سبک زندگی

برای موفقیت، واحد خلاقیت و طراحی الزامیست

محمدرضا هدایتی فعال حوزه طراحی صنعت پوشاک، کیف و کفش و مدیر مجموعه «مستر دیزاین» از جمله افرادی است که با نوآوری وارد صنایع مختلف همچون صنعت کیف و کفش شده است و در حال حاضر با برخی برندهای این صنعت همکاری می‌کند. گفتنی است برند مستر دیزاین از حدود ۱۶ سال پیش فعال است و یکی از قوانین مدیر آن برای همکاری با برندهای مختلف این است که در قسمتی از کار باید نام این برند حک شود. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت و گوی ما خبرنگار روند بازار «محمدرضا هدایتی، مدیر مستردیزاین» است.

الزامات راه اندازی یک واحد طراحی
اولین موردی که برای راه اندازی یک واحد طراحی نیاز است «اراده قوی، صبر بالا و سپس پشتکار بسیار بالا» است. این در حالی است که در حال حاضر بدون اغراق می‌توان گفت ۹۹.۹% کارخانجات ایران واحد طراحی و خلاقیت یا D&D (دیزاین و توسعه) ندارند! به همین دلیل افراد بسیاری نزد ما می‌آیند تا مشاوره بگیرند.
از سوی دیگر علیرغم اینکه یک زمانی بسیاری از بازرگانان ما چین را به عنوان کیف پول خود می‌دیدند و از آنجا جنس می‌آوردند و ظرف چند ماه سرمایه خود را چندین برابر می‌کردند امروز در صف همکاری با ما قرار دارند. چون به دلیل به صرفه نبودن مالی و زمانی دیگر نمی‌توانند از بازار متنوع چین استفاده کنند.
دومین مورد برای راه‌اندازی یک واحد خلاقیت و طراحی که مهمترین قسمت هم محسوب می‌شود «نیروی انسانی» است. به عبارت دیگر نیروی انسانی بزرگترین رکن برای بدست آوردن هر نوع پیشرفتی است. پس اگر بخواهید واحد خلاقیت راه‌اندازی کنیم باید نیروی انسانی قابل اعتماد، درست، تحصیل‌کرده و با تجربه داشته باشید.
مورد بعدی که واحد خلاقیت نیاز دارد این است که استادکاران یا پیشه‌وران ما که تماما به صورت سنتی کار را یاد گردفته‌اند یک زبان مشترک با طراحان تعریف کنند چرا که هیچ کدام به تنهایی در بازار رقابت فعلی جایگاهی ندارند.

محمدرضا هدایتی، مدیر مستردیزاین


واحد خلاقیت از چه بخش‌هایی تشکیل می شود؟
اول اینکه یک واحد خلاقیت باید متناسب با خدماتی که برند مورد نظر قرار است از آن استفاده کند نیرو داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر یک برند کیف و کفش مردانه تولید می‌کند باید طراح آقا و خانم تواما داشته باشد.
از سوی دیگر در یک واحد خلاقیت نیاز به کسانی است که یا خود طراح را آموزش می‌دهند تا ایده‌هایش را مدلسازی کند و یا خودشان مدلسازی کنند.
جالب است بدانید اکثر برندهای معروف در دنیا سیستم ERP دارند که این سیستم برای فروشگاه‌داران است. یکی از مزیت‌های سیستم ERP این است که محصول شما با هر رنگ و استایلی کد می‌گیرد. بنابراین به عنوان مثال در هر جای ایران محصول به فروش می‌رود این سیستم به صاحب برند نشان می‌دهد که از زمان تولید تا فلان زمان معین از کدام رنگ در کدام منطقه تهران چه تعداد فروش رفته است!
به این ترتیب صاحب برند اطلاعات تحلیل بازار محصول خود را به دست می‌آورد و متوجه می‌شود کدام نوع محصول این برند فروش بیشتری دارد و بر اساس آن می‌تواند برای کالکشن‌های فصول بعدی کار کند.
بنابراین بجز طراحی و ایده‌پردازی بزرگترین کاری که بر دوش واحد خلاقیت است این است که بتواند بر اساس ERP و تحلیل بازار فرهنگ سازی کند. چون شما وقتی بستر فرهنگ‌سازی را برای مشتری آماده کنید و بر اساس داده‌هایی که از سوی مشاور برند ارائه داده می‌شود، فروشندگان نسخه معینی را برای مشتری خود بپیچند در نتیجه فروش آینده خودتان را در فصل‌های بعدی تضمین کرده‌اید.

نحوه ارتباط واحد خلاقیت با تولید
واحد خلاقیت ارتباط تنگاتنگ با تولید دارد و به هیچ وجه جدا از هم نیستند. مثلا زمانی که طراح خودش در مدلسازی دست ببرد و بداند هر چرمی، هر آستری، هر نخی، سوزنی و هر موادی چه کارایی و عملکردی دارد قطعا تولید هدفمندتر خواهد شد. به عبارت ساده‌تر اینکه یک طراح باید همه این موارد را بلد باشد و تخصص داشته باشد.
پس اولین کار این است که یک دیزاینر کفش ساخت کامل کفش را بداند و بتواند آن را خلق کند و فراتر از آن حتی باید قیمت‌ها را هم بداند. به همین دلیل است که در تمام دنیا به دیزاینر «پیشه ور» می گویند!
اما مساله اینجا است که در ایران دیزاینرها هیچ گاه برای برندها جذابیت ندارند چون همه برندها هنوز سنتی فکر و عمل می‌کنند! و کاملا مباحث مالی و بازاری برایشان اولویت دارد. در ایران نیز اگر می خواهیم به این سمت برویم و موفق باشیم راهی نیست جز اینکه برندها هزینه کنند.

خبرنگار: بهروز مجیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا