اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته سوم تیر ۱۴۰۱/ افت طلا و بورس

بازدهی بازارها در هفته سوم تیر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دلار صرافی ملی و سکه با اندکی رشد و دیگر بازارهای مالی با افت همراه بودند. بیشترین بازدهی مثبت را سکه و بیشترین بازدهی منفی را بورس داشته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته سوم تیر، نشان می‌دهد که دو بازار رشد و دو بازار افت کرده‌اند.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته سوم تیر، ۰،۱۸ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۰،۴۶ درصد بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۳ تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷،۹۰۵ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه شانزدهم تیر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷۸۵۵ تومان را نشان می‌داد.

دلار صرافی ملی در هفته‌ جاری اندکی رشد داشت. البته در روزهای میانی به سمت کانال جدید حرکت کرد اما دوباره تا حدودی کاهشی شد.

نوسانات قیمت دلار

قیمت دلار در بازار آزاد، دیروز نسبت به روزها گذشته تا حدودی روند افزایشی داشت. البته برخی کانال‌های تلگرامی که قیمت‌های بازار ارز را اعلام می‌کنند از پایان روز پنجشنبه، ۱۶ تیر تا پایان چهارشنبه، به‌روز نشده‌ بودند. دیروز نیز برخی از آنها نرخ‌دهی محدودی داشتند که دلار را در آستانه ورود به کانال بالاتر نشان می‌داد. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

صبح روز گذشته دنیای اقتصاد درخصوص وضعیت بازار نوشت: «شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که معاملات ارز با نرخ‌های توافقی رونق گرفته است. هر یک از بنگاه‌های ارزی مجاز با نرخ مورد علاقه خود اقدام به خرید و فروش اسکناس‌های خارجی می‌کنند. در این میان معاملات غیررسمی بازار ارز از تب و تاب سابق خود افتاده. با وجود افزایشی بودن نرخ دلار آزاد در بازار‌های همسایه، قیمت این ارز در معاملات تهران رشد چندانی را تجربه نکرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمان تامین نیاز‌های ارزی خرد از طریق سیاست جدید بانک مرکزی، نرخ دلار غیر‌رسمی آزادی عمل سابق خود را ندارد. در واقع این ارز نمی‌تواند موازی با بازار‌های همسایه حرکت کند.»

بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه نیز قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی حدود ۵۰ تومان نسبت به روز قبل از آن افزایش قیمت داشت و به نرخی رسید که البته تا کانال بالاتر فاصله داشت.

اما به گزارش اقتصادنیوز، دیروز پنجشنبه ۲۳ تیر، قیمت دلار جهش چشمگیری را ثبت کرد. به عقیده معامله‌گران دیروز فنر قیمت دلار از دست بازارساز در رفت. قیمت دلار در تهران بعد از چند روز رنج بودن امروز به سمت کانال جدید جهش پیدا کرد و در نزدیکی کانال جدید ایستاد. حتی عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند که قیمت دلار بالای کانال جدید قرار گرفته است.

قیمت طلا

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازار طلا نیز در هفته منتهی به ۲۴ تیر ۱۴۰۱، با ۰،۲۸ درصد افت همراه بود. این بازار هفته گذشته با ۳،۳۸ درصد بازدهی منفی، بیشترین افت قیمت را تجربه کرد.

قیمت طلا در روز پنجشنبه، به یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۲۰ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز شانزدهم تیر، یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۹۴۵ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

اما خریداران بازار سکه در هفته جاری رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی مثبت برای سکه طرح جدید، ۰،۳۳ درصد بود. این بیشترین رشد در میان بازارهای مالی بود. این در حالی است که این بازار هفته گذشته، ۲،۶۰ درصد افت را تجربه کرده بود. طلا و سکه در هفته‌های گذشته هر دو بازدهی منفی داشتند. اما در هفته جاری طلا افت و سکه رشد را تجربه کرد.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۲۳ تیر، ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان اعلام شد. سکه هفته پیش ۱۵ میلیون تومان قیمت داشت.

بازار طلا و سکه نیز در هفته جاری، تحت تاثیر روند قیمتی دلار، نوساناتی را تجربه کرد. قیمت طلا در میانه‌های هفته‌ای که رو به پایان است، به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نزدیک شد اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. در روزهای اخیر روند قیمتی طلا عمدتا در مدار کاهشی قرار داشت. البته طلا هفته را افزایشی به پایان رساند اما همچنان نسبت به هفته پیش افت بازدهی را تجربه کرد.

قیمت سکه اما نوسان اندکی داشت. به گونه‌ای که سکه طرح جدید در محدوده ۱۵ میلیون تومان باقی ماند. قیمت سکه طرح قدیم نیز در محدوده ۱۳ میلیون و ۳۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان نوسان داشت. هر دو طرح سکه، هفته را کاهشی به پایان رساندند. اما سکه طرح جدید نسبت به هفته قبل، بازدهی مثبت داشت.

قیمت اونس نیز که در کل هفته گذشته روند نزولی داشت، روز گذشته به کانال ۱۶۰۰ دلاری سقوط کرد اما دوباره به سطح بالاتر برگشت.

بازدهی بازارها در هفته سوم تیر ۱۴۰۱
بازدهی بازارها در هفته سوم تیر ۱۴۰۱

بورس


اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته سوم تیر، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته جاری را در سطح یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۱ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۱۵ تیر، به یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۰۳ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۰،۸۴ درصدی شاخص کل است. این بیشترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی است. بورس در هفته گذشته نیز با افت ۰،۷۳ درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: هفته سوم تیرماه هفته بسیار سردی برای بازار سرمایه بود. رکورد کمترین میزان ارزش معاملات خرد سهام در چهار ماه گذشته در این هفته رخ داد. از سوی دیگر خروج حقیقی‌ها از بازار مشهود بود و شاهد خرید بسیار کم و اندک حقوقی‌ها در بازار بودیم.

وی ادامه داد: اغلب معامله‌گران از ابتدای صبح تا ظهر به دنبال فروش و خروج هستند. اگر کسی قصد خرید داشته باشد به راحتی می‌تواند خرید خود را انجام دهد.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به سرزمین‌های اشغالی گفت: کشورش از توسل به «زور به عنوان آخرین گزینه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد».

جو بایدن، گفت که حتی به بهای عدم دستیابی به توافق هسته‌ای، حاضر به حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست سیاه نیست (ایلنا).

او در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر لزوم پیشبرد دیپلماسی با ایران تأکید کرد.

بایدن علی‌رغم آن که در سفر به فلسطین اشغالی اعلانیه‌ای را امضا کرد که محورهایی از آن علیه جمهوری اسلامی ایران بود، بر لزوم دیپلماسی در قبال ایران تأکید کرد و گفت: «دیپلماسی، بهترین راه جلوگیری از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است» (فارس).

سفر پوتین به تهران

در این میان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفته آینده ۱۹ ژوئیه [۲۸تیر] به تهران سفر می‌کند. پوتین در اجلاس سه‌جانبه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تهران حضور می‌یابد و نشست‌های دوجانبه نیز برگزار می‌کند (ایسنا).

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در این مورد گفت: زمان سفر پوتین به تهران حائز اهمیت است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خود علیه ایران گفت: تعمیق روابط روسیه با ایران برای کشتار اوکراینی‌ها تهدیدی جدی برای جهان است. (ایسنا)

ایران در تلاش برای تحقق توافقی جدی است

از سوی دیگر، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی گفت: دولت جدید ایران مذاکرات جدی با همتایان خود در مورد موضوع هسته‌ای انجام داده است. ما به پیش‌نویسی رسیدیم که ۹۰ درصد آن با موافقت ۴ + ۱ و همچنین آمریکایی‌ها همراه است. ما برای لغو تحریم‌ها با آمریکایی‌ها در تماس هستیم.

او افزود: آنها از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورها در حال رایزنی هستند. هم در پیش‌نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است.

عبداللهیان تاکید کرد: ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است (ایسنا).

سیگنال‌های داخلی و خارجی

در مدت اخیر، سیگنال‌هایی برای بازار ارز ارسال شده است که می‌تواند بر قیمت دلار اثر داشته باشد. این پیام‌ها از یک سو به مذاکرات هسته‌ای و موارد موثر بر آن مربوط می‌شوند و از سوی دیگر به واقعیت‌های داخلی موثر بر بازار.

نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته سوم تیر ماه به ۲۰٫۹۵ درصد رسید و به روند افزایشی خود ادامه داد.

حجت‌الله فرزانی، کارشناس بانکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز، درباره تاثیر تغییرات نرخ بهره بین بانکی بر تورم و بازارهای سرمایه، طلا، ارز گفت: این تاثیرگذاری به این موضوع برمی‌گردد که عملکرد بانک مرکزی در واکنش به این تغییر چگونه باشد. اگر بانک مرکزی به این بازار ورود کرده و منابع را با نرخ بهره بالا جمع‌آوری کند، باعث کاهش نقدینگی در اختیار بانک‌ها خواهد شد.

او بیان کرد: به این ترتیب، تغییرات در نرخ بهره بین بانکی می‌تواند به عنوان یک سیاست پولی انقباضی عمل کند و روی کنترل نقدینگی و تورم تاثیرگذار باشد. بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم که سیاست بانک مرکزی در شرایط کنونی به چه شکی است.

در این میان به نظر می‌رسد دولت تلاش برای نزدیکی نرخ دلار صرافی ملی به بازار آزاد را ادامه می‌دهد. از آن سو با ارزپاشی و برخوردهای امنیتی تلاش می‌کند نرخ دلار در بازار آزاد را کنترل کند. البته به نظر می‌رسد در پایان هفته جاری در این زمینه موفق نبود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا