اقتصادی

بازدهی دلار در سال ۱۴۰۰ (اینفوگرافیک)

قیمت دلار در بازار آزاد طی چند ماه پایانی سال ۱۴۰۰ بین کانال‌های ۲۶ هزار و ۲۵ هزار تومان در نوسان بود. اما به هر ترتیب این ارز در ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ نسبت به روز مشابه سال قبل‌تر بازدهی ۲/۷۹ درصدی را بر جای گذاشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد طی چند ماه پایانی سال ۱۴۰۰ بین کانال‌های ۲۶ هزار و ۲۵ هزار تومان در نوسان بود. اخبار متناقض برجام را باید دلیل اصلی این نوسان دانست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ارز در ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ نسبت به ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۹ بازدهی ۲/۷۹ درصدی داشت.

یک کارشناس بازارهای مالی درباره روند بازار دلار در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: قیمت دلار در بازار آزاد از حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

امید موسوی اظهار کرد: کمترین قیمت دلار در نیمه اردیبهشت در محدود ۲۰ هزار و ۶۷۰ تومان بود. در اوایل آذر با ناکامی در مذاکرات و احتمال بالای عدم توافق تا قیمت ۳۰ هزار تومان اوج گرفت و سقف قیمت سال ۱۴۰۰ را ساخت.

بازدهی بازار دلار در سال 1400
اینفوگرافیک – بازدهی بازار دلار در سال ۱۴۰۰

روند دلار در ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۰


موسوی همچنین تشریح کرد: در سه ماه پایانی سال با پررنگ شدن احتمال دستیابی به توافق، دلار در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفت و در کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفت. این در حالی است که دلار نیمایی در محدوده ۲۴ هزار تومان در نوسان است و فاصله دلار آزاد و نیما در حال کم شدن است.

او ادامه داد: بازار سهام نیز به این رخداد واکنش نشان داد. طوری‌که در صنایع ریالی نظیر بانکی، خودرویی، حمل‌ونقل و … شاهد رشد با احتیاط قیمت سهام بودیم. از طرفی در روزهای انتهایی سال با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و همچنین تنش‌های بین روسیه و اوکراین دلار تقویت شد.

در نهایت قیمت دلار در ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ نسبت به ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۹ بازدهی ۲/۷۹ درصدی را تجربه کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا