اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور ۱۴۰۲/ بازدهی مثبت دلار و سکه در هفته جاری

سومین هفته شهریور بازدهی بازارها روند متوازنی نداشت. بورس و مثقال طلای ۱۸ عیار با بازدهی منفی و سکه و دلار با بازدهی مثبت بسته شدند. به نظر می‌رسد تقاضای مسافرت برای روزهای پایانی تابستان بازدهی مثبت دلار و متعاقب آن سکه را رقم زده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در سومین هفته شهریور بر خلاف هفته گذشته بازدهی بازارها روند یکدستی نداشت. در هفته نیمه تعطیل جاری، قیمت سکه پرچمدار بیشترین بازدهی بود و شاخص کل بورس نیز با افت ۰.۶۲ درصدی همراه شد.

بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور 1402

این هفته برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام مهمترین رویدادی بود که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد.کارشناس اقتصادی در این باره می‌گویند؛ روند قیمت در بازارهای مالی در میان و بلند‌مدت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد و تا زمان گزارش آژانس انرژی اتمی و پایان نشست اخیر شورای حکام در وین( فردا ۲۴ شهریور)، اخبار سیاسی اثرگذاری نخواهیم داشت. آنها نوسان قیمت‌‌ در بازارهای مالی را اندک و محدود عنوان کردند.

علاوه بر آن با نزدیکی به ۶ ماهه دوم سال‌جاری و تاکید کارشناسان اقتصادی بر خروج بازارهای مالی از شرایط رکودی، برخی معامله‌گران در انتظار اخبار مشخصی در خصوص وعده‌های پیشین سیاست‌گذار هستند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۶ تا دیروز ۲۲ شهریور و آخرین روز از فعالیت بازار ارز در هفته جاری، نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۴۵۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبت طی مدت یاد شده داشته است. این اسکناس روز گذشته وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شد و با قیمت ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی ۰.۹۱ درصدی داشت.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند در حال حاضر محدوده ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار مهم است. هر چند این اسکناس روز گذشته نیز مرز حساس سیاست‌گذار را شکست. این هفته قیمت دلار تحت تاثیر خبر نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابتدا فریز شد و پس از آنکه مشخص شد این نشست بیانیه‌ای علیه ایران صادر نخواهد کرد، با خوش‌بینی کاهش یافت.

با این حال اما به تدریج، افزایش تقاضای مسافرتی در آستانه تعطیلات سه روزه پایان هفته و نیز تعطیلی آخرین هفته تابستان ۱۴۰۲، قیمت دلار را به سمت بالا هدایت کرد.

قیمت طلا

دیروز ۲۲ شهریور هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۳۴۸ هزار تومان رسید و با کاهش قیمت چهار هزار و ۴۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته برخلاف هفته گذشته فقط طلا در بازارهای مالی بازدهی منفی ۰.۱۹ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۰۲ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱۹ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی بازدهی ۱.۳۴ درصدی داشت این قطعه دیروز با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۳۴۸ هزار تومانی نسبت به هفته دوم شهریور داشت.

بورس

پس از صعود شاخص کل بورس در دو هفته ابتدایی شهریورماه، شاخص‌های بازار سهام از ابتدای این هفته دیگر به روند صعودی خود بازنگشته‌اند. برای مثال شاخص کل در روز ابتدایی هفته بیشتر از ۲۱ هزار واحد پایین آمد و این نزول تا پایان هفته نیز جبران نشد.

نگاهی به معاملات هفته سوم شهریورماه حاکی از نزولی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با افت ۰.۶۲ درصدی از تراز دو میلیون و ۱۴۰ هزار واحد به سطح دو میلیون و ۱۲۶ هزار واحد رسید.

تغییرات ارتفاع شاخص هم‌وزن نیز شبیه شاخص کل بود؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود ۰.۶۲ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۷۲۲ هزار واحد به ۷۱۸ هزار واحد رسید.

بیشترین بازدهی هفته سوم شهریور

بررسی معاملات سومین هفته از شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، سهم‌های پربازده بورس در این هفته نزولی، ارقام بیشتری را نسبت به سهم‌های کم‌بازده ثبت کردند. نگاهی به فیلترهای بورسی نشان می‌دهد که سهم ثامان در این هفته پیشتاز بازار سهام بود و با رشد ۲۰ درصدی قیمت چهار هزار و ۲۶۶ تومان را بر تابلو به ثبت رساند.

بررسی چارت قیمتی سهام شرکت سامان‌ گستر اصفهان‌ نشان می‌دهد نزدیکترین مقاوت سهم، سطح چهار هزار و ۸۸۴ تومان و مهم‌ترین حمایت آن تراز قیمتی سه هزار و ۷۴۱ تومان است.

همچنین بالاس و وهنز نیز در این هفته به ترتیب ۱۶ و ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتند و به سطوح سه هزار و ۹۳۰ و ۴۸۰ تومانی رسیدند. تحلیل تکنیکال این دو سهم نشان می‌دهد که بالاس و وهنر از نظر استاتیکی در منطقه مهمی قرار گرفته‌اند و باید دید آیا در هفته چهارم شهریور پول جدیدی به این دو سهم تزریق می‌شود یا خیر؟

بیشترین بازدهی هفته

کمترین بازدهی هفته سوم شهریور

در طرف مقابل اما سهم‌های کم‌بازده نیز کم نبودند؛ البته باید گفت ارقام نزولی این سهم‌ها کمتر از اعداد بازدهی پیشتازان بازار سرمایه بود. برای مثال شفارس، بکام و ویسا در این هفته با نزول ۱۱ درصدی، سه سهمی بودند که کمترین بازدهی را در هفته سوم شهریور به ثبت رساندند.
همانطور که در جدول زیر مشخص است، نزدیکترین حمایت تکنیکالی برای این سه سهم به ترتیب ۳۲۵ تومان، ۴۹۴ تومان و هزار و ۷۱۲ تومان است.

کمترین بازدهی هفته


در نهایت باید گفت بازار سهام در هفته سوم شهریورماه افت و خیز چندانی نداشت و سهم‌ها عموما روند ساید را برای نوسان انتخاب کردند. در این میان سهم‌هایی هم بود که ارزش پرتفوی سهامداران خود را بالا برده و سود خوبی را نصیب آن‌ها کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا