اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند/ رشد طلا و بورس، افت دلار

بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که طلا، سکه و بورس با رشد همراه بودند و دلار افت کرد. در این میان بازار سرمایه بیشترین بازدهی مثبت را داشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته گذشته سه بازار مالی با رشد همراه بودند و یکی از آنها افت کرد. بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند ۱۴۰۰، به تفکیک چگونه بود؟

قیمت دلار
قیمت دلار در هفته جاری، ۰،۲۶ درصد افت داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه، ۱۲ اسفند، نرخ فروش دلار را ۲۴ هزار و ۵۶۱ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که این رقم در روز گذشته، ۱۹ اسفند، ۲۴ هزار و ۴۹۷ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای ابتدایی هفته سوم اسفند، عمدتا در کانال ۲۶ هزار تومانی نوسان داشت. اما از روزهای میانی هفته، وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شد و روند کاهشی به خود گرفت.

قیمت طلا
اما بازدهی بازار طلا در هفته سوم اسفند ۱۴۰۰، با ۱،۶۵ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته، پنجشنبه ۱۲ اسفند، یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۱۸۷تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز گذشته، به قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۰ تومان رسید.

قیمت اونس هفته گذشته ابتدا روندی افزایشی داشت و وارد کانال دو هزار دلاری شده بود. به ویژه خبر احتمال تحریم نفتی روسیه از سوی آمریکا و انگلیس قیمت‌ها را در بازارهای جهانی صعودی کرد. اما در ادامه، قیمت اونس کاهشی شد و دوباره به کانال ۱۹۰۰ دلاری بازگشت.

قیمت سکه
خریداران بازار سکه نیز در هفته سوم اسفند، رشد قیمت قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۱٫۹۲ درصد بود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری هفته گذشته، ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان اعلام شد، اما روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه هر دو در هفته جاری تحت تاثیر تحرکات بازار ارز، نوساناتی داشتند. برخی روزها، طلا در کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ و برخی روزها در کانال ۱۲۰۰ بود. سکه نیز بین کانال ۱۱ و ۱۲ میلیونی نوسان داشت.

بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند ۱۴۰۰

بورس
در وجه دیگری از بازدهی بازارها در سوم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس رشد کرد. بازار سرمایه، هفته گذشته را در سطح یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۵۲ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند به حدود یک‌میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۴۷ واحد رسید. این ارقام به معنای رشد ۵،۲۴ درصدی شاخص کل است که بیشترین میزان بازدهی در میان بازارها محسوب می‌شود.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بورس هفته سوم اسفند ۱۴۰۰، به تجارت‌نیوز گفت: بخش عمده‌ای از رشد بورس در این هفته به علت رشد قیمت‌ها کامودیتی‌ها بود. به طبع اگر جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه‌دار باشد، شاهد افزایش و تثبیت قیمت کامودیتی‌ها خواهیم بود.

او افزود: موضوع بعدی که روی شاخص این هفته تاثیر گذاشت مذاکرات برجام بود. امیدواری‌ها نسبت به امضای برجام افزایش پیدا کرده است. همین موضوع عامل رشد برخی از صنایع شده است.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها


به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته‌های اخیر بازارهای مالی تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و تحولات مربوط به مذاکرات وین قرار دارد. در روزهای گذشته، انتشار اخباری مبنی بر کارشکنی روسیه در مسیر احیای برجام سیگنال‌های افزایشی برای بازار دلار ارسال کرد. به دنبال آن، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز صعودی شد. البته افزایش مقطعی قیمت اونس، تحت تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین نیز در این زمینه اثرگذار بود.

در ادامه اما بار دیگر امیدواری‌ها در فضای مذاکرات وین افزایش یافت و بازارها روند کاهشی به خود گرفتند. روز گذشته سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه مدتی است به پایان توافق نزدیک شده‌ایم، گفت: پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش‌برانگیز است.

این مقام دولت دموکرات جو بایدن افزود: ما مدتی و چند هفته ای است به توافق نزدیک شده‌ایم.

«آنه کلر لجندر» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گفت: توافق هسته‌ای با ایران «بسیار نزدیک» است و تاخیر در مذاکرات باعث می‌شود تا توافق برای احیای برجام به خطر بیفتد.

همچنین سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در توییتی نوشت: احیای برجام به ایستگاه نهایی رسید و توافق ایران و کشورهای طرف مذاکره در وین روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده اعلام می‌شود.

در صورت تحقق این موضوع، احتمال ریزش مقطعی قیمت‌ها در بازار دلار، طلا و سکه وجود دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا