اجتماعی

بهترین کشورها برای دوران بازنشستگی

زندگی برای بازنشسته ها در همه جای دنیا به یک شکل نیست. جدا از تفاوت هایی که در بحث شغل، فرهنگ و آداب و رسوم وجود دارد، شرایط و امکاناتی که دولت برای دوران بازنشستگی فراهم می کند هم در هر نقطه دنیا بسیار متفاوت است.

روند بازار – برای مقایسه ی میان امنیت بازنشستگی در کشورهای مختلف، دو وبسایت Natixis Investment Managers و CoreData Research چهار عاملی که بر اساس آن ها میزان رفاه در دوران بازنشستگی سنجیده می شود را مورد بررسی قرار می دهند تا شاخص جهانی بازنشستگی را هر ساله تعیین کنند. این چهار عامل عبارتند از:

  • رفاه مادی: برابری دستمزد، درآمد سالانه، اشتغال
  • سلامت: امید به زندگی، هزینه های سالانه ی درمان، هزینه های درمانی خارج از پوشش بیمه
  • کیفیت زندگی: شادی، کیفیت هوا، آب و بهداشت، تنوع زیستی و محل سکونت، عوامل زیست محیطی
  • امور مالی دوران بازنشستگی: وابستگی مالی در دوران سالمندی، وام های بانکی پرداخت نشده، تورم، نرخ بهره، فشار مالیاتی، اختیار مالی، بدهی های دولتی

۴۴ کشوری که در این شاخص می گنجند، کشورهای پیشرفته ی عضو صندوق بین المللی پول، اعضای سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی و کشورهای بریک (برزیل، روسیه، هند و چین) هستند.

در این گزارش آمده «کشورهایی که رتبه ی کلی بالایی دارند معمولاً از عملکرد خوبی در خصوص زیر شاخص های اقتصادی هم برخوردار هستند» از جمله نیوزلند، سوئیس، استرالیا، کانادا، ایسلند و ایرلند.

در ادامه با ۱۷ کشوری آشنا می شویم که بهترین شرایط و امکانات را برای بازنشستگی در تمام دنیا دارند.

۱۷- ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۷۱ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۷۶ درصد

به دنبال کاهش امتیازات در هر چهار زیر شاخص، کشور آمریکا امسال با دو پله سقوط در این فهرست مواجه شد. زیر شاخص رفاه مادی به دلیل کمتر شدن امتیازات مربوط به برابری دستمزد و درآمد سالانه با کاهش رو به رو شد، گرچه شاخص اشتغال پیشرفت داشت.

۱۶- بریتانیا

بریتانیا یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۵۶ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۵ درصد

کشور بریتانیا امسال هم در جایگاه شانزدهم فهرست قرار گرفت، گرچه به دلیل کاهش امتیازات مربوط به شاخص فشار مالیاتی، در بخش امور مالی دوران بازنشستگی با افت چشمگیری رو به رو شد. پایین بودن امتیازات شاخص های امید به زندگی و هزینه های درمانی تحت پوشش بیمه هم رتبه ی کلی این کشور را در بخش سلامت با کاهش رو به رو کرده.

۱۵- اتریش

اتریش یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۵۴ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۷ درصد

علیرغم پایین بودن امتیازات در بخش های سلامت و رفاه مادی، اتریش در بخش امور مالی دوران بازنشستگی با پیشرفت زیادی رو به رو بوده.

۱۴- جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۶۹ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۷۵ درصد

جمهوری چک در بخش اشتغال، رتبه ی اول و در بخش برابری دستمزد، رتبه ی چهارم را دارد؛ همین مسأله باعث شده امسال امتیازات این کشور در بخش رفاه مادی با پیشرفت رو به رو باشد. جمهوری چک امسال در بخش شادی هم افزایش امتیاز داشته.

۱۳- آلمان

آلمان یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۵۶ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۲ درصد

آلمان در هر چهار زیر شاخص با افت رو به رو بوده. شاخص امور مالی دوران بازنشستگی به دلیل کاهش امتیازات در بخش های فشار مالیاتی، وابستگی مالی در دوران سالمندی و اختیار مالی، افت زیادی داشته.

۱۲- فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۶۲ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۹۲ درصد

فنلاند کماکان بالاترین امتیاز را در بخش شادی در میان تمامی کشورهای این فهرست دارد، مسأله ای که این کشور را از نظر شاخص کیفیت زندگی، در رتبه ی کلی دوم قرار داده.

۱۱- هلند

هلند یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۵۷ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۲ درصد

هلند که پیش از این جزء ۱۰ کشور برتر این فهرست بود، امسال با افت رو به رو بوده، که بخشی از دلیل آن به افت شاخص های کیفیت زندگی و سلامت، از جمله امید به زندگی و عوامل زیست محیطی بوده.

۱۰- لوکزامبورگ

لوکزامبورگ یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۶۰ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۳ درصد

لوکزامبورگ از نظر سلامت در رتبه ی اول قرار دارد که علت آن بالا بودن امتیازات مربوط به زیر شاخص های هزینه های درمانی تحت پوشش بیمه و هزینه های سالانه ی درمان است.

۹- استرالیا

استرالیا یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۷۷ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۱ درصد

استرالیا امسال با سه پله سقوط در فهرست رو به رو بوده که علت آن کاهش امتیازات مربوط به شاخص های کیفیت زندگی و امور مالی دوران بازنشستگی است، گرچه استرالیا کماکان بهترین عملکرد را در بخش امور مالی دوران بازشستگی داشته.

۸- کانادا

کانادا یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۷۳ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۲ درصد

کانادا نمره متوسطی دارد چون امتیاز هیچ کدام از زیر شاخص های آن ها خیلی بالا یا خیلی پایین نیست. با این حال، این کشور امسال تا حدی پیشرفت داشته که بخشی از دلیل آن افزایش امتیازات مربوط به زیر شاخص های برابری دستمزد و اشتغال در بخش رفاه مادی است.

۷- دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۶۰ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۹۳ درصد

دانمارک رتبه ی اول را در بخش کیفیت زندگی دارد، به طوری از نظر تمامی شاخص های شادی، کیفیت هوا، عوامل زیست محیطی و تنوع زیستی، در میان ۱۰ جایگاه برتر قرار دارد.

۶- سوئد

سوئد یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۶۵ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۹ درصد

در مقایسه با سال گذشته، سوئد در بخش های امور مالی دوران بازنشستگی، کیفیت زندگی و سلامت، تا حدودی افت داشته. با این حال، این کشور در بخش رفاه مادی با پیشرفت رو به رو بوده که بخشی از دلیل آن به افزایش امتیازات مربوط به شاخص اشتغال است.

۵- نیوزلند

نیوزلند یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۷۹ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۹ درصد

امسال سومین سالی است که کشور نیوزلند، به دلیل بالا بودن امتیازات مربوط به زیر شاخص های شادی، کیفیت هوا و عوامل زیست محیطی، در جایگاه پنجم این فهرست قرار دارد.

۴- ایرلند

ایرلند یکی از کشورهای مناسب دوران بازنشستگی

شاخص امور مالی زمان بازنشستگی: ۷۲ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۳ درصد

پیشرفت در بخش های امور مالی دوران بازنشستگی و سلامت، کشور ایرلند را امسال در جایگاه چهارم این فهرست قرار داده. با این حال، ایرلند با کاهش امتیاز در زیر شاخص برابری دستمزد رو به رو بوده که این مسأله روی بخش رفاه مادی تأثیر گذاشته.

۳- نروژ

نروژ یکی از کشورهای مناسب بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۵۹ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۹۰ درصد

گرچه نروژ به دلیل پایین بودن امتیازات مربوط به فشار مالیاتی و نرخ بهره، از نظر امور مالی دوران بازشستگی در جایگاه پایینی قرار دارد، اما این کشور اسکاندیناوی در بخش سلامت عملکرد قوی ای داشته که شامل طول عمر، هزینه های سالانه ی درمان و هزینه های درمانی تحت پوشش بیمه می شود.

۲- سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای مناسب بازنشستگی

شاخص امور مالی زمان بازنشستگی: ۷۷ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۹۱ درصد

سوئیس که سال گذشته رتبه ی اول این فهرست را در اختیار داشت، امسال با یک پله سقوط، در جایگاه دوم قرار گرفته، اما کماکان تنها کشوری محسوب می شود از نظر رفاه مادی، امور مالی زمان بازنشستگی، کیفیت زندگی و سلامت، در جمع ۱۰ جایگاه برتر قرار دارد. سوئیس از نظر شاخص شادی در جایگاه ششم قرار دارد.

۱- ایسلند

ایسلند یکی از کشورهای مناسب زندگی بازنشستگی

شاخص امور مالی دوران بازنشستگی: ۷۲ درصد

شاخص کیفیت زندگی: ۸۶ درصد

ایسلند امسال برای اولین بار در صدر این فهرست قرار گرفته. این کشور در هر چهار بخش کیفیت زندگی، امور مالی دوران بازنشستگی، سلامت و رفاه مادی در جمع ۱۰ جایگاه برتر قرار دارد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا