطح ۲۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومانی قرار گرفت و امروز هم همین قیمت را تجربه می‌کند. در معاملات امروز هم نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان و ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون تومانی ایستاده است.

بورس در مسیر نزولی تاخت

بازار سهام، این هفته تحت تاثیر خبر مصوبه دولت قرار گرفت و منفی شد. در نخستین روز هفته، مصوبه دولت درباره قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشگاهی منتشر و ابلاغ شد که ریزش دسته‌جمعی نمادهای بازار سهام را در پی داشت.

این روند در طول هفته نیز ادامه یافت و در نهایت به ثبت بازدهی منفی در اغلب نمادهای بازار سهام و شاخص‌های بازار منجر شد. باید اشاره داشت که این هفته، بازار سهام از رشد قیمت دلار هم به نحو دیگری تاثیر پذیرفت و شاهد خروج سنگین پول حقیقی با سودای خرید دلار و طلا بود.

سهام کوچک و متوسط، سرخپوش شدند

شاخص کل بورس در هفته نخست بهمن‌ماه ریزشی بود و ۲.۸۶ درصد افت هفتگی را ثبت کرد. طی این هفته، اغلب سهم‌های شاخص‌ساز گروه‌های پالایشی، خودرویی و فلزات اساسی، کاهش قیمت را تجربه کردند.

سهام کوچک و متوسط بازار سهام هم در نخستین هفته بهمن‌ماه، وضعیت مناسبی نداشتند و بخشی از رشد هفته‌های گذشته را از دست دادند تا در نهایت، شاخص هم‌وزن بازار سهام که نماینده همین سهم‌هاست، بازدهی هفتگی منفی ۴.۵ درصدی را ثبت کند.

۳۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

نخستین هفته بهمن‌ماه با تراز منفی پول حقیقی همراه بود. طی این هفته، سه هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که به نظر می‌رسد به سمت بازارهای دلار و طلا کوچ کرده است.

میانگین حجم معاملات خرد از ۹ میلیارد برگه سهم عبور کرد

میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی نیز در نخستین هفته بهمن به پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسید. میانگین حجم معاملات خرد نیز در این هفته روی رقم ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم قرار گرفت.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا