اقتصادی

تشدید بحران ارزی در ترکیه

ارزش لیر ترکیه همچنان در آستانه سقوط است و ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داد.

به گزارش روندبازار به نقل از تجارت‌نیوز، ترکیه در سال ۲۰۱۸ با بحران ارزی بی‌سابقه‌ای مواجه شد که در طول سال‌های پس از آن تاکنون ارزش لیر در مقابل دلار به شدت کاهش یافته.

از آنجایی که اقتصاد ترکیه به شدت به واردات کالا وابسته است، ادامه کاهش ارزش لیر افزایش بشتر قیمت‌ها در این کشور را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش دویچه‌وله، سیاست‌های پولی رجب طیب اردوغان تاکنون با مخالفت و مقاومت بسیاری از اقتصاددانان برجسته ترکیه روبرو بوده و دست‌کم در زمینه کنترل تورم و سقوط ارزش پول ملی کاملا ناکام مانده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش کرده بود: در حالی که انتظار می‌رود اقتصاد ترکیه امسال به دلیل تولید و صادرات قوی و جهش صنعت جهانگردی نزدیک به ۱۰ درصد رشد کند، کاهش ارزش لیر هزینه شرکت‌ها را برای پرداخت بدهی‌ها در شکل ارز خارجی، افزایش خواهد داد.

رئیس جمهوری ترکیه یکی از حامیان سرسخت کاهش بهره بانکی است که به گفته کارشناسان از علت‌های اصلی افزایش تورم و سقوط ارزش پول ملی محسوب می‌شود. او بهره بانکی را «مادر تمام بدبختی‌ها» می‌داند و در واکنش به مقاومت مسوولان ارشد بانک مرکزی در برابر سیاست‌های پولی‌اش ابتدا دو عضو هیئت مدیره این بانک و در ماه مارس رئیس کل آن را برکنار کرد.(ایرنا)

ارزش لیر ترکیه برای پنجمین روز متوالی در معاملات امروز کاهش یافت.

با ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست پولی غیرمتعارف این کشور و افزایش تورم، افزایش ارزش‌هایی که طی یک هفته گذشته به دست آورده بود، از بین می‌رود.

در معاملات کم حجم امروز هر لیر ترکیه ۱۳.۳ در برابر دلار فروخته شد که ۰.۶ درصد ارزان تر از روز پنج شنبه بود و نسبت به پایان هفته گذشته ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داد.

هرچند با معرفی یک طرح دولتی برای حفاظت از ذخیره ارز ملی در برابر سایر ارزهای معتبر، ارزش لیر در برابر دلار طی هفته گذشته از ۱۸.۴ به ۱۰.۲۵ رسید، باز هم درآمد مردم ترکیه در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

بحران ارزی در ترکیه با کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور جرقه زده شد.

نرخ تورم ترکیه به بالای ۲۱ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به بالای ۳۰ درصد برسد.(فارس)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا