سبک زندگی

با معروف ترین صبحانه های جهان آشنا شوید

معروفترین صبحانه های جهان عنوان مطلبی است که قصد داریم طی آن لذیذترین و پرمصرفترین مواد غذایی را که در سرتاسر جهان برای صبحانه مصرف می‌شود برایتان معرفی کنیم. حرف از صبحانه‌های لذیذ جهانی که به میان می‌آید نمی‌توان فقط به یکی دو مورد یا چند مورد بسنده کرد. از نان ذرت خامه‌ای در برزیل بگیرید تا سوپ نخود لذیذ تونسی، یا مثلاً از کیک اسفنجی اکراینی بگیرید تا نان تست و مربای نارگیل خوش‌طعم در سنگاپور، همگی جزء غذاهایی هستند که باید امتحان کنید و طعم بی‌نظیرشان را بچشید.

البته شاید برخی موارد برایتان تعجب‌برانگیز باشد، آن هم از این جهت که شاید صبحانه را معمولاً با مواد غذایی خاصی میل می‌کنید اما غذاهای این فهرست هم چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسند. همچنین هیچ ترتیب خاصی هم برای معرفی غذاها نداشته‌ایم و قصدمان صرفاً معرفی تنوع غذایی در وعده‌ی صبحانه‌ی سرتاسر دنیاست. باشد که در آینده از این غذاها الهام بگیرید.

موسِلی – سوئیس

معروفترین صبحانه های جهان

برای نخستین مورد از معروفترین صبحانه های جهان وارد سوئیس می‌شویم. سوئیسی‌ها روزهای هفته‌شان را معمولاً با صبحانه‌های آماده و مختصر اما مفید آغاز می‌کنند، مثل «موسِلی» که وعده غذایی سنتی به حساب می‌آید. موسلی صبحانه‌ای شبیه به گرانولا است و حاصل ترکیب جو پرک و انواع میوه و آجیل که معمولاً روی ماست چکیده سرو می‌شود. اما این وعده‌ی غذایی همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد صرفاً طی روزهای هفته میل می‌شود و طی تعطیلات آخر هفته‌ی سوئیسی‌ها نوبت به چاشت سوئیسی می‌رسد. مثلاً روئِسدی (Roesti – که در زبان آلمانی روشدی (Rööschti) خوانده می‌شود)  همان پنکیک سیب‌زمینی است که با پنیر و کالباس همراه می‌شود و آن را با نان زُپْف میل می‌کنند. این نان که به شکل گیس بافته‌شده است به نان خالا یا بریوش شباهت دارد و معمولاً آن را با عسل و کره و مربا همراه می‌شود.

گِنفو – اتیوپی

معروفترین صبحانه های جهان

مورد دوم از معروفترین صبحانه های جهان نیز گِنفو در اتیوپی است. اگر قصد داشته باشید که در اتیوپی «کورز» میل کنید، (که در زبان اَمهَری، زبان رسمی اتیوپی‌ها، به معنای صبحانه است)، به احتمال بسیار زیاد برایتان «هَریسه» سرو می‌کنند. با این حال اتیوپی‌ها در فرهنگشان انواع مختلفی از ترکیب دانه‌های غلات دارند که هر یک نیز نام خاص خودش را دارد و در این میان نیز «گِنفو» یکی از مشهورترینشان به حساب می‌آید.

گنفو ترکیبی است از آرد جو دوسر با آب که حاصلش خمیری چسبناک و ضخیم خواهد بود و سپس آن را شبیه پیراشکی گِرد می‌کنند و میانش حفره‌ای کوچک ایجاد می‌کنند که بعد با مخلوط کره‌ی صاف‌شده و بِربِره (نوعی چاشنی آفریقایی که ترکیبی از ادویه‌های تند و شیرین است) پر می‌کنند و کمی هم ماست اطراف گنفو می‌مالند.

تاماگویاکی – ژاپن

معروفترین صبحانه های جهان

برای مورد سوم از معروفترین صبحانه های جهان نیز به سراغ ژاپن می‌رویم. صبحانه‌های ژاپنی بی‌شک جزء لذیذترین وعده‌های غذایی است و درواقع آنچه که در جایگاه صبحانه در این کشور میل می‌شود تفاوت چندانی با دیگر وعده‌های غذایی ندارد. بسیاری از خوراک‌های صبحانه‌ی ژاپنی شامل گزیده‌ای از مواد غذایی سنتی است. ماهی، همچون سالمون یا ماهی خال‌خالی، سوپ میسو، ترشی سبزیجات و برنج همگی جزئی از صبحانه به شمار می‌آیند. تاماگویاکی یکی از لذیذترین صبحانه‌های ژاپنی است که برای تهیه‌اش خم مرغ سرخ‌شده را طوری می‌پیچند که چندلایه شود و آن در ماهی‌تابه‌ی مربعی‌شکل طبخ می‌کنند که درواقع فرم مربع‌شکلش امضای غذاهای ژاپنی است.

هافراگرِتِر – ایسلند

معروفترین صبحانه های جهان

مورد بعدی از معروفترین صبحانه های جهان نیز مربوط به ایسلند است. روغن جگر ماهیِ لایسی یکی از مواد غذایی است که ایسلندی‌ها روزشان را با آن آغاز می‌کنند و سرشار از اومگا-۳ است و یکی از فرآورده‌های جنبی صنعت ماهیگیری در این کشور محسوب می‌شود. گفته می‌شود این محصول غذایی مانع اختلال عاطفی فصلی است، اما قطعاً تنها انتخاب صبحانه نخواهد بود.

هافراگرِتِر نوعی بلغور جو دوسر و غلیظ است که رویش را با انواع آجیل، کشمش و شکر تزئین می‌کنند و یا اینکه مقداری اسکایر می‌ریزند؛ اسکایر نوعی فرآورده‌ی لبنی در ایسلند که شباهت شیر چیکده دارد اما اساساً پنیری تازه است.

کایا تُست – سنگاپور

معروفترین صبحانه های جهان

در سنگاپور افراد بسیاری در خیابان‌ها دوره‌گردی می‌کنند و غذاهای بسیار لذیذی می‌فروشند. این دوره‌گردها همواره فعالند و ابتدای صبح چشم به هر جایی بیندازید، فردی گرسنه را می‌بینید که کاسه‌ای از سوپ نودلِ کاری در دست دارد و از طعم بی‌نظیرش لذت می‌برد. البته میان دست‌پخت این دوره‌گردها می‌توان غذایی لذیذ و سنتی یافت که «کایا تُست» نام دارد. کایا تست، که یکی دیگر از معروفترین صبحانه های جهان به شمار می‌آید، همانطور که از نامش پیداست نوعی ساندویچ با نان تست است که در میانش کایا می‌ریزند؛ کایا نیز نوعی مربای شیرین و بسیار لذیذ است که با شیر و تخم مرغ درست می‌کنند و گاهی هم برای طبخش از برگ پاندانوس استفاده می‌کنند که هم خوش‌طعمش می‌کند و هم رنگ سبزش موجب زیبایی غذاست. کایا تست همراه قهوه یا چای طعمی به‌یادماندنی را نصیبتان می‌کند و البته هر جایی نیز دستور پخت خاص خودش را دارد.

بغریر و حارشا – مراکش

معروفترین صبحانه های جهان

از دیگر موارد معروفترین صبحانه های جهان به سراغ کشور مراکش می‌رویم. چای نعنا و نان سِمولینا از جمله مواد غذایی ثابت روی میز صبحانه‌ی مراکشی‌ها به شمار می‌آیند. بَغریر نیز که یکی از انواع نان سمولینا محسوب می‌شود نوعی پنکیک اسفنجی‌شکل است و با خمیر ترش طبخ می‌کنند و آن را همراه کره و عسل می‌خورند. همچنین حارشا (Harcha – که در زبان عربی «حَرشَه» خوانده می‌شود) نوعی بیسکوئیت ترد است که با آرد سمولینا می‌پزند. حارشا را می‌توان همراه پنیر یا کره، مربا و عسل میل کرد.

سالاد فارو و نان تست آواکادو – استرالیا

معروفترین صبحانه های جهان

استرالیا نیز یکی دیگر از معروفترین صبحانه های جهان را دارد. صبحانه‌های استرالیایی شامل ترکیبی از مواد غذایی سبوس‌دار و مغذی است، از نان تست آواکادو بگیرید که در میان انواع نان بذر (نان رژیمی) دسته‌بندی می‌شود تا سالاد فارو (یکی از انواع غلات کامل همچون جو) که رویش را با تخم مرغ آب‌پز و ترشی سبزیجات یا شیربرنج و ماست و دیگر غلات و توت تزئین می‌کنند.

فاکتوراس – آرژانتین

معروفترین صبحانه های جهان

شیرینی فاکتوراس (facturas) در آرژانتین، که یکی دیگر از معروفترین صبحانه های جهان به شمار می‌آید، هم از مشتقات شیرینی دانمارکی است و هم از مواد غذایی بسیار رایج در وعده‌ی صبحانه‌ی اهالی این کشور. نان کرواسان که در آرژانتین به اسم میدیالونا شناخته می‌شود نیز یکی دیگر از مشتقات همین شیرینی است که البته انواع دیگری نیز دارد که بسیار لذیذند و اغلب داخلشان با دولسه دِلِچه (نوعی کرم کارامل) یا کرم کاستارد پر می‌شود.

آلمان

معروفترین صبحانه های جهان

کشور آلمان نیز یکی دیگر از مواردی است که در فهرست معروفترین صبحانه های جهان قرار داده‌ایم. در سرزمینی که سوسیس انواع بسیاری دارد جای تعجب هم نیست که این ماده‌ی غذایی و دیگر محصولات گوشتی نقشی مهم در صبحانه‌های سنتی آلمانی داشته باشند. سوسیس، کالباس، پنیر، باگت و انواع نان (که پرِتزِل جزئی از آن‌هاست)، همچنین میوه‌ی تازه، تخم مرغ پخته و عسلی همراه چاشنی‌های دیگر از جمله انواع مرباهای خانگی همگی جزئی از صبحانه‌ی سنتی آلمانی به حساب می‌آیند. بنابراین ترکیب این مواد غذایی برای وعده‌ی صبحانه کاملاً سلیقه‌ای است.

برزیل

معروفترین صبحانه های جهان

برزیل نیز از دیگر کشورهایی است که معروفترین صبحانه های جهان را داراست. اگر از طرفداران پروپا قرص نان پنیری برزیلی هستید بهتر است بدانید که این نان ضمن اینکه معرف فرهنگ این کشور است یکی از مواد غذایی ثابت صبحانه در برزیل نیز محسوب می‌شود. گرچه نان صبحانه در برزیل انواع بسیار متفاوتی دارد و می‌توانید کیک مغز گردوی برزیل را جایگزین این نان کنید. این کیک بافت کرمی و مرطوبی دارد که حاصل پنیر رنده‌شده‌ی پارمیجانو و یا نارگیل رنده‌شده است. البته این کیک را هنگام عصرانه نیز میل می‌کنند.

لَبلالی – تونس

معروفترین صبحانه های جهان

لَبلابی یکی از غذاهای بسیار لذیذ تونسی است که صدالبته می‌توان در فهرست معروفترین صبحانه های جهان جای داد. این غذا درواقع سوپ نخود است که برای صبحانه سرو می‌شود. نخود و خمیر هَریسا دو جزء تفکیک‌ناپذیر در طبخ لبلابی هستند اما در هر حال این سوپ انواع مختلفی در طبخ دارد که بسته به آشپز آن متفاوت است. گاهی نان خشک را در آن تلیت می‌‌کنند که سوپ حاصل کمی حالت سفت‌تر به خود می‌گیرد و گاهی نیز کمی آب لیمو را رویش می‌چکانند، گاهی هم درونش ماست می‌ریزند که کمی حالت کرم‌مانند به خود می‌گیرد و رویش را با زیتون تزئین می‌کنند. البته از آنجایی که تخم مرغ آب‌پز همواره جزئی از تزئینات روی این سوپ به حساب می‌آید، همین یک وعده‌ی غذایی انرژی روزتان را تأمین می‌کند.

بلغارستان

معروفترین صبحانه های جهان

پوپارا نیز یکی دیگر از معروفترین صبحانه های جهان است و یکی از غذاهای سنتی بلغارستان به حساب می‌آید که ریشه در فرهنگ بلغاری‌ها دارد که خرده نان روز را برای روز بعدشان استفاده می‌کنند. این وعده‌ی صبحانه که از قضا بسیار هم لذیذ است باب دهان کودکان بلغاری است. پوپارا چیزی میان پوره و پودینگ نان به حساب می‌آید چون خصایصی از هر کدام را به ارث برده. برای تهیه‌ی پوپارا شیر یا چای گرم را درون کاسه‌ای پر از خرده نان می‌ریزند و پنیر سایرِن و کره و شکر را در آن مخلوط می‌کنند و کمی استراحت می‌دهند تا نرم و قابل خوراک شود. پنیر سایرن نیز نوعی پنیر فتا است که حالتی نرم‌تر و خامه‌ای‌تر از پنیرهای اروپایی دارد.

ترکیه

معروفترین صبحانه های جهان

ترکیه نیز از دیگر مواردی است که می‌توان در میان فهرست معروفترین صبحانه های جهان قرارش داد. کاهوالتی (به معنای «صبحانه» در زبان ترکی استانبولی است که ترجمه‌ی لغوی آن نیز می‌شود «پیش از قهوه») و ترکیبی از تمام غذاهای لذیذ است. صبحانه‌ی ترکیه‌ای ها شامل انواع نان‌های ترکیه‌ای همچون سیمیت یا پیده است که همراه پنیر فتا، زیتون، حلوا، عسل و از این قبل خوراکی‌ها بسیار لذیذ می‌شود. تخم مرغ را نیز معمولا نیمرو می‌کنند و همراه با سوسیس سوجوک، فلفل قرمز، زیره و سماق میل می‌کنند.

پرتغال

معروفترین صبحانه های جهان

قهوه همراه مقدار بسیاری شیر نخستین انتخاب هر فردی برای صبحانه در پرتغال است. اوما مِی دو لیته (Uma mei de leite) نیز نوعی نوشیدنی و ترکیبی از شیر و قهوه است؛ یا مثلاً اوم گالائو (um galao) نوشیدنی دیگری است که بیشترش را شیر تشکیل می‌دهد و مقداری جزئی نیز قهوه به آن می‌افزایند و هردو از نوشیدنی‌های محبوب در پرتغال به حساب می‌آیند. گرچه پرتقالی‌ها نان تست را همراه این نوشیدنی‌ها برای صبحانه‌شان می‌خورند، اگر قرار باشد جفت بی‌نظیری برای این‌ها داشته باشید پاستِیس دو ناتا (pasteis de nata) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که درواقع همان تارت کاستارد تخم مرغ است. بنابراین می‌توان این غذاهای لذیذ را نیز عضو دیگری از فهرست معروفترین صبحانه های جهان دانست.

اوکراین

معروفترین صبحانه های جهان

پنکیک سیرنیکی اوکراینی نیز یکی دیگر معروفترین صبحانه های جهان است و از قضا یکی از غذاهایی است که هرگز از منوی بوفه‌های پنج‌ستاره از قلم نمی‌افتد. درون این پنکیک بسیار نرم است و بیرونش نیز بسیار ترد. اما مواد اولیه‌ای بسیار ساده و دم دستی دارد: پنیری تازه به نام تِواروگ که شبیه پنیر ریکوتا یا پنیر کوتاژ است باعث نرمی آن می‌شود و تردی لایه‌ی خارجی‌اش نیز نتیجه‌ی لایه‌ای آرد است که به آن آغشته شده، مثل لقمه‌سوخاری.

پنکیک سیرنیکی اوکراینی را همچون پنکیک‌های آمریکایی و نان تست فرانسوی می‌توان همراه میوه‌های تازه، مربا یا پودر شکر میل کرد اما از سویی دیگر نیز می‌توان آن را همچون پنکیک گوجه‌فرنگی یا بلینتز با خامه‌ی ترش سرو کرد.

جاماییکا

معروفترین صبحانه های جهان

کشور جاماییکا نیز از دیگر مواردی است که برای معروفترین صبحانه های جهان به سراغش می‌رویم. میهن‌پرستانه‌ترین صبحانه‌ای که در جاماییکا یافت می‌شود غذای ملی آن‌هاست، یعنی آکی و ماهی نمکیآکی (یا سیب آکی) میوه‌ای گلابی‌شکل و شیرین و لطیف است و برای تهیه‌ی این صبحانه‌ی لذیذ آن را با ماهی کاد، گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل و پیاز در ماهی‌تابه تفت می‌دهند که در نهایت غذای حاصل طعمی شیرین و شور و تند خواهد داشت. البته این غذا از جهاتی هم شبیه به اِسکرامبلد اِگز (یکی از انواع طبخ املت) است که میوه‌ی اصیل جاماییکایی به آن افزوده شده.

تایوان

معروفترین صبحانه های جهان

در کشورهایی همچون آمریکا «شیر» همواره جزئی از صبحانه‌های سلام و متعادل است اما «شیر سویا» در کشور تایوان غذایی سنتی است که هم می‌توان در فهرست معروفترین صبحانه های جهان قرارش داد و هم اینکه اساساً وجوه خاص و جدیدی به صبحانه‌های عادی افزوده. رستوران‌ها و کافه‌ها نیز معمولاً  شیر سویا را به صورت تازه سرو می‌کنند، نه آماده. البته نکته‌ی دیگر در مورد شیر سویا این است که در تابستان به صورت سرد و در زمستان به صورت گرم سرو می‌شود و معمولاً‌ هم با انواع پنکیک و دامپلینگ و لقمه‌سوخاری همراه است.

ایتالیا

معروفترین صبحانه های جهان

ایتالیایی‌ها آنقدر خودشان را مشغول می‌کنند که معمولاً فرصتی برای صبحانه نمی‌بینند، البته این موضوع را می‌توان از جمعیت درون کافه‌ها هم دریافت که افراد بسیاری با عجله قهوه‌ای تهیه می‌کنند و سرپا همان را می‌نوشند. در هر حال تفاوتی ندارد که با عجله درون این کافه‌ها باشید یا لحظه‌ای را با فراغ بال پشت میزشان نشسته باشید، در هر صورت همیشه فرصت کافی برای قهوه و شیرینی ایتالیایی هست. اسپرسو یا کاپوچینو صبح‌ها معمولاً با یک شیرینی ساده مثل کورنِتو یا کروسان و هچنین همراه کاستراد یا نوتلا سرو می‌شود. اِسفوگلیاتِله (Sfogliatelle) نیز که نوعی شیرینی ترد و چندلایه است و درونش هم لایه‌ای پنیر ریکوتا دارد یکی دیگر از اجزای صبحانه‌ی ایتالیایی است. بدین‌ترتیب این نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های کنارشان از دیگر موارد معروفترین صبحانه های جهان هستند.

آمریکا

معروفترین صبحانه های جهان

پنکیک در آمریکا جزء غذاهایی است که هم در هنگام صبحانه میل می‌شود و هم هنگام ناهار و معمولاً با بیکن خشک همراه است. طعم شیر و شور پنکیک باعث شده هم غذای محبوب کودکان باشد و هم بزرگسالان. بنابراین مورد بعدی از معروفترین صبحانه های جهان همین پنکیک‌های خوشمزه هستند. البته پنکیک‌های اصیل معمولاً رویشان را با کره یا شیره‌ی افرا تزئین می‌کنند اما در گونه‌های جدیدترش با تکه‌ای رنده‌شده‌ی انواع شکلات یا تمشک یا گردو همراه می‌شود.

روسیه

معروفترین صبحانه های جهان

آخرین مورد از معروفترین صبحانه های جهان نیز که در این مطلب می‌خوانید در روسیه سرو می‌شود. گرچه شاید عجیب به نظر برسد اما «خاویار» جزئی اس صبحانه‌ی روس‌هاست. خاویار چه سرخ باشد و چه سیاه، یکی از اجزای تزئینی روی بلینی، (همان پنکیک روس‌ها) است و باب میل ساکنان این کشور. البته صبحانه‌ی روس‌ها طی روزهای هفته سبک‌تر است و در این اوقات خاویار را روی نانی شیرین و تیره به نام نان چاودار می‌ریزند و گاهی هم کره به آن می‌افزایند. از این مهمتر نیز یک قوری چای سیاه است که در پای ثابت تمام میزهای صبحانه محسوب می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا