اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته دوم آبان ۱۴۰۱/رشد بازدهی بازارهای مالی ادامه دارد؟

بازدهی بازارها دومین هفته آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تمام بازارهای مالی رشد داشته‌اند. سکه و دلار بیشترین رشد قیمت را در هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم تجربه کرده‌اند. آیا رشد ۱.۷۸۸ تومانی دلار و نزدیک به یک میلیون تومانی قیمت سکه در دومین هفته، در هفته‌های بعد مهار می‌شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در دومین هفته آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بازارهای‌مالی در هفته‌ای که گذشت رشد داشته‌اند. این افزایش بازدهی به ترتیب در بازار سکه، دلار، بورس و طلا بوده است.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در دومین هفته آبان، ۵/۴۱ درصد رشد داشت. این بازار هفته اول آبان ، ۰٫۱۱ درصد رشد را تجربه کرده‌ بود.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۱۲ آبان قیمت فروش دلار را ۲۹۰۴۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۵ آبان ، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸۹۴۹ تومان را نشان می‌داد.

اما افزایش قیمت دلار در بازار معاملات آزاد تهران به بیش از ۱.۷۸۸ تومان رسید و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در آخرین ساعات معاملاتی هفته ۳۴ هزار و ۸۴۰ تومان معامله شد.

افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار به نسبت سایر ارزها در سطح بین‌المللی، تورم ۵۰ درصدی داخلی، اعتراضات اجتماعی در بیش از ۴۰ روز گذشته، اخبار پی‌در‌پی مبنی بر تحریم‌های جدید ایران از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، تهدید‌ات برخی کشورهای همسایه و از همه مهم‌تر اخبار نامساعد سیاسی مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای برجام در شرایطی دست به دست هم داد که سیاست ارزپاشی بانک مرکزی فنر فشرده دلار را در دستانش داشت. قیمت دلار اکنون در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد.

در ما‌ه‌های گذشته روند صعودی دلار و تلاش بازارساز برای مهار قیمت از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده بود.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در دومین هفته آبان رشد ۲/۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که در هفته اول آبان این روند نزولی بود. بازدهی بازار طلا در هفته اول آبان، با ۲٫۷۹ درصد افت داشت.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، در روز ۱۲ آبان به یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومانرسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۵ مهر، یک میلیون و ۳۶۱ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

این بازار در هفته دوم آبان، با ۶/۵۷ درصد رشد بیشترین صعود را در میان سایر بازارهای مالی داشت. بازارسکه هفته گذشته را با ۰٫۸۳ درصد رشد به پایان رسانده بود.

قیمت سکه طرح جدید به ۱۶ میلیون و ۵ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت سکه در روز پنجشنبه ۵ آبان، ۱۵میلیون و ۱۸ هزار تومان اعلام شد.

قیمت سکه تمام بهار آزادی که طی ۲ روز گذشته از مرز ۱۶ میلیون تومان گذشته فعلا در محدوده جدید بدون تغییرقیمت پایدار است. قیمت سکه تمام طرح قدیم هم که در نخستین هفته آبان میان مرز ۱۳ و ۱۴ میلیون تومان در نوسانبود. طی روزهای اخیر با رشد یک میلیون تومانی قیمت، وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شده است.

بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد.

بازدهی بازارها

بورس

شاخص کل بورس این هفته برخلاف هفته‌های اخیر خود توانست صعودی شود و بازدهی مثبتی را تجربه کند اما همچنان خروج پول حقیقی از بازار افزایش دارد.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته معادل یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی بود و این هفته بهسطح یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحدی رسید و رشد در حدود ۳.۳ درصدی را ثبت کرد.

از سوی دیگر شاخص‌ هم‌وزن نیز توانست روند صعودی خوبی را پشت سر بگذارد و با افزایش ۱.۲ درصدی درتراز ۳۶۵ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص فرابورس نیز رشد بیش از یک درصدی را ثبت کرد و محدوده ۱۷ هزارو ۳۸۶ واحدی ایستاد.

اما خروج نقدینگی این هفته نسبت به هفته گذشته افزایش یافت. یعنی میزان خروج پول حقیقی در پایان هفته گذشته هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان بود و این هفته به هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید.

بر همین اساس روز شنبه ۹۱۵ میلیارد تومان، یکشنبه ۴۹۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۴۶ میلیار تومان، سه‌شنبه ۱۹۳ میلیار تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۲۷۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بورس ثبت شد.

ارزش معاملات این هفته نیز تغییرات زیادی نسبت به هفته گذشته داشت. طبق ارزش‌های منتشر شده روز شنبه ارزش معاملات ۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان، یکشنبه ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار ۳۴۶ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان و آخرین روز کاری هفته نیز یعنی چهارشنبه به دو هزار و ۱۴ میلیارد تومان ارزش معاملات بازار سرمایه بود. در نهایت مجموع ارزش معاملات این هفته به ۱۱ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان رسید.

آمارهای منتشر شده توسط صندوق‌ها در این هفته نشان می‌دهد که ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت همچنان ادامه دارد. در روز شنبه ۴۸۰ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۱۸۱ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۲۱۱ میلیارد تومان، روزسه‌شنبه ۱۴۲ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۵ میلیارد تومان پول وارد صندوق‌های درآمد ثابت بورسی شد.

بسته ۱۰ بندی در بورس

کارشناسان عقیده دارند که مثبت شدن بورس در دومین هفته آبان ماه ناشی از اجرایی شدن بسته ۱۰ بندی بازار سرمایه بود. سازمان بورس در اولین روز این هفته یک بسته ۱۰ بندی برای حمایت از بورس منتشر کرد. با وجودی که این بسته کم و کاستی‌های متعددی داشت اما تحلیلگران عقیده دارند که بازار سهام به واسطه همین بسته مثبت شدو احتمالا این سبز کمرنگ در هفته‌‌های آینده نیز قابل مشاهده باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا