ورزش

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در تاریخ فوتبال

اخبار صنعت چرم و کفش – فکر نکنید شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا برای نیمار فقط با اشک و حسرت همراه بود، او تنها با حضور در نبردِ لیسبون مقابل بایرن‌مونیخ، شرکت پوما را به عقد قراردادی نجومی برای کفش‌هایش ترغیب کرد. این شرکت آلمانی تصمیم گرفت قراردادی به ارزش ۲۳ میلیون پوند با نیمار امضا کند که رکورد قرارداد کفش در دنیای فوتبال است. نشریه «سان» به این بهانه بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در تاریخ فوتبال را بررسی کرده است.

۱. نیمار (۲۳ میلیون پوند)
ستاره پرسروصدای برزیلی برای بستن قرارداد بزرگ با پوما، نایکی را کنار گذاشت. مدت زمان قرارداد ۲۳ میلیون پوندی نیمار با پوما مشخص نشده اما قرارداد قبلی او با نایکی ۱۱ ساله و ارزش آن به اندازه نیمی از قرارداد با پوما بود. نیمار بعد از عقد این قرارداد بزرگ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من با تماشای فیلم‌های افسانه‌های بزرگ فوتبال مثل پله، کرویف، اوزه‌بیو و مارادونا که همگی با کفش‌های پوما بازی می‌کردند، بزرگ شده‌ام. به همین دلایل، از امروز به بعد این افتخار را دارم که به برندی که به بزرگ‌ترین اسطوره‌های فوتبال کمک کرد به چنین جایگاهی برسند، می‌پیوندم.»

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۲. لیونل مسی (۱۸ میلیون پوند)
دومین فوتبالیستی که درآمدش میلیاردی شد، حالا به رده دوم بازیکنانی رفته که بالاترین قرارداد کفش را در تاریخ فوتبال امضا کرده‌اند. سال ۲۰۱۷ آخرین قرارداد لیونل مسی با آدیداس امضا شد و نکته جالب این قرارداد مادام‌العمر بودنِ آن بود. مسی تبدیل به اولین فوتبالیستی شد که یک برند معروف کفش‌هایی با زیربرندی تحت نام او تولید می‌کند. «آدیداس مسی» نام کفش‌های ستاره بارسلوناست. وقتی مسی کفش‌هایش را آویخت، از قرارداد با آدیداس می‌تواند همان اندازه سود ببرد که حالا می‌برد، درست مثل «ایر جردن» که زیرمجموعه نایکی است، برای مایکل جردن.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۳. کریستیانو رونالدو (۱۵ میلیون پوند)
زمانی قرارداد کریستیانو رونالدو برای تأمین کفش‌هایش بالاترین بود اما حالا نیمار سالانه ۸ میلیون پوند بیشتر از ستاره فعلی یوونتوس دریافت می‌کند. با این حال رونالدو می‌تواند مطمئن باشد که مدت زمان قراردادش خیلی خیلی بیشتر از نیمار است. در واقع CR۷ قراردادی با نایکی امضا کرده که برای مادام‌العمر بودنِ آن ۷۸۰ میلیون پوند می‌گیرد. رونالدو به همراه مایکل جردن و لبرون جیمز فوق‌ستاره‌های NBA، سه ورزشکاری هستند که با نایکی قرارداد ابدی دارند.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۴. کیلیان امباپه (۱۴ میلیون پوند)
پسر محبوب نایکی است. سال گذشته کیلیان امباپه در دوراهی انتخاب بین نایکی و آدیداس قرار گرفت. او سال ۲۰۱۹ قراردادی ۱۰ ساله به ارزش حدوداً ۱۴۰ میلیون پوند با نایکی منعقد کرد. تا زمانی که او در لیگ‌های معتبر بازی کند این قرارداد فعال خواهد بود. گفته می‌شود ستاره پاری‌سن‌ژرمن به‌دلیل اینکه ستاره محبوبش رونالدو با نایکی همکاری می‌کند، این شرکت را به آدیداس ترجیح داده است. شاید او قرارداد نیمار را در آینده به چالش بکشد.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۵. ماریو بالوتلی (۵ میلیون پوند)
سال ۲۰۱۴ و زمانی که در میلان بازی می‌کرد، در بالاترین سطح خودش قرار گرفت. ماریو بالوتلی که ملی‌پوش ایتالیا و یکی از استعدادهای برتر آتزوری بود، بعد از اتمام قراردادش با نایکی، قراردادی ۱۰ ساله با پوما امضا کرد که برای آن سالانه ۵ میلیون پوند دریافت می‌کند. او در حال حاضر بازیکن برشاست، تیمی که به سری B سقوط کرده. به همین دلیل ماریو تلاش می‌کند به زودی تیمش را عوض کند.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۶. گرت بیل (۴ میلیون پوند)
جادوگر ولزی که اخیراً به صورت قرضی به تاتنهام پیوسته، سالانه ۱۸ میلیون پوند حقوق از رئال‌مادرید دریافت می‌کند. او قراردادهای مهمی با اسپانسرهایی مثل EA Sports هم دارد اما یکی از مهم‌ترین قراردادهایش، قراردادی برای کفش‌هایش است که با آدیداس بسته. او ۴ میلیون پوند سالانه از آدیداس پول می‌گیرد که برای درآوردن هزینه گلف بازی کردنش کافی است!

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۷. آنتوان گریزمن (۳,۵ میلیون پوند)
سال ۲۰۱۵ آنتوان گریزمن در اوج قراردادی برای کفش‌هایش با پوما امضا کرد، قراردادی که برای آن سالانه ۳,۵ میلیون پوند دریافت می‌کند. سال گذشته پوما برای اینکه سوپراستار پیشین اتلتیکو و فعلی بارسلونا ۱۰ سال است محصولات آنها را می‌پوشد، استوکی به نام «Future ۴.۱ NETFIT Grizi» به صورت محدود و با قیمت ۲۲۹ پوند تولید کرد. گریزمن تا زمانی که نیمار با پوما قرارداد بست، اصلی‌ترین ستاره‌ای بود که با این شرکت آلمانی همکاری می‌کرد.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۸. پل پوگبا (۳ میلیون پوند)
پل پوگبا هافبک منچستریونایتد قراردادی با آدیداس دارد که برای آن هر سال ۳ میلیون پوند از این شرکت دریافت می‌کند. او نه تنها در هر تبلیغ تلویزیونی از استوک‌های آدیداس حضور دارد، بلکه چهره‌اش روی بیلبورد جدیدترین استوک‌ها و کفش‌ها به چشم می‌خورد. قرارداد ۱۰ ساله‌ای که پوگبا با آدیداس دارد ۳۰ میلیون پوندی است و تا سال ۲۰۲۴ منقضی نخواهد شد. نایکی هم خیلی تمایل داشت با پوگبا همکاری کند اما او آدیداس را انتخاب کرد.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۹. مارکو وراتی (۲,۵ میلیون پوند)
قرارداد مارکو وراتی هافبک ایتالیایی پاری‌سن‌ژرمن با پوما سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و از آن زمان او استوک‌های پوما به نام «evoTOUCH» را در تمرینات پوشید. سرانجام او قراردادی خوب با پوما بست و استوک‌های «Hypervenom Phantom III» را به خودش اختصاص داد. مدت زمان قرارداد وراتی با پوما مشخص نیست اما مشخص است که هر سال ۲,۵ میلیون پوند بابت این قرارداد دریافت می‌کند.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

۱۰. محمد صلاح (۲,۵ میلیون پوند)
ستاره مصری لیورپول تبدیل به یکی از چهره‌های مهم و پرفروش در بازی فوتبال، به‌ویژه در آفریقا و خاورمیانه شده است. او در کنار معاملات پرسودی که با پپسی و وودافون داشته، توسط آدیداس هم حمایت مالی می‌شود. مو صلاح قراردادی با آدیداس بسته و استوک‌های «X۱۸» را می‌پوشد که در ازای آن هم پول خوبی می‌گیرد. سالانه ۲,۵ میلیون پوند بابت این قرارداد به حساب صلاح واریز می‌شود.

بزرگ‌ترین قراردادهای کفش در دنیای فوتبال؛ استوک‌های پُرپول

خبرورزشی/ شهراد باغستانی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا