بورس

بررسی وضعیت مالی ۹ بانک بورسی

آخرین صورت‌های مالی منتشر شده بانک‌ها نشان می‌دهد؛ ۹ بانک بورسی در مجموع حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. برای درک بهتر این عدد خوب است بدانید کل درآمد نفتی کشور در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۹، ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین صورت‌های مالی منتشر شده بانک‌ها در سامانه کدال مربوط به ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ است. در ادامه لیست ۹ بانک دارای زیان انباشته به همراه میزان زیان و وضعیت دارایی و بدهی آن‌ها آمده است. تجارت‌نیوز به محض انتشار صورت‌های مالی سالانه بانک‌ها( ۱۲ ماهه منتهی به پایان ۹۹) اطلاعات بیشتر را منتشر می‌کند.

صادرات

آخرین صورت مالی منتشر شده (منتهی به پایان آذرسال جاری) این بانک حاکی از آن است که بانک صادرات، ۴۳۳٫۸ هزار میلیارد تومان دارایی و در مقابل ۴۱۱٫۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
بانک صادرات ابتدای دوره مالی خود (پایان سال ۹۸) هشت هزار و ۱۹ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. طی ۹ ماه ابتدای امسال موفق شده ۶۰ درصد از این زیان را جبران کند. با این حال بانک صادرات هنوز هم سه هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

تجارت

بررسی صورت‌ مالی منتشر شده ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۹ بانک تجارت نشان می‌دهد ابتدای دوره این بانک ۱۰ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. در طول دوره با این که موفق شده شش هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان از این زیان را جبران کند اما پایان دوره همچنان چهارهزار و ۴۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته برای آن باقی مانده است.

جمع دارایی‌های بانک تجارت در پایان آذر ماه امسال به ۳۳۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان رسیده، این درحالی است که پایان اسفند ۹۸ مجموع دارایی‌های آن ۲۴۸ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان بوده است.

سرمایه

براساس صورت‌مالی منتشر شده بانک سرمایه در سامانه جامع ناشران (کدال) پایان اسفند سال ۹۸ این بانک ۲۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

طی این ۹ ماه، پنج هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان دیگر هم بر زیانش افزوده شده و این زیان تا پایان آذر ماه سال جاری به ۳۲ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان رسیده است. درحالی که سرمایه ثبت شده این بانک تنها ۴۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین در حال حاضر زیان بانک سرمایه بیش از ۸۲ برابر سرمایه‌اش است.

شهر

بر اساس صورت‌ مالی منتشر شده، بانک شهر در ابتدای دوره ۹ ماهه، ۱۹ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. در طی دوره، این بانک نه‌تنها موفق به کسب سود برای جبران بخشی از زیان انباشته‌اش نشده، بلکه دو هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان دیگر هم زیان به بار آورده است.

بنابراین زیان انباشته بانک شهر پایان آذر ماه سال جاری به رقم ۲۱ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

ایران زمین

بخش مربوط به سود و زیان در صورت‌مالی ۹ ماهه بانک ایران زمین نشان می‌دهد این بانک در حال حاضر بیش از ۲۸ برابر سرمایه ثبت شده‌اش زیان انباشته دارد.

مبلغ زیان انباشته بانک تا پایان آذر ماه سال جاری ۱۱ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان شده است. یعنی رقمی حدود سه ماه یارانه نقدی کل مردم ایران!

دی

همچنین در دوره ۹ ماه ابتدای امسال، این بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است و در طول فروردین تا پایان آذر ماه موفق شده با کسب حدود سه هزار میلیارد تومان سود، بخش کوچکی از زیان انباشته خود را جبران کند.

با این حساب در پایان آذر ماه امسال زیان انباشته بانک دی به ۷٫۸ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. این حجم زیان برای تاسیس دوبانک به بزرگی بانک کارآفرین کافی است.

گردشگری

در آخرین ترازنامه منتشر شده بانک گردشگری، این بانک ۱۸ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. البته به نظر می‌رسد مدتی طولانی زمان برده تا بانک بتواند زیان خود را کاهش داده و به این رقم برساند.

پایان سال ۹۷ این بانک ۲۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته داشته که تا پایان سال ۹۸ آن را به ۲۳۴ میلیارد تومان رسانده است.

صورت مالی منتهی به پایان خرداد ۹۹ نشان می‌داد در سه ماهه ابتدایی امسال بانک گردشگری توانسته زیان انباشته خود را تقریبا نصف کند و به رقم ۱۲۶ میلیارد تومان برساند.

تا پایان شش ماهه ابتدایی امسال هم مبلغ زیان انباشته به ۷۵ میلیارد تومان رسید و حالا با گذشت ۹ ماه از سال، مبلغ این زیان ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده است.

رفاه کارگران

آخرین صورت مالی منتشر شده بانک رفاه ( ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۹) نشان می‌دهد زیان انباشته این بانک طی ۹ ماهه ابتدایی امسال ۹۳ درصد کاهش یافته، با این حال هنوز هم صفر نشده و در حال حاضر بانک رفاه ۸۴ میلیارد و ۸۶۳ میلیون تومان زیان انباشته دارد.

در حال حاضر این بانک ۱۵۴ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان بدهی دارد که بیشتر آن ناشی از افزایش سپرده‌ها بوده است. در طرف دیگر هم ۱۶۳ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان دارایی دارد که وصول مطالبات از بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در رشد آن بیشترین تاثیر را داشته است. بنابراین تا پایان آذر ماه ۹۹ ، دارایی بانک رفاه ۹ هزار و ۶۶ میلیارد تومان بیش از دارایی‌های آن است.

پارسیان

آخرین صورت مالی منتشر شده پارسیان مربوط به شش ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری است. بر اساس همین صورت مالی، پارسیان سه هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

تا پایان شش ماه ابتدایی امسال دارایی این بانک به ۱۸۳ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. عمده این افزایش دارایی ناشی از رشد «تسهیلات اعطایی به اشخاص دولتی به غیر از بانک‌ها» بوده است. بدهی آن هم در این ترازنامه ۱۷۰ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان اعلام شده که ظاهرا بیشتر تحت تاثیر افزایش «سپرده‌های دیداری» بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا