اجتماعی

برنامه دولت برای جیره بندی آب چیست؟

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با وجود گرمای بیشتر هوا نسبت به سال‌های گذشته، برنامه‌ای برای قطع یا جیره‌بندی آب نداریم.

به گزارش روند بازار، حمیدرضا جانباز، روز یکشنبه در نشست خبری با محوریت تامین آب و برق کشور در ستاد وزارت نیرو افزود: تلاش ما از شش تا هفت سال گذشته این بوده که به جای اعمال قطعی یا جیره‌بندی آب، موضوع کمبود آب را با اعمال مدیریت فشار و نیز افزایش حجم مخازن مدیریت کنیم.

وی درباره وضعیت بارش‌ها گفت: امسال به لحاظ بارشی و درجه حرارت، سال خاصی در کشور است؛ به گونه‌ای که در شش حوضه اصلی آبریز، شاهد کاهش بارش هستیم به طوری که بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد کاهش یافته و نسبت به دوره بلندمدت ۳۷درصد کاهش اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: بیشترین کاهش بارش در حوضه شرق کشور و فلات مرکزی با ۵۳ درصد به وقوع پیوسته و کمترین بارش نیز در حوضه شمال غرب و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با حدود ۱۳ درصد است.

جانباز افزود: علاوه بر کاهش بارش در کشور، افزایش بی‌رویه و زودرس دما نیز موجب نگرانی‌هایی شده که مشکلاتی را در تابستان امسال به وجود آورده است.

وی ادامه داد: افزایش یا کاهش دمای هوا بر روی فعالیت کولرهای آبی اثر گذار است زیرا کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند و هرچه هوا خنک‌تر باشد این مصرف کاهش می‌یابد که می‌تواند بر روند تامین آب اثرگذار باشد.

کاهش ۶۰ درصدی ورودی به سدهای کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در باره شرایط سدهای تامین آب شرب گفت: تامین آب شرب حدود ۵۰۰ شهر و به‌طور دقیق ۴۶۷ شهر وابسته به منابع آب سدها هستند، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته و میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش دارد.

جانباز ادامه داد: تابستان امسال در برخی از استان‌ها وضعیت سختی وجود دارد که منجر به ناپایداری تامین آب در سطح شهرها شده است.

وی درباره تنش آبی گفت: اگر میزان تولید و مصرف آب برابر باشد وضعیت تنش آبی اطلاق می‌شود براین اساس در حال حاضر ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند به این معنا که مصرف بالاتری از میزان تولید دارند.

به گفته جانباز، در سال‌های گذشته رقم شهرهای دارای تنش بسیار بالاتر بود به‌طوری که در سال‌ ۹۴ حدود ۲۸۵ شهر در وضعیت قرمز تامین آب بودند.

وی در باره طرح‌ های در دست اجرا برای مقابله با تابستان سخت، افزود: پروژه و برنامه‌های مختلفی را برای پایداری و ارتقای کیفی آب در نقاط مختلف کشور اتخاذ کردیم که عمده‌ آنها مربوط به بازسازی، افزایش حجم مخازن ذخیره، ارتقای کیفی، نمک‌زدایی آب شرب و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار است.

بیش از ۸ هزار روستا آبرسانی سیار می شوند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در جایی که امکانات موجود نباشد، مجبور به استفاده از برنامه آبرسانی سیار هستیم و براین اساس تابستان امسال هشت هزار و ۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا