کسب و کار

بهترین روش زهکشی گلدان

اگر به تازگی شروع به پرورش گل و گیاه کرده باشید، ممکن است با اهمیت زهکشی آشنا نباشید. اما این را بدانید که اختلال در فرایند زهکشی می تواند سلامت گیاهان شما را به خطر اندازد.

زهکشی چیست؟

ایجاد زهکشی به این معناست که شرایطی برای گیاه ایجاد شود که آب اضافی ناشی از آبیاری از خاک و گلدان خارج شود. چرا که باقی ماندن آب در گلدان باعث نرم شدن و پوسیدگی ریشه های گیاه می شود. برای زهکشی مناسب توجه به دو عامل ضروری است، اول ایجاد سوراخ های زهکشی در گلدان و دوم انتخاب ترکیب خاک مناسب.

بهترین روش برای زهکشی گلدان

بسیاری از گلدان ها دارای سوراخ های آماده برای زهکشی هست اما اگر گلدانی که تهیه کرده اید، ساده ترین و موثرترین راه برای ایجاد زهکشی گلدان سوراخ کردن کف گلدان است. برای این کار کافی است که با توجه به جنس گلدان به وسیله پیچ گوشتی، سیخ، مته یا دریل چند سوراخ کف گلدان ایجاد کنید. گام دوم برای ایجاد زهکشی گلدان انتخاب ترکیبات مناسب برای خاک گلدان است. برای سبک کردن و ایجاد زهکشی مناسب برای خاک می توان از پرلیت، ورمیکولیت و شن و ماسه درشت در ترکیب خاک گلدان استفاده کرد.

بهترین روش برای زهکشی گلدان

اهمیت انتخاب گلدان برای زهکشی

اولین نکته ای که برای خرید گلدان باید در نظر داشت انتخاب اندازه مناسب است. سایز گلدان باید متناسب با اندازه گیاه باشد. اگر گلدان خیلی بزرگ تر از گیاه باشد، به خاطر حجم زیاد خاک  آبیاری بیش از میزان نیاز گیاه انجام می شود و گیاه دچار پوسیدگی می شود. همچنین اگر گلدان برای گیاه کوچک باشد، آب به سرعت از گلدان خارج می شود و خاک گلدان زود به زود خشک می شود، بنابراین آبیاری باید به طور مداوم انجام شود تا گیاه بر اثر کم آبی خشک نشود. در ادامه شما را با زهکشی برخی از پرفروش ترین انواع گلدان آشنا می کنیم.

ایجاد زهکشی برای گلدان پلاستیکی

گلدان های پلاستیکی از پراستفاده ترین انواع گلدان هستند و به راحتی می توانید کف آنها را برای ایجاد زهکشی سوراخ کنید. البته توجه داشته باشید که این گلدان ها به خاطر جنس بدنه امکان عبور هوا و چرخش هوا در گلدان را نمی دهند. به همین دلیل می توانید با ایجاد چند سوراخ اضافی عملکرد هوارسانی به ریشه های گیاه را بهبود ببخشید.

ایجاد زهکشی برای گلدان پلاستیکی

ایجاد زهکشی برای گلدان فلزی

گلدان های فلزی در مجاورت گرما حرارت زیادی را به خود جذب می کنند و به علاوه این گلدان ها فاقد زهکشی مناسب و بدنه نفوذ پذیر هستند. به همین دلیل برای کاشت گیاه توصیه نمی شوند. اگر اصرار به استفاده از گلدان های فلزی دارید، بهتر است گیاه را در گلدانی دیگر بکارید سپس آن را داخل گلدان فلزی قرار دهید.

ایجاد زهکشی برای گلدان سرامیکی

گلدان های سرامیکی هنگام ساخت حرارت بالایی را تحمل می کنند به همین دلیل تخلخل دیواره های خود را از می دهند. در گلدان های سرامیکی نیز می توانید مانند گلدان پلاستیکی با ایجاد سوراخ های اضافی در کف گلدان، علاوه بر ایجاد زهکشی، گردش هوا را بهبود ببخشید.

نکات مهم برای ایجاد زهکشی

زهکشی کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست اما توجه به برخی نکات برای ایجاد زهکشی گلدان ضروری است. این موارد با با هم مرور میکنیم:

  1. برای جلوگیری از فشرده شدن خاک در کف گلدان، بهتر است چند سانت از کف گلدان را با سنگریزه یا شن و ماسه درشت پر کنید.
  2. از سبک و مناسب بودن خاک گلدان خود اطمینان حاصل کنید.
  3. سوراخ های زهکشی را به طور پراکنده و با فاصله ایجاد کنید تا آب به طور یکنواخت از گلدان خارج شود.
  4. تعداد و اندازه سوراخ های گلدان را با توجه به نیاز گیاه به آب حفر کنید.
  5. پس از ایجاد زهکشی، حتما خروج آب از گلدان را بررسی کنید.

در صورت نیاز به خاک مناسب و خرید خاک می توانید از فروشگاه تهران گرولایت اقدام به خرید خاک نمایید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم فواید زهکشی گلدان و نحوه زهکشی انواع گلدان ها را شرح دهیم. همانطور گفته شد زهکشی مرحله بسیار مهمی است و عدم توجه به آن می تواند نتایج خسارت باری برای گیاهان شما داشته باشد. اگر احساس می کنید مهارت کافی برای ایجاد زهکشی گلدان ندارید، حتما از یک فرد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

در صورتیکه نیاز به مشاوره بیشتری دارید می توانید به سایت تهران گرولایت در اینجا که ارایه دهنده انواع محصولات مربوط به کشاورزی می باشد مراجعه نمایید .

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا