اقتصادی

اختصاص بسته اعتباری به فرزندان بازنشستگان

حمید رضا شیخی: صندوق بازنشستگی کشوری در قالب طرح حمپاد اقدام به ارائه بسته‌های اعتباری داشته. به نوعی این بسته اعتباری حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رادیو ایران در برنامه سلام صبح بخیر با آقای حمید رضا شیخی، معاون مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان بازنشستگی کشوری گفتگویی داشته که به شرح ذیل می باشد:

سوال: در رابطه با وام حمپاد می‌فرمایید که چیست؟

شیخی: در ادامه ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به بازنشستگان عزیز، صندوق بازنشستگی کشوری چند سال است که برای بازنشستگانی که فرزندانشان در حال تحصیل هستند و دغدغه تامین هزینه‌های تحصیلی را دارند بسته‌های اعتباری را اختصاص دادند و در قالب یک طرح حمپاد اقدام به ارائه این بسته‌های اعتباری داشتند. به نوعی این بسته اعتباری حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری است. مبلغ آن هم امسال تفاوتی با سنوات گذشته داریم، یکی در بحث میزان تسهیلاتی که ارائه می‌دهیم یعنی در دوره مقطع کارشناسی ارشد میزان اعتباری که اختصاص به این عزیزان دادیم ۶ میلیون تومان است و برای دوره دکتری ۸ میلیون تومان است و یک افزایش ۵۰ درصدی داریم.

سوال: فرقی نمیکند چه بازنشسته باشد چه فرزندشان؟

شیخی: فرقی نمی‌کند هم خود بازنشستگان عزیز که در حال تحصیل هستند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و هم فرزندانشان، به صورت همزمان اگر خانواده‌ای هستند که هم بازنشسته در حال تحصیل هستند و هم فرزندانشان هر کدام می‌توانند به صورت جداگانه از این وام استفاده کنند.

سوال: کسانی که بازنشسته فوت شده و ورثه آن‌ها وظیفه بگیر صندوق بازنشستگی هستند به چه صورت است؟

شیخی: فعلاً به این عزیزان اعتباری اختصاص داده نشده، ولی پیگیر هستیم از بانک عامل پرداخت این اعتبار که بانک صادرات است برای این عزیزان همه اعتباری اختصاص دهیم که بتوانند استفاده کنند. یک ویژگی این طرح جدید نسبت به سنوات گذشته را خدمت شما عرض کنم، ما سنوات گذشته پرداخت تسهیلات اعتباری به صورت فصلی بود یعنی هر ۲ تا ۳ ماه یکبار تسهیلات ارائه می‌دادیم امسال تفاوتی که کرده ما به صورت مستمر و ماهانه این تسهیلات را در اختیار عزیزان قرار میدهیم یعنی هر زمانی که واجد شرایط دریافت این بسته اعتباری باشند متقاضیان میتوانند ثبت نام انجام دهند و با بارگذاری مدارک و مستنداتی که مدنظر صندوق است می‌توانند از این اعتبار استفاده کنند.

سوال: بازپرداخت و سود تسهیلات به چه صورت است؟

شیخی: تسهیلات اعتباری در قالب وام قرض الحسنه است که کارمزد ۴ درصد دارد و اقساط ۳۶ ماهه یعنی ما برای وام دوره کارشناسی ارشد که ۶ میلیون تومان است اقساط وام ماهیانه ۱۸۰ هزار تومان است و برای دوره دکترا که مبلغ وام ۸ میلیون تومان است اقساط ماهیانه ۲۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سوال: برای این مبلغ ۶ تومان و ۸ تومان که دوستان ضامن نمی‌خواهند؟

شیخی: خوشبختانه این مشکل را هم صندوق حل کرده که نیاز به ضامن نیست یعنی خود صندوق بازنشستگی ضمانت این عزیزان را می‌کند و به صورت ماهیانه از حقوق بازنشسته عزیز کسر می‌کند.

سوال: اگر این تسهیلات را دریافت کنند، احیانا اگر تسهیلات دیگری برای این عزیزان در نظر گرفته شود محروم می‌شوند؟ به طور مثال الان ما ثبت نام وام بازنشستگی داشتیم از ابتدای این هفته، اگر بازنشسته‌ای خودش و یا فرزندش بخواهد از این تسهیلات استفاده کند، از گرفتن آن تسهیلات بازنشستگی محروم می‌شود یا خیر؟

شیخی: نه این طور نیست ما اعتباری که اختصاص می‌دهیم به هر بازنشسته عزیز شامل همه طرح‌هایی است که ما در صندوق بازنشستگی در حال ارائه هستیم فقط تنها شرط بحث پرداخت این اعتبار، میزان خالص دریافتی است که توان بازپرداخت این اعتبار و وام‌ها را بازنشستگان عزیز داشته باشند وگرنه از این بابت محدودیتی ندارد یعنی یک بازنشسته میتواند همزمان از وام حمپاد و وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی هم استفاده کنند و بعضی از تسهیلات اعتباری خرید کالا‌هایی است که ما برای عزیزان برنامه ریزی کردیم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

سوال: sabasrm.ir درست است؟

شیخی: بله درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی است که متقاضیان می‌توانند وارد این سامانه شوند ودر قسمت طرح حمپاد اقدام به ثبت نام کنند خیلی هم فرآیند ساده‌ای برای استفاده دارد که بازنشستگان هم زمان زیادی نیاز نیست که به این موضوع اختصاص دهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا