اقتصادی

بررسی صندوق ETF دوم که بزودی پذیره نویسی می شود

صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد دارا یکم، اولین صندوق قابل معامله بود که دولت اخیرا عرضه کرد و کلکسیونی از سهام بانکی بود. متقاضیان می توانستند بدون داشتن کد بورس و با ارائه کدملی، خواهان خرید صندوق واسطه گری مالی یکم به ارزش حداکثر ۲۰ میلیون شوند. حدود ۴ میلیون هموطن در خرید این صندوق، مشارکت کردند.

در خرداد گذشته دولت، سهام ۳ بانک و ۲ بیمه را در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، با تخفیف ۲۰ درصدی به مردم واگذار کرد، که هر فرد می‌توانست با کد ملی از ۱۰ هزار تا ۲ میلیون تومان این صندوق‌ها را خریداری کند.

افرادی که ۲ ماه پیش نسبت به خرید بلوک های این صندوق اقدام کرده بودند، اکنون بیش از ۱۰۰ درصد سود خالص نصیب آن ها شده است. البته این رقم تا پایان سال، احتمال با روند صعودی شاخص کل بورس، بیش از ۳۰۰ درصد باشد.

بورس ایران ظرف ۱ دهه اخیر، بازدهی به مراتب بیش تر از دلار و سکه و طلا به سهامداران صبور داده است و این را می توان با بررسی سوابق معامله بسیاری از نمادها در سامانه TSETMC.COM مشاهده کرد. بازدهی بسیاری از سهام در بورس یک دهه اخیر، قابل قیاس با رشد طلا، سکه، ارز و زمین و مسکن نیست و این از یک واقعیت مهم خبر می دهد و آن ارزش سهامداری و اعتقاد به استراتژی در سرمایه گذاری بلند مدت.

دارا یکم، سود خوبی به سهامداران داد و می توان به نگهداشتن این صندوق، سود خود را گسترش داد. شنیده شده که دولت در تابستان امسال، صندوق های دیگری هم در اختیار متقاضیان قرار می دهد. صندوق دوم پذیره نویسی، ترکیبی از سهام معدنی و خودرویی است.

۲ سهم معدنی به نام فملی و فولاد و ۲ سهم خودرویی به نام خساپا و خودرو در این صندوق ETF قرار دارد. اگر خواهان شرکت در خرید بلوک های این صندوق هستید، باید منتظر اطلاعیه دولت و بانک مرکزی و سازمان بورس در تابستان امسال بود.

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت نمادهای ۴ گانه این صندوق.

سهم ایران خودروصندوق پذیره نویسی دوم ETF

تابلو سهم خودرو در ۱۰ تیر ۹۹

یکی از سهامی که در صندوق ETF دوم احتمالا وجود داشته باشد، سهم ایران خودرو است. سهمی که شاهد حضور آن در سهام عدالت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از هموطنان بودیم. سهم ایران خودرو از فروردین سال ۱۳۹۸ تا اواسط تیر ماه سال ۱۳۹۹، بیش از ۲۴ برابر افزایش قیمت داشته است و یکی از عالی ترین سودها را به سهامداران خودرویی داده است.

حضور این سهم در صندوق پذیره نویسی دوم ETF را باید به فال نیک گرفت. ایران خودرو ۲۰۰ تومانی احتمالا تا اواسط پاییز سال ۱۴۰۰ شمسی در دسترس باشد و شاید زودتر. ایران خودرو، ۳۰۱ میلیارد قطعه سهم است. در روز تاریخی بورس ایران (۱۰ تیر ۹۹)، روی ۴۱۷ تومن، ۶۸۹ میلیون صف خرید داشت.

سهم سایپاصندوق پذیره نویسی دوم ETF

تابلو سهام سایپا

سهم سایپا با نماد خساپا، از دیگر سهامی است که احتمال حضورش در صندوق پذیره نویسی دوم ETF که در تابستان ۹۹ عرضه می شود، وجود دارد. از خودرویی ها خوب برای سهامداری بلند مدت است. سایپا ۱۰۰۰ تومنی را حتما در سال جهش تولید می‌بینیم. در روز رکورد زنی بورس ایران (۱۰ تیر ۹۹)، بیش از ۱ میلیارد قطعه سهم سایپا روی ۳۰۶ تومن صف خرید شد. سایپا، ۱۹۵ میلیارد قطعه سهم است. شناوری ۲۴ درصدی دارد. با اینکه فعلا EPS منفی ۱۴۵ دارد اما به آینده آن باید با محصولات جدید، امیدوار بود. در بورس، آینده را پیش خرید میکنیم.

سهم صنایع ملی مس ایرانصندوق پذیره نویسی دوم ETF

نماد فملی

با نماد فملی، از سهام شاخص ساز بورس ایران در سال رویایی بورس است. فملی از تیر ۹۸ تا تیر ۹۹، بیش از ۵۰۰ درصد رشد کرده است و از ۴۰۵ تومان به ۲۹۲۰ تومان رسیده است. ۱۰۱ میلیارد قطعه سهم است و در بازه ۳ ساله، رشدی عالی برای آن انتظار داریم. در گروه فلزات اساسی، یکی از سهام خوب است و هم گروهی ممتازی چون فولاد دارد. حضور این سهم در صندوق پذیره نویسی دوم ETF منجر به ارزشمندی این صندوق و جذابیت آن برای خرید می شود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهانصندوق پذیره نویسی دوم ETF

نماد شرکت فولادمبارکه اصفهان

یکی از بهترین سهام گروه فلزات اساسی در بورس ایران، نماد فولاد است. حضورش در صندوق پذیره نویسی دوم ETF سبب جذابیت افزون این صندوق برای خریداران می شود. قیمت هر سهم فولاد در تیر ۹۸، ۳۶۸ تومان و در تیر ۹۹ بالای ۱۶۰۰ تومان. کلا ۲۰۹ میلیارد سهم است و ۲۶ درصد شناور دارد. اگر خواهان سبد بلندمدتی هستید، فولاد یکی از گزینه های خوب برای این سبد خواهد بود. این سهم فعلا EPS بالای ۵۹۰ را ثبت کرده است. فولاد ۳۰۰۰ تومانی در پاییز ۹۹ در دسترس خواهد بود.صندوق پذیره نویسی دوم ETF

تابلو صندوق پذیره نویسی اول ETF که قیمت هر بلوک بیش از ۳۴۰۰۰ تومان شده است

جزییات صندوق واسطه گری مالی یکم در این لینک در دسترس است.

در کلیه عرضه اولیه های سال ۹۹ شرکت کنید و تا تابستان سال ۱۴۰۰ شمسی، فروشنده سهم خود نباشید. بیش از ۶۰ میلیون ایرانی کد بورس دارند و احتمالا شاخص کل بورس ایران تا اسفند۹۹ بالای ۲.۵ میلیون واحد تثبیت شود. در کلیه صندوق های پذیره نویسی ETF شرکت کرده و سهامداری کنید. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است.

سعی کنید برای اینکه با قطعی سرورهای کارگزاری ها به دلیل حجم بالای تقاضای هموطنان مواجه نشوید، از چند کارگزاری، کد معاملات آنلاین بگیرید. شما می توانید از همه ۱۰۷ کارگزاری رسمی کشور، کد آنلاین بگیرید. اما کد بورس مثل کد ملی، فقط یک بار برای شما صادر می شود.

منبع: روزیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا