بورس

افت بازار در روز صدور فرمان بورسی جدید / دلیل بلاتکلیفی بورس تهران چیست؟

بورس تهران این هفته در شرایطی به کار خود پایان داد که به باور اغلب کارشناسان بلاتکلیفی بورس کماکان ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران این هفته در شرایطی به کار خود پایان داد که به باور اغلب کارشناسان بلاتکلیفی بورس کماکان ادامه‌دار خواهد بود.

بورس تهران امروز ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ با افتی بیش از ۳ هزار واحدی به کار خود در هفته سوم این ماه پایان داد.

افت سه هزار و ۴۷۲ واحدی شاخص کل باعث شد تا رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی بر تابلوهای بازار سرمایه ثبت شود. شاخص‌ هم‌وزن هم به تبعیت از شاخص کل به روند نزولی خود در هفته‌های اخیر ادامه داد و در محدوده ۳۸۹ هزار واحدی تثبیت شد.

دلیل بلاتکلیفی بورس چیست؟

اغلب کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند بورس تحت تاثیر دور اخیر مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته است. برخی نیز با اشاره به نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد اعتقاد دارند ریزش قیمت دلار سبب‌ساز افت امروز شاخص کل بود. اما به طور کلی بلاتکلیفی بورس در هفته‌های اخیر، خصوصا در روزهای گذشته را تحت تاثیر وضعیت برجام و نوسانات بی‌قاعده نرخ ارز می‌دانند.

فرمان جدید رئیسی

امروز خبری همزمان با معاملات بورس مبنی بر صدور دستور جدیدی از سوی ابراهیم رئیسی برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه منتشر شد. خبری که اتفاقا برخلاف تصور اولیه، می‌تواند موجبات نگرانی سهامداران را فراهم آورد. به باور اغلب صاحب‌نظران بورسی و اقتصاددانان اینگونه دستورات سیاسیون با وجود ظاهر جذابش، تاثیرات نامطلوبی بر بخش‌های مختلف اقتصاد گذاشته است.

در مورد اخیر نیز که رئیسی دستوری مبنی بر ایجاد ثبات و شفافیت در بازار را صادر کرده بار دیگر سهامداران را نگران کرده است. تجربه نیز نشان داده هرگاه فرمانی از این دست صادر شده تاثیر عکس در بازار داشته و موجبات ناپایداری وضعیت کلی بورس شده است.

ماجرای تغییرات بی‌حساب و کتاب نرخ بهره

البته برخی معتقدند سیاستگذاری بانک مرکزی و دولت در زمینه تعیین نرخ بهره بین بانکی هم عامل دیگری برای بلاتکلیفی بورس است. شاهد این مدعی نیز رشد بلافصل نرخ بهره از ابتدای سال تا پیش از مرداد و تغییر مسیر ناگهانی و بی‌دلیل این روند از ابتدای ماه جاری است. بسیاری از اقتصاددانان اعتقاد دارند اعتراضات بورسی‌ها به نقض وعده خاندوزی مبنی بر تثبیت نرخ بهره باعث تغییر سیاست بانک مرکزی در این زمینه شد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا چنین رویه‌ای در تعیین سیاست‌های پولی کشور می‌تواند منجر به تحقق فرمان بورسی رئیسی به خاندوزی شود یا خیر؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا