اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۳ / سکه گوی سبقت را ربود

بازدهی بازارها در هفته ابتدایی تیر مثبت شد. در حالی که انتظار می‌رفت این هفته به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه و نزدیکی به انتخابات، بازارها روزهای نسبتا آرامی داشته باشند، اما بازدهی بازارها مثبت شد. سکه در رشد بازدهی گوی سبقت را از سایر بازارها ربود.

به گزارش روند بازار، در اولین هفته تیر بر خلاف هفته‌های رنج خرداد، بازدهی بازارها روند افزایشی قابل توجهی داشت. برخلاف انتظار معامله‌گران و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی در هفته نیمه تعطیل جاری بازارهای مالی روند مثبتی داشتند و سکه پرچمدار بیشترین رشد بازدهی بود.

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۳

کارشناسان اقتصادی معتقدند با پایان بهار و آغاز تابستان، روند رکودی بازارهای مالی با رشد تقاضا به اتمام می‌رسد. با وجود اینکه انتظار می‌رفت بازارهای مالی در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری روزهای آرامی داشته باشند، متاثر از برخی سیگنال‌های سیاسی و رشد تقاضا در روند افزایشی قرار گرفتند.

به نظر می‌رسد با وجود انتخاباتی که کمتر از یک روز به برگزاری آن باقی مانده است هر گونه پیش‌بینی برای بازارهای مالی در هفته دوم تیر نشدنی است.

دلار ۲ هزار تومان گران شد

قیمت دلار  از ۳۱ خرداد تا ۷ تیر در  پله‌های پایانی کریدور پنجم و کانال ابتدایی کریدور ششم معامله شد و در نهایت در سقف قیمت و در کانال ابتدایی کریدور ششم به کار خود پایان داد. دلار این هفته بازدهی مثبت ۳.۲۹ درصدی و رشد قیمت دو هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

بازدهی اونس جهانی طلا منفی شد

هر گرم طلای ۱۸ عیار روز پنجشنبه هفتم تیر، به قیمت سه میلیون و ۴۸۷ هزار تومان رسید و با رشد ۱۱۶ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، بسته شد. این هفته طلا بازدهی ۳.۴۶ درصدی داشت.

در هفته اخیر هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۵ میلیون و ۱۳۲ هزار تومانی ایستاد و بازدهی ۳.۵۹ درصدی و افزایش قیمت ۵۲۴ هزار تومانی داشت.

گفتنی است در هفته ابتدایی تیر طلای جهانی برخلاف رشد قیمت بازار داخلی کاهش ارزش ۲۷ دلاری داشت. اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۱۳ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل بازدهی منفی ۱.۱۵ درصدی داشت. همچنین اونس جهانی نقره با افت دو دلاری روی رقم ۲۸ دلار و ۸۷ سنتی ایستاد.

تمام قطعات سکه به کانال بالاتر صعود کردند

سکه امامی در هفته اخیر، بازدهی ۶.۳۳ درصدی و افزایش قیمت دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومانی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۳۱ خرداد با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۳۰ تومان به کار خود پایان داد. در هفته ابتدایی تیر سکه امامی بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی معامله شدند. سکه گرمی نیز در سطح ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قرار گرفت.

تراز پول حقیقی در بازار سهام مثبت شد

نگاهی به روند معاملات بازار سهام در هفته ابتدایی تیرماه نشان می‌دهد شاخص کل طی چهار روز معاملاتی این هفته از دو میلیون و ۴۴ هزار واحد با رشد دو درصدی به دو میلیون و ۸۵ هزار واحد رسیده است. این روند در نماگر هم‌وزن بازار سهام نیز دیده شد؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار سهام در این هفته با رشد ۱.۱۳ درصدی از ۶۶۵ هزار واحد به ۶۷۳ هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت حجم و ارزش معاملات نیز در این هفته پس از مدت‌ها رشد کرد؛ به طوری که بازار سهام در چهار روز معاملاتی این هفته به طور میانگین ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان را رقم زده است.

در سمت تراز پول حقیقی نیز ارقام مثبتی ثبت شد و در این چهار روز بیشتر از ۷۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شده است.

بیشترین بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته اول تیر

بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته اول تیر ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که سهم‌های شدوص، حگردش، ساوه، دبالک و نوری با رشد هشت درصدی در این هفته بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ثبت رساندند.

لازم به ذکر است که محدودیت دو درصدی دامنه نوسان، سبب یکسان شدن مسیر سهم‌های صعودی شده است. البته باید گفت از هفته آینده محدودیت دو درصدی برداشته خواهد شد و از آن پس بازدهی هفتگی سهم‌ها متفاوت خواهد بود.

بیشترین بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته اول تیر

کمترین بازدهی نمادها در هفته اول تیر 

در طرف مقابل نیز در جریان بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام، روشن شد که ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بوده است؛ به طوری‌که کیا با افت ۶ درصدی کم‌بازده‌ترین سهام بورس لقب گرفت و به تراز ۸۱۰ تومانی رسید. همچنین سفارسی و شکلر نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده بودند و کاهش پنج درصدی را به ثبت رساندند.

کمترین بازدهی نمادها در هفته اول تیر 

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا