اقتصادی

بازدهی بازارها در چهارمین هفته مرداد ۱۴۰۲ / پیشتازی بورس در جاده نزولی

طی چهارمین هفته مردادماه بازدهی بازارها در روند کاهشی قرار داشت و بازار سهام بیشترین افت را ثبت کرد. در یک هفته اخیر بازارهای مالی تحت تاثیر اخبار مربوط به آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران و آزادی زندانیان دوتابعیتی قرار داشتند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، همه بازارها در آخرین هفته مرداد روند کاهشی داشتند. بازدهی بازارهای مالی با روند منفی بازار سهام همراه شد. برخلاف بازدهی مثبت بازار سهام در هفته سوم مرداد، این هفته بورس بیشترین افت ارزش را داشت.

بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد 1402

روند قیمت در بازارهای مالی در هفته پایانی مرداد در بیشتر روزها کاهشی بود. این هفته دو خبر مهم در رابطه با آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزادسازی منابع ارزی ایران بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. در نخستین روز از هفته جاری، قیمت دلار در کانال ۴۸ هزار تومانی قرار داشت و امروز نیز با روند کاهشی بار دیگر در کانال پایین‌تر نشست. هر چند در میانه روز دوباره روند آن افزایشی شده و در حال نزدیک شدن به کانال ۴۹ هزار تومانی است.

برخی کارشناسان معتقدند در صورت عملی شدن اخبار امیدبخش سیاسی، امکان کاهش قیمت ارز آمریکایی تا ۴۷ هزار تومان هم وجود دارد اما در نهایت اگر اتفاقات عملی و مشخصی در این حوزه رخ ندهد، دلار روند افزایش قیمت را در پیش می‌گیرد.

این در حالی است که تمامی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازارهای مالی از ابتدای سال روند قیمت دلار را افزایشی پیش‌بینی کرده بودند. آنها همواره معتقدند که قیمت دلار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود نگه داشته شده است.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۹ مرداد تا امروز ۲۶ مرداد نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۷۰۰ تومانی طی یک هفته، با قیمت ۴۸ هزار و ۹۰۰ در روز جاری به کار خود پایان داد. این اسکناس در چهارمین هفته مرداد بازدهی منفی ۱/۴۱ درصدی داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند این روزها، نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر اقدامات بازارساز و رقابت افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار رخ می‌دهد. بازار در هفته اخیر سیگنال‌های مختلفی از آزادسازی پول‌های بلوکه شده و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا دریافت کرده است که تاثیرات محدودی بر بازار داشتند.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۲۶ مرداد به قیمت دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در آخرین هفته ماه‌ جاری کاهش ۵۳ هزار تومانی داشت. بازدهی طلا در هفته اخیر افت ۲.۲۲ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۸۹۹ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۳ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی یک پله سقوط کرد و در نهایت با قیمت ۲۷ میلیون و ۹۰۲ هزار تومان مبادله شد. در چهارمین هفته مرداد این قطعه ۶۴۹ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در هفته اخیر بازدهی سکه امامی کاهش ۲.۲۷ درصدی داشت.

بورس

نگاهی به معاملات این هفته بازار سرمایه نشان می‌دهد، شاخص کل بورس در روز ابتدایی هفته با یک کندل نزولی قدرتمند حمایت دو میلیون واحد را شکست و پس از آن با یک پولبک در روز دوشنبه به مسیر نزولی خود احتمال بیشتری بخشید. همین امر سبب شد تا سهم‌های بازار در این هفته بیشتر میل به نزول داشته‌اند. به طوری که در این هفته تعداد سهم‌های منفی بازار که سقوطی شارپ داشتند از تعداد سهم‌های مثبت بازار بیشتر بود.

همچنین برآیند معاملات این هفته، افت ۳.۱۱ و ۳۹۵ درصدی شاخص کل و شاخص هم‌وزن بود. به نحوی که شاخص کل از دو میلیون و ۳۶ هزار واحد به یک میلیون و ۹۷۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز از ۷۱۳ هزار واحد به ۶۸۴ هزار واحد رسید.

بیشترین و کمترین بازدهی نمادها

بیشترین بازدهی هفته چهارم مرداد

نگاهی به معاملات چهارمین هفته مردادماه نشان می‌دهد، نمادهای پربازده بازار در این هفته کمرنگ‌تر بودند. به طوری که قشهد با رشد ۲۵ درصدی به قیمت سه هزار و ۲۷۶ تومان رسید و به نحوی پرچمدار نمادهای بورسی این هفته شد. اما باید توجه داشت که به دلیل جو نزولی بازار، این اتفاق برای سهام شرکت شهد افتاد و اگر شرایط بازار سرمایه بهتر بود، احتمالا قشهد صعود بهتری را نیز تجربه می‌کرد.
تحلیل تکنیکال این سهم نیز نشان می‌دهد، همزمان با رشد قیمت سهم‌، حجم معاملات نیز بالا آمده و این خبر خوبی برای حرکت سهم است. به این ترتیب سناریوی منطقی برای سهم، ابتدا رسیدن به مقاومت سه هزار و ۷۹۳ تومانی و سپس در صورت ورود پول مجدد شکست این سطح است.
تکنو نیز شرایط خوبی را در این هفته داشت و به همین اندازه رشد کرد. به این ترتیب تکنو با رشد ۲۵ درصدی، قیمت ۸۸۵ تومان را روی تابلو به ثبت رساند.

کمترین بازدهی هفته چهارم مرداد

در مقابل اما بازار سهم‌های نزولی داغ‌تر بود؛ علاوه بر بیشتر بودن ارقام درصد تغییر سهم‌های کم‌بازده، تعداد نمادهای این دسته نیز بیشتر بود. گروه ‌صنعتی‌سدید در این هفته به هر سهم دو ریال سود تقسیم کرد. اما در روز بازگشایی نماد، این سهم با کاهش ۳۴ درصدی روبه‌رو شد و نزول عجیبی داشت. به این ترتیب وسدید در این هفته با کاهش ۳۷ درصدی به قیمت ۳۸۹ تومان رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا