کسب و کار

بررسی تخیله ملک استیجاری

مالک هر ملکی این حق را دارد که با اتمام و انقضای مدت زمان اجاره و یا با بروز برخی تخلفات توسط مستاجر برای تخلیه ملک مسکونی خود درخواست بدهد. اگر ملک تجاری اجاره داده شده باشد و مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ باشد، دادگاه باید بر طبق قوانین همین قانون برای فسخ اجاره و تخلیه ملک رای صادر کند. اما اگر روابط مستاجر و موجر بر طبق قانون سال ۱۳۷۶ باشد، شورای حل اختلاف با بررسی اجاره‌نامه برای تخلیه دستور صادر می‌کند.

حال می‌خواهیم شما را با مواردی آشنا کنیم که در آن مستاجر می‌تواند حق فسخ و تخلیه ملک را داشته باشد:

۱-موجر ملک را به تصرف مستاجر ندهد و اجبار او به تسلیم ممکن نباشد (ماده ۴۷۶ ق.م).

۲-عیبی در ملک باشد(ماده۴۷۸)

۳-تعمیرات ضروری در ملک لازم باشد مستاجر می‌تواند اجاره را فسخ کند.(ماده۴۸۵)

۴-بعد از قرارداد اجاره و قبل از تحویل ملک به مستأجر، شخص ثالث مزاحم مستاجر شود او می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

۵- اگر مستاجر در موقع قرارداد اجاره برای خودش حق فسخ شرط کرده باشد.

اگر شما نیز مالک یک ملک استیجاری هستید که به هر دلیلی می‌خواهید که ملک خود را ازمستاجر بگیرید می‌توانید به نمونه اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی مراجعه کنید و اظهارنامه مورد نیاز خو را دانلود کنید.

بررسی تخیله ملک استیجاری

در گذشته برای گرفتن فرم اظهارنامه باید به مراجع قضایی مراجعه‌‌ می‌کردید و آن را دریافت‌‌ می‌کردید، اما امروزه کافی است به دفاتر خدمات الکترونیکی یا درگاه خدمات الکترونیک قضایی رفته و اقدام به تنظیم اظهارنامه و ثبت آن کرد.

تنظیم و ارسال اظهارنامه امری اختیاری است که قانون‌گذار استفاده از آن را به اختیار افراد گذاشته است تا بتوانند خودشان بدون مراجعه به مراجع قضایی مشکل خود را حل کنند. از آن جایی که اظهارنامه یک سند و ابزار قضایی است، و امروزه از طریق درگاه خدمات الکترونیکی به مخاطب (خوانده) ابلاغ‌‌ می‌شود، در نوشتن آن باید نکاتی را رعایت کرد.

برای نوشتن اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی و ارسال آن به خوانده، باید نکات نوشتاری و نگارشی را رعایت کرد. بیان اظهارنامه باید محترمانه باشد و از تهدید مخاطب پرهیز کرد و برای این کار شما می‌توانید به اظهارنامه تخلیه ملک مراجعه کنید تا اظهارنامه‌ای را دریافت کنید که در آن نکات نوشتاری و نگارشی کاملا رعایت شده باشد.

اظهارنامه حقوقی برگه و نوشته‌ای است که باید طبق مقررات حقوقی تنظیم شود. به وسیله اظهارنامه خواهان‌‌ می‌تواند بدون حضور در دادگاه به خوانده بیان کند که‌‌ می‌خواهد حق خود را مطالبه کند. در خیلی از موارد‌‌ می‌خواهیم بدون اینکه درگیر مراحل اداری و قضایی شویم، حق خود را بگیریم. در این حالت‌‌ می‌توانیم با تنظیم اظهارنامه این کار را انجام دهیم.

اگر به دلایل مشخص بخواهیم منزل یا مغازه‌ای را که اجاره داده ایم، از مستاجر پس بگیریم، بهتر است قبل از اقدام قضایی یک اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی را پرکنیم و به مستاجر خود بدهیم. درست است که با داشتن اظهارنامه دیگر نیازی به دادگاه رفتن نیست، اما این سند‌‌ می‌تواند در صورت نپذیرفتن درخواست شما توسط مستاجر، به عنوان یک سند قضایی در دادگاه استفاده شود.اگر شما می‌خواهید به بانک اطلاعاتی انواع نمونه دادخواست‌ها و اظهارنامه‌ها دسترسی داشته باشید فقط کافیست به احقاق دات کام مراجعه کنید

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا