اقتصادی

بشنوید | بورس برمی‌گردد؛ به اواخر اصلاح نزدیک شده‌ایم

افت اخیر بورس تهران به طور ناگهانی و با سرعت بالا بود؛ به طوری که کمتر کسی توانسته طی این مدت خودش را از این افت حفظ کند و تصمیم به موقعی بگیرد.

روند بازار – به گزارش خبرآنلاین، پارسا هروی تحلیلگر بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس تهران و افتی که طی چند روز گذشته در این بازار رخ داده، گفت: شاخص بورس تهران طی چند روز گذشته حدود ۱۵ درصد اصلاح داشته است. اگر بخواهیم به نمادهای بزرگ تر و لیدر بازار نگاه کنیم، مثل گروه فلزات اساسی، مثل پتروشیمی ها و پالایشی‌ها، اصلاح آن‌ها در حد ۲۵ الی ۳۰ درصد بوده است. اگر بخواهیم به گروه‌های کوچک‌تر نگاه کنیم مثل گروه دارویی یا زراعتی، عموما اصلاح عمیق تری داشته اند و در حد ۴۰ الی ۵۰ درصد اصلاح کرده‌اند. طبیعتا در این اصلاح برخی از تصمیمات اشتباه مسئولان دخیل بوده اما به هر حال بورس بازار پرنوسانی است و به چنین اصلاحی احتیاج داشت.
وی ادامه داد: اگر به شاخص بورس تهران نگاه کنید در سال ۹۹ بیش از ۴ برابر رشد کرده بود. طبیعی است بازار وقتی با چنین سرعتی رشد کند باید نوسان منفی هم داشته باشد. این نوسان در ذات بازار است. توصیه ای که من همیشه به مردم می کنم این است که با همه سرمایه نباید وارد بورس شویم و اگر هم سرمایه وارد بورس می کنیم نباید بر اساس وام و اعتبار باشد. بورس یک بازار بلند مدتی محسوب می شود و در کوتاه مدت شاید قابل پیش بینی نباشد و نوسانات قابل توجهی دارد.
پارسا هروی گفت: اگر بخواهم بازار فعلی را مقایسه کنم، به نظرم بهترین مقایسه، با شرایط مهر سال ۹۷ است که آن زمان هم بازار اصلاح قابل توجهی داشت. اما شرایط فعلی با آن زمان مقداری متفاوت است. در مهرماه سال ۹۷ نرخ دلار کاهشی بود و نرخ فلزات اساسی هم کاهشی بود. اما در شرایط حال حاضر نرخ دلار نیمایی افزایشی است و به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده و نرخ فلزات جهانی هم رو به بالاست.
او در پایان گفت: با توجه به اصلاحی که طی مدت اخیر داشتیم، خیلی از نمادها به محدوده جذابی رسیده اند و از طرفی هم اگر به شاخص کل نگاه کنیم در محدوده یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد الی یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد محدوده حمایتی مناسبی است و فکر می کنم اواسط هفته که بازار به آن محدوده می رسد مجددا شاهد بازگشت بازار باشیم و بورس می تواند به یک رشد معقول و خوبی دست پیدا کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا