اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان ۱۴۰۱/ثبات قیمت دلار در بازدهی بازارها

در چهارمین هفته آبان ماه با وجودی که قیمت دلار روند پرنوسانی را در میانه هفته داشت اما در نهایت با تلاش بازارساز به قیمت قبل بازگشت. سکه همچنان در کانال ۱۶ میلیون تومانی ماند و بورس نیز کمترین بازدهی را در میان بازارها از آن خود کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در چهارمین هفته آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بازارهای‌مالی در این هفته نسبت به هفته سوم آبان در بازارهای دلار و بورس کمترین رشد قیمت را داشتند و بازار سکه بیشترین رشد قیمت را نصیب خود کرده است.
با وجودی که هفته گذشته قیمت دلار روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما در نهایت به کانال هفته سوم آبان بازگشت و تنها ۱ درصد رشد قیمت داشت. این تغییر ۳۵۰ تومانی قیمت دلار در هفت روز گذشته فشار بازارساز برای حفظ محدوده قیمتی این اسکناس آمریکایی را نشان می‌دهد.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در چهارمین هفته آبان ۰/۰۱ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است. این در حالی است که در سومین هفته آبان نیز با ۳ درصد رشد از سایر بازارها جا ماند.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۲۶ آبان قیمت دلار را ۳۴۷۵۱ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۹ آبان، تابلو صرافی‌ها قیمت ۲۹۰۶۴ هزار تومان را نشان می‌داد.

در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم تدابیر بازارساز برای مهار قیمت دلار از تشویق و تهدید و تنبیه گرفته تا خبرسازی در زمینه بسته‌های جدید برای متقاضیان دل‌نگران‌ دلار، از سوی بانک مرکزی و رونمایی از بسته اوراق ارزی باعث شد نهایتا قیمت دلار مهار شود.

هر چند به اعتقاد تحلیلگران بازار مهار قیمت دلار در کوتاه‌مدت شدنی است اما آیا با بخش‌نامه و زور می‌توان در بلندمدت هم بازار ارز را کنترل کرد؟ از نگرانی مردم کاست و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در چهارمین هفته آبان ماه با ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان تغییر قیمت،‌ رشدی در حدود ۱/۳۴ درصدی داشت. این در حالی است که در سومین هفته آبان طلا رشد ۵/۲۴ درصدی داشت.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، در روز ۲۶ آبان به یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان‌ رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۹ آبان یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان‌ معامله می‌شد.

قیمت سکه

این بازار در چهارمین هفته آبان بیشترین رشد قیمت و بازدهی را در بازارهای سرمایه داشت و با افزایش ۳۷۵ هزار تومانی قیمت سکه امامی ۲/۳۶ درصد رشد داشت. قیمت سکه هفته سوم آبان برخلاف سایر بازارهای روند کاهشی داشت و ۰/۶۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

قیمت سکه در نیمه ابتدایی هفته گذشته متاثر از افزایش قیمت انس جهانی طلا روند صعودی قابل توجهی داشت اما در نیمه پایانی هفته چهارم با روند کاهشی قیمت همراه بود.

قیمت سکه امامی ۲۶ آبان ۱۴۰۱ با قیمت ۱۶ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان معامله شد این در حالی است که ۷ روز پیش این قطعه از سکه به کانال ۱۵ میلیون تومانی رسیده بود.

۱۲ آبان ۱۴۰۱ بانک مرکزی خبر انتشار اوراق سکه را برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند مطرح کرد، اما به نظر می‌رسد بازار به اهرم بازارساز توجه چندانی نداشت.

بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان ۱۴۰۱/ثبات قیمت دلار در بازدهی بازارها

بورس

بررسی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه حاکی از بازدهی کم سهام بسیاری از شرکت‌‌ها بوده، از این رو این گزارش به بررسی سهم‌هایی که در یک هفته اخیر بیشترین کاهش قیمتی را داشته اند می‌پردازد.

شاخص کل بورس در پایان هفته گذشته عدد یک میلیون و ۴۱۴ هزار را ثبت کرده بود و این هفته به محدوده یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی بازگشت و افت حدود ۰.۰۶ درصدی را رقم زد. از طرفی شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۳۵ درصدی در تراز ۱۸ هزار و ۴۷۸ واحدی قرار گرفت این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن شرایط دیگری را تجربه کرده و با افزایش ۰.۹۸ درصدی در سطح ۴۰۱ هزار واحدی ایستاد.

یکی از نمادهایی که در هفته گذشته بدترین بازدهی را از خود ثبت کرده، نماد شارک است. به طوری که این سهم در یک هفته گذشته بیشتر از ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین سهم‌های غمینو و فغدیر دیگر نمادهای بورسی بودند که کمترین بازدهی را از خود به جای گذاشتند.

کمترین بازدهی هفته گذشته

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا