سیاسی

ماجرای بدهی طالبان به ایران به کجا رسید؟

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت: اگر مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

به گزارش روند بازار، ماجرای بدهی طالبان به ایران به کجا رسید؟

به نقل از فارس، امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با امیرخان متقی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حق‌آبه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحویل حق‌آبه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است.

امیرعبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه افزود: اگر مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: بزودی هیأت عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حق‌آبه عازم این کشور می‌شود.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیأت وزارت نیروی ایران گفت: ما نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ گفت: ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

امیرخان متقی به سفر هیأت وزارت کشاورزی افغانستان به تهران اشاره کرد و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور را خواستار شد.

امیرخان متقی همچنین ارزیابی خود را از نشست اخیر تاشکند در مورد افغانستان بیان کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا