اجتماعیاقتصادی

برای خرید مسکن باید تا ۷۰ سال پس انداز کنید

کارشناس مسکن با اشاره به اینکه اگر متوسط قیمت مسکن را با حداقل دستمزد مقایسه کنیم، میزان زمان انتظار و پس‌انداز برای خرید مسکن به ۷۰ سال می‌رسد، گفت: مسکن به سقف قیمت نزدیک شده است.

به گزارش روند بازار مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که با توجه به رشد قیمت مسکن آیا متقاضیان مسکن می‌توانند با پس‌انداز صاحب خانه شوند،‌گفت: اگر رفتار بازار مسکن را ملاک قرار دهیم، باید گفت که در حال حاضر قیمت مسکن در بازار به سقف قیمتی نزدیک شده است، پس اگر کسانی موفق به خرید مسکن نشدند، پیشنهاد این است که صبر کنند.

به گفته وی اگر گفته می‌شود صبر کنید، برای این است که تا ۳ سال دیگر بازار مسکن احتمالا در همین سطح قیمتی باقی بماند، اما چند عامل است که بر بازار مسکن اثرگذار است.

روانشادنیا با اشاره به اینکه به هر حال اثرات نرخ ارز بر روی بازار مسکن تأثیر می‌گذارد، گفت: امروز اگر بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱۱ میلیون تومان و حداقل حقوق ۱.۵ میلیون تومان باشد، به نظر می‌رسد یک متقاضی مسکن باید ۷۰ سال پس‌انداز کند.

این کارشناس مسکن اضافه کرد: حال شاید مکانیزم‌های تأمین مالی مسکن نیز به نوعی بتواند به متقاضی مسکن کمک کند شاید بتواند زمان انتظار را اندکی کاهش دهد، پس این منابع مالی و سقف کنونی تسهیلات مسکن هم چندان نمی‌تواند پاسخگوی خرید مسکن باشد.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد تقویت تولید و عرضه مسکن باید از سوی دولت جدی گرفته شود تا بتوان با متعادل کردن عرضه و تقاضا از رشد جهش‌گونه قیمت مسکن جلوگیری کرد تا متقاضیان مسکن بتوانند با پس‌انداز و دریافت منابع مالی و تسهیلات اقدام به تهیه و خرید مسکن مناسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا