اقتصادی

بزرگترین تولیدکنندگان طلای جهان کدام کشورها هستند؟

بنا به اعلام سایت «Elements» اگرچه استخراج طلا هزاران سال است که وجود دارد و تخمین زده می‌شود که تقریباً ۸۶ درصد از کل طلای موجود بر روی زمین طی ۲۰۰ سال گذشته استخراج شده است.

به گزارش روند بازار، العربی الجدید نوشت: با بکارگیری تکنیک‌های نوین اکتشاف و استخراج از معادن، تولید جهانی طلا از قرن نوزدهم میلادی رشد چشمگیری داشته است.

فرآیند تولید عمده طلا در تاریخ مدرن در سال ۱۸۴۸ میلادی در کالیفرنیا آغاز شد، زمانی که «جیمز مارشال» طلا را در دره ساکرامنتو کشف کرد. با انتشار اخبار، هزاران مهاجر در جستجوی طلا به کالیفرنیا هجوم آوردند و به نوشته Elements تا سال ۱۸۵۵ میلادی از این معدن حدود ۲ میلیارد دلار طلا استخراج کردند.

ایالات متحده امریکا، استرالیا و روسیه (به طور متناوب) سه تولیدکننده بزرگ طلا تا دهه ۱۸۹۰ میلادی بودند. سپس آفریقای جنوبی به لطف یک اکتشاف عظیم در حوضه Witwatersrand که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین معادن طلا در جهان شناخته می‌شود، در جایگاه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا قرار دارد.

تولید سالانه طلا در آفریقای جنوبی در سال ۱۹۷۰ با ۱۰۰۲ تن به اوج خود رسید که بیشترین مقدار طلای تولید شده توسط هر کشور در یک سال بود.

با افزایش قیمت طلا از دهه ۱۹۸۰، تولید جهانی طلا به طور فزاینده‌ای گسترش یافت، تا سال ۲۰۰۷ میلادی چین بزرگترین کشور تولید کننده طلا در جهان بود و امروزه مقدار زیادی طلا در بیش از ۴۰ کشور جهان استخراج می‌شود.

حدود ۳۱ درصد از تولید جهانی طلا در سال ۲۰۲۲ میلادی در سه کشور چین، روسیه و استرالیا انجام شد که هر کدام بیش از ۳۰۰ تن از این فلز گرانبها را تولید می‌کنند.

اینفوگرافیک بزرگترین تولیدکنندگان طلای جهان

کشور‌های آمریکای شمالی، کانادا، ایالات متحده امریکا و مکزیک جزء شش تولیدکننده بزرگ طلا هستند و مجموعا ۱۶ درصد از کل طلا را تشکیل می‌دهند. به گزارش Elements، ایالت نوادا به تنهایی ۷۲ درصد از تولید طلای امریکا را تشکیل می‌دهد و میزبان بزرگترین مجتمع معدن طلای جهان (شامل شش معدن) متعلق به شرکت معدن طلای نوادا است.

در عین حال، افریقای جنوبی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱۰ تُن طلا تولید کرد که نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی که تولید طلای این کشور ۴۳۰ تُن بود، ۷۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد

موضوع جالب توجه آن است که دو تولیدکننده کوچکتر طلا یعنی ازبکستان و اندونزی، به ترتیب میزبان دومین و سومین عملیات بزرگ استخراج طلا در جهان هستند.

قیمت طلا طی سال گذشته بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در هر اونس بود که بالاترین رکورد برای شرکت‌های معدنی بود

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، انتظار می‌رود تولید طلای استخراج شده در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد واز رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ (۳۳۰۰ تن) فراتر رود که در نتیجه توسعه پروژه‌های موجود در آمریکای شمالی است. در صورت ادامه افزایش قیمت طلا، فرصت‌های تولید آن هم بیشتر خواهد شد.

منبع: تابناک

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا