فرهنگی

باغ کتاب در آستانه افتتاح

ابقای هیئت مدیره و مدیرعامل خانه کتاب تا ۲ سال آینده و خبر های مربوط به باغ کتاب از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب به نقل از خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۶ خبر داخلی و ۵ خبر خارجی دارد.

میان خبرهای داخلی این گزارش، خبر درگذشت یکی از نویسندگان ادبیات داستانی کشور به چشم می خورد. از طرفی خبر ابقای هیئت مدیره و مدیرعامل خانه کتاب، معرفی نامزدهای پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین و حاشیه های آن و بازدید شهردار تهران از مجموعه باغ آفتاب از جمله، دیگر خبرهای داخلی این گزارش هستند.

در بخش خبرهای بین المللی هم اخباری درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت، معرفی پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹، نامگذاری میدانی در پاریس به نام گابریل گارسیا مارکز و … به چشم می خورند.

ابقای هیئت مدیر و مدیرعامل خانه کتاب

اولین خبر این گزارش، از اخبار روز جمعه هفته گذشته است که در گزارش مروری هفته گذشته حضور نداشت. بنابراین به عنوان اولین خبر «یک هفته با کتاب» این هفته آن را مرور می کنیم.

به موجب این خبر که ظهر روز جمعه ۲ تیر منتشر شد، هیئت امناء خانه کتاب با حمایت از عملکرد هیئت مدیره کنونی این موسسه، دوره فعالیت آن را برای ۲ سال دیگر تمدید کرد. همچنین مقرر شد مجید غلامی‌جلیسه در این دوره نیز به عنوان مدیرعامل فعالیت کند.

این تصمیم در جلسه هیئت امناء موسسه خانه کتاب اتخاد شد که روز دوشنبه ۲۹ خرداد با حضور سیدرضا صالحی‌امیری و سایر اعضای این هیئت شامل سیدعباس صالحی، احمد مسجدجامعی، مهدی فیروزان، محمدعلی مهدوی‌راد و نجفقلی حبیبی و همچنین جمعی از اعضای هیئت مدیره برگزار شد.

معرفی نامزدهای پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین

یوسف قوجق دبیر پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین در گفتگویی که این هفته با مهر داشت، ضمن اعلام پایان داوری‌های مرحله نهایی، از ویژگی‌های جشنواره قلم زرین و دشواری کار داوری آثار گفت.

قوجق در این گفتگو به معرفی نامزدهای پانزدهمین دوره جایزه مذکور در حوزه های نقد و پژوهش، داستان کودک و نوجوان، شعر بزرگسال،داستان بزرگسال و شعر کودک و نوجوان پرداخت.

انتقاد دبیر پیشین جایزه قلم زرین به داوری های این دوره

پس از انتشار خبر معرفی نامزدها که در گفتگوی قوجق جا داشت، رضا رسولی دبیر پیشین این جایزه با ارسال یادداشتی به خبرگزاری مهر، نسبت به برخی انتخاب های هیئت داوران این دوره جایزه قلم زرین واکنش نشان داد.

رسولی در این یادداشت نسبت به معرفی یکی از کتاب های محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم به عنوان یکی از نامزدهای جایزه، انتقاد کرده و نوشته است: «نکته‌ای فراتر از آیین نامه و مقرارت موضوعه وجود دارد و آن هم، حالت نامناسبی است که در صورت برگزیده شدن این کتاب، در افکار عمومی وعلاقه مندان به کتاب وادبیات وانجمن قلم، پدیدار می شود که: خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی…»

درگذشت کوروش اسدی

این هفته یکی از نویسندگان ادبیات داستانی کشور درگذشت. کوروش اسدی در ساعات پایانی روز جمعه و بامداد شنبه ۳ تیر در سن ۵۳ سالگی درگذشت. اسدی متولد سال ۱۳۴۳ در آبادان بود.

مجموعه داستان«باغ ملی»از این نویسنده پیش از این در سال ۸۲ برگزیده جایزه ادبی گلشیری شده بود. در پی درگذشت این نویسنده معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مدیرعامل خانه کتاب پیام تسلیت صادر کردند.

مراسم تشییع این نویسنده روز دوشنبه ۵ تیر از مقابل خانه هنرمندان آغاز و برنامه تدفین پیکرش نیز در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران انجام شد.

توضیحات دبیرخانه جایزه مهرگان درباره آخرین رمان اسدی

از دیگر خبرهای مربوط به این چهره ادبی، پیامی بود که مدیر جایزه ادبی مهرگان برای درگذشت وی منتشر کرد.

علیرضا زرگر در این پیام اعلام کرد که رمان «کوچه ابرهای گمشده» زنده یاد کورش اسدی (چاپ اول ١٣٩۵- نشر نیماژ) مطابق آیین نامه جایزه مهرگان ادب توسط هیات داوران هفدهمین و هجدهمین دوره جایزه مهرگان خوانده شده و به همان شیوهای که رمان «زیر چتر شیطان» زنده یاد محمد ایوبی در سال ١٣٨٩ داوری شد ارزیابی خواهد شد.

مطابق آیین نامه جایزه مهرگان ادب این جایزه فقط به نویسندگانی که هنگام برگزاری مراسم نهایی جایزه زنده باشند تعلق می‌گیرد

بازدید قالیباف از باغ کتاب

محمدباقر قالیباف شهردار تهران صبح یکشنبه ۴ تیر با حضور مدیران شهرداری، از مجموعه باغ کتاب بازید کرد.

در این بازدید، وی در جریان آخرین مراحل و پیشرفت‌های نهایی این پروژه قرار گرفت. فروشگاه‌های کتاب کودک، نوجوان و بزرگسال، سالن‌های سینما، گالری‌ها، باشگاه رباتیک، کافه کودک و مجموعه‌های علوم کودک و نوجوان باغ کتاب هم از جمله بخش هایی بودند که قالیباف از آن ها بازدید کرد.

مجموعه باغ کتاب دوازدهم تیر افتتاح خواهد شد.

تشریح برنامه‌های مهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت

کشور فرانسه به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه پیش روی کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۷، این هفته به تشریح برنامه های خود برای این رویداد فرهنگی بین المللی پرداخت.

بر این اساس ۱۳۴ نویسنده و هنرمند از فرانسه و منطقه فرانسوی کشورهای سوئیس، بلژیک، لوکزامبورگ، کانادا، آفریقا، آسیا و مغرب، آثار خود را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال ۲۰۱۷ ارائه خواهند کرد.

فرانسه با داشتن برنامه های دیگری که برای فرانکفورت دارد، بر این امید است که با این حجم از حضور فرهنگی در این دوره از نمایشگاه بتواند فصل جدید از مناسباتی فرهنگی میان خود و آلمان را رقم بزند.

معرفی پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹

طبق یکی از خبرهای بین المللی حوزه کتاب که دیروز چهارشنبه ۷ تیر منتشر شد، شهر شارجه در کشور امارات متحده عربی به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد.

ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو اعلام کرد که بنابر توصیه اعضای کمیته مشورتی در جلسه‌ای که در مقر اتحادیه بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابخانه‌ای در لاهه برگزار شد، شهر شارجه واقع در کشور امارات به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ تعیین شد.

شهر شارجه به دلیل برخورداری از طبیعت بسیار زیبا و ویژگی‌های متعدد دیگری که دارد، به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد.

نامگذاری میدانی در پاریس به نام مارکز

این خبر روز شنبه این هفته منتشر شد اما مربوط به روز جمعه دوم تیرماه می شود. به این ترتیب، روز جمعه و در حاشیه سال فرهنگی کلمبیا و فرانسه، میدانی از شهر پاریس به احترام نویسنده خالق «صد سال تنهایی» به یاد گابریل گارسیا مارکز شد.

در مراسم نام‌گذاری میدانی به نام گابریل گراسیا مارکز که با حضور رییس جمهور کلمبیا و شهردار پاریس انجام شد، از تابلوی میدان مارکز رونمایی شد.

معرفی برندگان مهمترین جایزه کتاب کودک بریتانیا

روز یکشنبه این هفته خبری در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت مبنی بر این که روتا سپتیز با رمانی با عنوان «نمک به دریا» و لین اسمیت تصویرگر کتاب کودک با کتاب «یک قبیله از این کودکان هست» مهمترین جوایز کتاب کودک بریتانیا را به خود اختصاص دادند.

در رمان «نمک به دریا» غرق شدن کشتی ویلهلم گاستلوف از خطوط دریایی آلمان در سال ۱۹۴۵ تصویرشده که بدترین رویداد دریایی در تاریخ است و در آن ۹ هزار مسافر که بیشترشان مهاجر بودند، جان باختند.

تعطیلی موزه محل زندگی نویسنده نوبلیست

موزه‌ای که در محل خانه دوران کودکی درک والکوت نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل ساخته شده براثر کسری بودجه مرتبط با اختلافات بحث برانگیزی که در صنعت گردشگری سن‌لوسیا ایجاد شده، بسته شد.

این نویسنده که ماه مارس درگذشت، سال پیش در مراسمی که به افتخار افتتاح این موزه برگزار شد، شرکت کرده بود. این موزه در کاستریس مرکز جزیره کاراییب واقع شده است. به گفته مدیر بنیاد ملی سن لوسیا، این خانه بسته شده چون هزینه نگهداری آن کاهش یافته است و با هزینه موجود امکان باز نگه داشتن درهای این موزه ممکن نیست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا