سیاسی

باقری کنی برای انجام مذاکرات سرنوشت‌ساز وارد هتل کوبورگ وین شد

باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران برای انجام مذاکرات سرنوشت ساز کنونی وارد هتل کوبورگ وین شد.

به گزارش پایگاه خبری روندبازار، باقری در نخستین جلسه با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. کارشناسان جمهوری اسلامی ایران نیز ساعتی پیش برای گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ در خصوص موضوع رفع تحریم‌ها وارد هتل کوبورگ شده و جلسات در این سطح همچنان ادامه دارد. نشست‌های امروز در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها جریان دارد و به نظر می‌رسد که گفت‌وگوها به مراحل حساس و سرنوشت سازی رسیده است.

دور اخیر از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. اما شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مسئله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است. در این زمینه برخی نکات قابل توجه است:

این درحالیست که طرف مقابل باید در نظر داشته باشد نمی‌تواند از یکسو دائما در رسانه‌ها از «ضرب‌الأجل»، «جدول زمانی» و «زمان محدود» سخن بگوید و از سوی دیگر در میز مذاکره رویکردی دائما متغیر در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب کند؛

تلاش برای کش‌دار کردن برخی موضوعات و اعمال فشار از طریق اهرم زمانی، بر موضع مذاکراتی ایران تأثیر نخواهد گذاشت و همانطور که پیش از این هم بارها اشاره شده است، جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمز و خواسته‌های اصولی خود را فدا نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود به منصه ظهور گذاشته و انتظار دارد که طرف‌های مقابل رویکرد مسئولانه و اقدامات معتبری را برای جبران اشتباهات گذشته بردارند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد و درصورتی که طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

منبع: ایرنا 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا