اقتصادی

بررسی روند بازارهای طلا، سکه، دلار و بورس از ابتدای سال تاکنون

بررسی وضعیت بازارها در مردادماه ۹۹ نشان می‌دهد که تقریبا هیجان قیمتی رو به فروکش بوده و میزان سودآوری برخی بازارها برخلاف ابتدای امسال به کمترین حد برای سرمایه‌گذاران آن رسیده است.

روند بازار – به گزارش  خبرآنلاین، یک روز دیگر که بگذرد، پرونده مرداد ۹۹ به پایان می‌رسد؛ ماهی که آن‌چنان روزهای خوش برای بازار بورس نداشت و در مقابل بازارهای دیگر، جان تازه‌ای گرفتند.

 از وضعیت بازارها در مردادماه نشان می‌دهد که در این بازه زمانی یک ماه گذشته نرخ دلار ۹.۵ درصد، نرخ سکه ۳.۷ درصد و نرخ طلا ۱۰.۳ درصد افزایش یافت و این در حالی است که بازار سرمایه از ابتدای این ماه ۸.۲۷ درصد کاهش را تجربه کرد. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون همچنان بازار سهام بیشترین سودآوری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

نرخ دلار در مردادماه ۹.۵ درصد رشد کرد

بازار ارز از ابتدای امسال تاکنون تقریبا روزهای پرنوسانی را طی کرده؛ تا جایی که در برخی روزها، حتی در حال گذر از سد مقاوتی ۲۵ هزار تومان در بازار آزاد نیز بوده است. در این بازه زمانی ۵ ماهه بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بازار ارز، سودی در حدود ۵۰.۳ درصد کسب کردند.

روند اعداد و ارقام نرخ خرید دلار در صرافی‌های بانکی حاکی از آن است که در ابتدای امسال هر دلار آمریکا ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشت که این عدد در روز ۲۹ مردادماه به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان تغییر کرد.

در مردادماه امسال نیز در حالی که نرخ خرید دلار در ابتدای ماه روی تابلوهای صرافی‌های بانکی ۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان دیده می‌شد، اما این نرخ در پایان ماه به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافت. این یعنی در این بازه زمانی، دلار از رشد یک هزار و ۹۵۰ تومان و در حدود ۹.۵ درصد برخوردار بوده است.

صرافی- قیمت سکه و ارز

سرمایه‌گذاران بازار طلا در مرداد ۱۰.۳ درصد سود کردند

روند تغییرات بازار طلا، از رشد ۷۲.۸ درصدی از ابتدای سال تاکنون حکایت دارد. نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین روز کاری سال ۹۸ حدود ۶۰۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود که این رقم در حال حاضر به یک میلیون و ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

در ابتدای مردادماه نیز هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران ۹۵۰ هزار تومان قیمت داشت. به عبارتی، در مردادماه امسال میزان رشد قیمت طلا در حدود ۱۰.۳ درصد بوده است.

خریداران بازار سکه در مردادماه ۳.۷ درصد سود کردند

روند تغییرات بازار سکه، از رشد ۳.۷ درصدی قیمت سکه امامی از ابتدای مردادماه تاکنون حکایت دارد. هر قطعه سکه امامی در ابتدای مردادماه ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان قیمت داشت که در حال حاضر نرخ آن به ۱۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان افزایش یافته است.

اما نمودار قیمتی بازار سکه نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون هر قطعه سکه امامی ۸۱.۵ درصدی را تجربه کرده است. در آخرین روز کاری اسفند ۹۸ هر قطعه سکه امامی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

بورس تهران ۴۹۵ هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد

مردادماه برخلاف ماه‌های قبل سال ۹۹، آن‌چنان روزهای خوشی برای بازار سهام رقم نزد و تقریبا در بیشتر روزهای مردادماه، مسیر شاخص‌کل بورس نزولی بود. این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون، شاخص‌کل بورس از رشد ۲۴۲.۶ درصدی برخوردار بوده است. این میزان رشد، نشان از آن دارد که از ابتدای امسال تاکنون هیچ‌کدام از بازارهای موازی چنین سودآوری‌ای برای سرمایه‌گذاران نداشته است. شاخص کل بورس در ابتدای امسال با عدد ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ شروع به کار کرد، اما در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در مردادماه ۹۹ روی عدد یک میلیون و ۷۵۷ هزار و ۲۵۷ واحد ایستاد.

اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه در شرایطی در آخرین روز معاملاتی مردادماه به‌کار خود پایان داد که این نماگر از ابتدای این ماه ۸.۲۷ درصد کاهش را تجربه کرد و راه‌های رفته را بازگشت. ارزش بازار بورس تهران در روز چهارشنبه به ۶۵.۷۷ هزار میلیارد تومان رسید که این عدد حاکی از آن است که بورس تهران از ابتدای مردادماه، حدود ۴۹۵ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار خود را از دست داده است.

آنچه که در روند معاملات چهارشنبه گذشته به چشم می‌خورد، افت شدید ارزش معاملات است. در این روز ارزش معاملات خرد بورس تهران به ۵۱۲۰ میلیارد تومان رسید. این رقم کمترین عدد  از تاریخ ۶ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تاکنون بوده است. همچنین ارزش صفوف فروش در مجموع بورس، فرابورس و بازار پایه به ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. صف فروش در ۴۸۱ نماد معاملاتی تشکیل شد؛ این تعداد ۷۴ درصد از کل سهام را تشکیل می‌دهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا